Advertenties


Kilometerteller

Gestart door Sterjélé, 25 juli 2007, 20:00:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sterjélé

Beste,

ik heb vandaag mijn 15 Inch velgen ingeruild voor 17 inch nervasport velgen. Maar lijkt het me dat mijn kilomterteller (afstand) iets van slag is. Valt hier iets aan te doen???

Ook geeft mijn dashboard aan dat de bandenspanningssensoren stuk zijn, maar dit komt gewoon omdat ik er geen nieuwe heb laten installeren en overzetten lukte blijkbaar niet? Valt dit misschien ook op te lossen (eventueel zonder nieuwe te installeren)?

Vriendelijke groeten
Jélé

matthew

Je kunt bij de dealer via de clip de banden maat instellen.
Overzetten van de ventielen moet gewoon kunnen.

Sterjélé

Hoe  bedoel je matthew? Met de clip?


Jacob

klopt, de foutmelding over het ontbreken van de sensoren kan je niet uitzetten.
Heb er nu ook mee moeten leren leven  ;(

Overzetten van de sensoren kan wel, maar is een tijdrovende klus. Mocht je nog
een setje willen, ik heb nog een setje sensoren liggen  !-!  ;) (had ze gemonteerd zitten,
maar de velgen zijn nogal open qua zicht en dan valt het lood nogal op zeg maar)

matthew

De clip is de uitleescomputer van ranault.

Het bandenspanningssysteem is wel uit te schakelen maar is niet verstandig.

Er moet dan de uch en het dashboard opnieuw geprogrammeerd worden en dan zonder herkenning van het bandenspanningssysteem het is dus mogenlijk maar ik zeg je hebt de optie bandenspanningsysteem,koop een paar sensoren en zet die erin dan blijft alles mooi origineel in werking.
Gr.

Dennis20

Ze moeten even op nieuw worden ingelezen.
en je moet er om denken dat de sensoren op de zelfde plek (voor-achter-links-rechts)
komen anders gaat het bandenspanningscontrolesysteem ook storing geven.
succes ermee.

Jacob

@ matthew; dat de optie ook uit te schakelen is, is toch niet bekend bij de meeste dealers. Heb het bij een aantal gevraagd en kreeg elke keer nee te horen.

Het is inderdaad wel een leuk systeem, maar ook bij dit heb ik al de nodige foutmeldingen/verkeerde waarschuwingen gehad. Leuk voorbeeld: 1 kant van de auto een dag in de volle zon (vorig jaar op die hele warme dagen), dan kon je erop rekenen dat het systeem 's avonds gilde dat de spanning gecorrigeerd moest worden aan de kant die in de zon had gestaan. (terwijl ze cf de tabel stonden).

@Dennis; Sterjele kan ze niet opnieuw laten inlezen, heeft ze namelijk niet in zijn 17" laten zetten. Je hebt overigens wel gelijk dat nieuwe sensoren ingelezen moeten worden. Je gaf ook aan dat de plaats hetzelfde moet zijn, maar vorig jaar heb ik mijn velgen van voor naar achter gezet (zonder stil te staan bij de sensoren) en heb totaal geen foutmelding gezien en het systeem werkte gewoon nog.

Dennis20

Citaat van: Jacob op 27 juli 2007, 09:45:28

@Dennis; Sterjele kan ze niet opnieuw laten inlezen, heeft ze namelijk niet in zijn 17" laten zetten. Je hebt overigens wel gelijk dat nieuwe sensoren ingelezen moeten worden. Je gaf ook aan dat de plaats hetzelfde moet zijn, maar vorig jaar heb ik mijn velgen van voor naar achter gezet (zonder stil te staan bij de sensoren) en heb totaal geen foutmelding gezien en het systeem werkte gewoon nog.

vreemd... anders geven ze altijd storing....

Sterjélé

Bedankt voor al jullie reacties.

Kan ik dit ook bij een neit renaultdealer laten uitvoeren? Het inlezen van die nieuwe banden? Heb namelijk mijn wagen niet bij een renaultgarage gekocht en velgen heb ik ook overgekocht van iemand anders (gewoon betalen en meenemen) heb daar dus geen papieren van (zover dit moet??)

Kan het trouwens dat mijn wagen nu meer verbuikt om dat ik ben overgeschakeld van 15 Inch naar 17 inch?? Vroeger was mijn verbruik tussen 4,8 - 5L en nu zit ik op 5,5 L??  Iemand hier ervaring mee??

Groeten

Huite

#9
Citaat van: Sterjélé op 28 juli 2007, 11:51:55
Bedankt voor al jullie reacties.Kan het trouwens dat mijn wagen nu meer verbuikt om dat ik ben overgeschakeld van 15 Inch naar 17 inch?? Vroeger was mijn verbruik tussen 4,8 - 5L en nu zit ik op 5,5 L??  Iemand hier ervaring mee??

Indien je 17 inch velgen bredere banden hebben kan dat wat meerverbruik opleveren.
Wie mooi wil zijn moet dokken, toch?
Verder denk ik dat je meerverbruik samenhangt met je afwijking in je kilometerteller.
M.a.w. als dat probleem is opgelost zal ook je verbuik(opgave) verminderen.

Waarom zou je met je probleem niet (eenmalig) naar de Renault garage kunnen gaan?
Zo duur zijn die nou ook weer niet hoor.
Zeker niet als het een goede is en hij je als klant ziet zitten.

Just my 2 cents....

Ciao, Huite --

Renier

#10
Citaat van: Jacob op 27 juli 2007, 09:45:28
@ matthew; dat de optie ook uit te schakelen is, is toch niet bekend bij de meeste dealers. Heb het bij een aantal gevraagd en kreeg elke keer nee te horen.

Je gaf ook aan dat de plaats hetzelfde moet zijn, maar vorig jaar heb ik mijn velgen van voor naar achter gezet (zonder stil te staan bij de sensoren) en heb totaal geen foutmelding gezien en het systeem werkte gewoon nog.

Verwisselen van de wielen met de sensoren geeft inderdaad geen foutmelding.

De garage heeft ooit bij mij eens de wielen verkeerd op de auto gezet na montage van nieuwe banden. Links voor zat toen opeens rechts achter en omgedraaid.
Omdat de spanning voor hoger moet zijn dan achter (dit wordt bij het inlezen ook vastgelegd in de boordcomputer) gaf de auto dus de melding "bandenspanning aanpassen" bij het wiel rechts achter. Het systeem zag dus dat voor het achterwiel de spanning te hoog was. Ik heb zelf de bandenspanning wat laten zakken en toen was de melding weg. Garage heeft de wielen uiteindelijk op mijn verzoek alsnog op de goede plaatsen gemonteerd.

Ik heb zelf in mijn later aangeschafte 17" Steppe velgen uiteindelijk besloten nieuwe sensoren te laten monteren. Ik heb op de originele 16" Nervastella velgen winterbanden laten zetten en wilde die sensoren laten zitten, ook omdat de kans groot is dat ze bij het overzetten kapot gaan. kostte me uiteindelijk €216,-. Ze zijn er een tijd mee bezig, alle 4 de wielen moeten namelijk ook weer opnieuw gebalanceerd worden en tenslotte ingelezen. Ik ben nu wel van de melding "Bandensp. sensor defect" af en heb de 4 wielen op de display weer terug ;).

N.B. Uitzetten van het systeem kan helaas niet bij de Megane, wel bij de Laguna. Heb eerst de garage het laten uitzetten via de clip, maar dan geeft de auto de melding "SERVICE". Daar heb je dus ook niets aan. Garage kon later bevestigen dat het bij de Megane niet mogelijk is het uit te zetten na contact met Renault NL. Montage/overzetten van de sensoren kan alleen bij een Renault dealer, vanwege het inlezen van de sensoren met de Clip.

Via onderstaande site kan je uitrekenen wat het verschil is bij montage van een andere velg/banden maat combinatie (optie "Metric" kiezen, het is een Engelse site):
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Als je dus van 195/65 R15 naar 205/50 R17 bent gegaan, zie je volgens de site dat je snelheidsmeter met de 17" velgen een 0.4% te lage sneheid aangeeft tov van de oorspronkelijke velgen. Als je snelheidsmeter 100 km/u aangeeft rijdt je in werkelijkheid dus 100.4 km/u. valt erg mee dus :).

Ik denk persoonlijk dat het hogere verbruik komt door een ander merk/model banden op de nieuwe velgen, dit kan best veel uitmaken is mijn ervaring. Ook de bandenspanning kan veel uitmaken, kan geen kwaad dit regelmatig te controleren.


Huite

Citaat van: Renier op 28 juli 2007, 17:16:39N.B. Uitzetten van het systeem kan helaas niet bij de Megane, wel bij de Laguna.

Het uitzetten van de sensoren in de boordcomputer kan wél... :0
Kom mijn RS-je maar bekijken.
Misschien een goede Renault dealer bezoeken?
Heb wel een adresje voor je.

Ciao, Huite --

Renier

Vreemd dat het bij jou wel kon, volgens mijn dealer was het onmogelijk. Maar is nu niet meer nodig, heb dus nieuwe erin laten zetten.

Huite

Citaat van: Remko de W. op  3 augustus 2007, 20:40:01@Huite, zoals je kunt lezen zeggen we dat het wel is uit te schakelen,
maar dan voorgoed, door je uch en je dashboard opnieuw te programmeren... Y

en die rs willen we wel zien hoor... _o_

OK, OK, goed lezen is een vak!

Ëén fotootje dan... http://www.xs4all.nl/~huite/Renault/DSC01348.JPG
:q

Ciao, Huite --

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev