Advertenties


Vermogen verschillende types K4M

Gestart door Nikk, 5 februari 2017, 18:11:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Meer uit interesse dan dat ik direct plannen heb om zelf iets aan mijn brave break automaat uit 2000 te gaan doen;

Heb als het goed is de K4M B7 met 107pk / 148Nm  onder de kap. Deze 1.6 16v is nog jaren gebruikt met verschillende vermogens. Specs van de K4M N8 zijn 128pk / 155Nm. Vind ik een redelijke vermogenstoename.

Heeft iemand kennis van hoe die +21pk is bewerkstelligd?  Lijkt me wel leuk om ( tzt misschien voor zoonlief ) Een Megane 1 met deze specs te kunnen rijden.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Felix

De verschillen met de 133pk versie zijn onder anderen een ander inlaat spruitstuk, ander uitlaatspruitstuk, andere nokkenassen, hogere compressie en variabele kleppentiming en natuurlijk de mapping.

Nikk

Is de K4M zelfs met vermogen tot 133pk geleverd?
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Felix

Ja in de Twingo RS :)
Die in de Mégane II heeft als grootste verschil de variabele kleppentiming.

mark

Een espace v6 luchtfilter en een freeflow uitlaat demper doen al heel wat nikk.
De k4m heeft standaard een heel klein lucht filterje, zou haast zeggen bijna te klein.

Ik ga dit jaar nog een keer op de testbank, dus dan zullen we zien hoeveel dat uitmaakt.  ;)

Nikk

Ok, allemaal interessant om te horen als liefhebber. Zeker ook benieuwd wat een groter luchtfilter en freeflow uitlaat bijdragen
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

Aangezien ik straks op de fiets naar m'n nieuwe werk ga, en ik de megane voornamelijk voor plezier ritjes ga gebruiken.
Laat ik ook de onsteking vervroegen door de positie van de bdp sensor aan te passen, en dan loopt de motor alleen nog op euro 98.

Christian heeft het ook laten doen bij z'n coupe, en die had mooie resultaten.  !-!

mark29

Hoe bedoel je de bdp sensor verplaatsen?

Ik ben veel met honda bezig geweest, dat was gewoon de onsteking verdraaien en met stroboscoop kan je hem op een bepaald aantal graden afstellen.
Hoe wil je dit op een renault met bdp sensor doen? Ik ben dit nog nooit tegen gekomen, heb mij eerlijk gezegd ook nooit verdiept in het tunen van die dingen....

mark

Christian heeft het in goes laten doen. (Fast chip dacht ik?)
Die geven de sensor ff een tikje zodat die net aan die naar graden vervroeging komt. Dit gebeurt op de testbank, voor en na vermogens run. Dit zal ik nooit zelf doen, dat laat ik aan hun over, zij hebben het vaker gedaan.

Felix

#9
Op marktplaats staat nog een Twingo RS uitlaatsysteem, dus spruitstuk, dempers etc.
http://link.marktplaats.nl/m1127825622

Ook nog de nokkenassen.
http://link.marktplaats.nl/m1128427018

Dit is een van de dingen die anders is ten opzichte van een normale K4M.

Nikk

Duidelijk Felix.

Neem aan dat de K4M tot een 115pk specs eea zonder deze HW aanpassingen kan worden bewerkstelligd maar via Software. 
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Felix

Nou, die 115 pk versie heeft dus variabele kleppentiming. De cilinderkop, de nokkenassen en de poelie van de inlaatnokkenas zijn daarbij anders.
De poelie is verstelbaar waardoor de nokkenas een andere timing krijgt. Deze wordt met oliedruk aangestuurd door een plunjer (soort klep) in de cilinderkop. Via de nokkenas loopt de olie door een kanaaltje naar de poelie. Ik kan je niet precies vertellen bij welk toerental de timing veranderd. Dit wordt in ieder geval softwarematig aangestuurd.
Volgens mij is die variabele kleppentiming vooral toegepast om de uitstoot terug te dringen. Of het echt zoveel bijdraagt aan meer vermogen, geen idee.

Op de eerdere versies van de K4M zit het gasklephuis aan de achterkant van het inlaatspruitstuk. Later is deze verplaats naar de rechter kant. Dat is ook een van de verschillen. In de Megane II zit hij standaard aan de rechterkant.

Nikk

Variabele kleptiming geeft de motor in ieder geval een soepeler karakter. Had tot recent een BMW Z4 3.0 met variable timing. Niet zoals vroeger dat je vanaf 4000 rpm een duw in de rug kreeg maar gelijk vanuit onderin is de motor attent. Rijdt veel prettiger.

Geloof dat mn Laguna 1.8 ook variabele timing heeft.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev