Advertenties


Rechter achterraam doet niks meer

Gestart door Nicojo, 7 augustus 2018, 11:39:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nicojo

Afgelopen zondag door de wasstraat , rechter achterraam doet niks, geen geluid van een motertje. Staat in dichte stand. Doet niks op centrale bestuurders knop en niks op de deur zelf. Het is  erg warm geweest dus evt vocht zou toch wel verdampt moeten zijn. resterende 3 ramen doen het perfect.

wat is het beste stappenplan om een dergelijke storing te onderzoeken? Zonder gelijk de hele boel te slopen en te vervangen.

a) zekering ( welke positie moet ik aan denken en waar gelocaliseerd

b) stekker , corrosie  vocht

c) temic module

d) raammotor

e ) aansturing (UCH heet zoiets dacht ik)

f) schakelaars

g) voeding kabels

graag jullie input....

het gaat om een renault Megane Grandtour 2005 trouwens

Nikk

Als de link voor deze storing met de wasstraat wordt gemaakt dan is de vraag waar er water in kan zijn gekomen. Langs het raam de deur in?  Zou de bekleding er eens af halen en de boel bekijken. Raam bedienen en meten of er 12V naar het motortje gaat. Buiten dat zou ik eerst de zekeringen nalopen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

zapp

Ik heb dit ook diverse keren gehad, was steeds de termic module (comfort module). Die zijn niet los te koop. Nieuw raammechanisme incl. termic module gekocht (Mister Auto).

mark29

1 klein groen stipje oxidatie is al genoeg voor ellende, stekkers en het motortje controleren inderdaad.

Nicojo

Je kan toch voldoende temic modules kopen op het web? Waarom dan een hele set kopen als de motor nog goed is?.

Oxidatie krijg je dat weg met contactspray?


Felix

Als de stekker is geoxideerd dan zou ik de stekker vernieuwen.
Op eBay en aliexpress zijn pigtailtjes te koop waarmee je de bestaande stekker kan vervangen. De draden moet je daar dan aan solderen.

mark29

Vervanging stekker ook bij de dealert te koop.

Nicojo

Opgelost:  ook hier stekkerverbinding corrosie , vocht.
Contactspray erin en gaan!

richard65

Goed bezig het is meestal niet zo moeilijk.
Ik heb eigenlijk nog maar 1 keer zo'n module hoeven te vervangen.
Bij de andere 12 megane was het de stekker op de module of de blokstekker van de deur.

Nicojo

Tjonge 12 meganes , nu alleen nog mijn achterklep fixen.
Ben alleen niet zon spaghetti soldeerder.
Vreemd dat ie t nou  al 4  maanden gewoon doet en als de kou intrede doet nop

richard65

Geen 12 van mij zelf hoor die waren van klanten.
Achterklep fixen dan denk ik dat je een station hebt

Nicojo


richard65

#12
Is ook niet zo heel spannend hoor gaan bijna allemaal stuk bij doorvoer achterklep.
Wat ik deed bij deze reparatie was bekleding achterklep verwijderen,bekleding linker zijkant achter verwijderen inclusief plastic houder rolscherm,witte plastic plaat onder dakbekleding.,plastic deurdrempel achterportier en wat er nog meer in de weg zit.
Dit alles om bij de kabelboom te komen die naar de achterklep gaat zorg dat je voldoende ruimte krijgt om de kabelboom richting achterklep te krijgen.
Nu kun je de rubberen hoes loshalen in de achterklep en de kant van de carrosserie en snij hem niet open want dat hoeft niet omdat je de bekleding hebt los gehaald en nu dus voldoende met de kabel naar buiten kunt.
Trek de hele draadboom dan een stuk naar buiten toe richting jou als je achter de auto staat nu kun je voorzichtig de rubberen hoes naar onderen doen naar achterklep.
Er zullen misschien op wat extra punten wat losgemaakt moeten worden stekkers ruitverwarming en dergelijke maar dat is alleen maar makkelijk voor meer ruimte.
Als je dan geluk hebt zijn er maar 1 of 2 kabels gebroken of los.
Kijk naar de losse kabels hoe ze gebroken zijn die kun je dan weer aan elkaar koppelen.
Doe het wel een voor een want als je bijvoorbeeld die zwarte hebt als ze gebroken zijn die hebben een andere functie.
Dus je hebt zwarte met als functie massa maar je hebt ook die verbonden zijn met de Uch.
En je hebt de zwarte nog voor de antenne die achter in de auto zit.(niet voor radio maar voor afsluiten en openen auto.
Dus hier kun je de mist mee ingaan en de andere kabels hebben een kleurtje dus dat is niet zo moeilijk.
Er staan afbeeldingen op de kabels maar die zie je bijna niet of je moet een goede lamp hebben en goeie ogen.
Doe het allemaal op je gemak en als je het doet zoals ik het geschreven heb dan ben je wel even bezig maar het werkt wel  makkelijker uiteindelijk.

Want nadat de eerste auto met twee keer het zelfde probleem te maken had gehad en er weer een paar andere kabels kapot waren heb ik nadien de meeste draden vervangen bij de volgende reparaties.
In ieder geval alle dunne kabels heb ik toen uit voorzorg vervangen de dikke heb ik gelaten voor wat ze waren en dat waren die eigenlijk alleen van de achteruit verwarming.
De rest is er tussenuit geknipt vervangen door een goede kabel en daardoor heb ik ze naderhand ook nooit meer terug gezien(wel voor andere reparaties)

Nicojo

Wat kost zo'n operatie bij een garage?

richard65

#14
Ligt eraan de kabels die gebroken zijn en de tijd die erin gaat zitten.
Geloof een uurloon van 75,00euro of 80,00euro dus ja je bent zo een paar uur verder.
En je wilt natuurlijk niet dat het probleem terug komt en als je alleen de kabels repareert die nu stuk zijn dan kan ik je garanderen dat de andere kabels ook een keer stuk gaan.
Ja en je kan natuurlijk ook alles laten zitten en alleen die hoes loshalen en de kabels repareren dus ja je hebt verschillende mogelijkheden en opties.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev