Advertenties


Audio vraagt teveel vermogen ?

Gestart door EyesOnly, 20 februari 2005, 16:59:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EyesOnly

Wanneer ik mijn geluid lekker open draai merk ik dat de verlichting binnen en buiten af en toe zwakker gaan branden (met harde klappen etc).
Nu lijkt het me dus zo dat de versterkers op deze manier ook niet optimaal werken.
Hoe zou ik deze pieken op kunnen vangen ?

Michel Cijs

in eerste instantie betere accu met iets hoger amp. waarde

en mocht dat niet genoeg zijn nog een condensator plaatsen

EyesOnly

De accu is toch aan vervanging toe dus probeer ik dat eerst maar even :D
Is er nog een bepaald merk dat ik het beste kan pakken?

berry_p

yellow top.
heb er veel plezier mee.

peterachterop

Wat kosten die zwaardere gel accu's.
Ik heb namelijk een beetje problemen met de nieuwe audio, heb vorige week al een nieuwe accu gehad maar is weer leeg (dit zal aan de dynamo liggen) maar misschien is t ook niet verkeerd om een zwaardere accu te nemen.


berry_p

geen idee meer wat die kosten.
Michel Cijs heeft van de week een nieuwe gekocht, misschiens dat ie je meer over de prijs kan vertellen.

Erik van der Velde

Ligt eraan voor welk merk en type accu je gaat.  ;D

Maar reken maar tussen de 200 en de 300 euro. Is afhankelijk waar en hoe je het regelt.

Navione

Citaat van: Erik van Rijn op 20 februari 2005, 16:59:34

Wanneer ik mijn geluid lekker open draai merk ik dat de verlichting binnen en buiten af en toe zwakker gaan branden (met harde klappen etc).
Nu lijkt het me dus zo dat de versterkers op deze manier ook niet optimaal werken.
Hoe zou ik deze pieken op kunnen vangen ?


:o? >:(? :(

Niet alleen je versterkers krijgen tijdelijk te weinig stroom, ook alle auto-elektronica. En omdat je op dat moment autorijdt zou dat je moeten interesseren en niet het functioneren van je boom-boom-equipment, want je bent niet op een optreden van je favoriete band!

Mijn welgemeend advies:

Koop een vrijstaande woning, richt daarin een luisterruimte in en blijf lekker thuis als je het geluid van je favoriete groep wilt voelen...

Als je toch in je auto je trommelvliezen wilt opblazen en de omgeving tot last wil zijn, zul je ervoor moeten zorgen dat voor het weergeven van harde, diepe bassen de versterkers heel snel over heel veel stroom kunnen beschikken. Dat krijgt een zwaardere accu slechts gedeeltelijk voor elkaar, tenzij je heel erg ver gaat. Condensatoren (capacitors) van voldoende vermogen zijn door hun geringe interne weerstand en daardoor hoge snelheid in termen van stroomafgifte de betere oplossing. Let wel op dat deze capacitors over interne intelligente elektronica kunnen beschikken, die natuurlijk stroom vraagt en de accu belast. Verstandig schakelen en opnemen in het totale circuit van de auto is de uitdaging.

Succes, maar doe maar niet?(ik word te oud voor die onzin? :) )? ?

EyesOnly

Citaat van: Hans op 20 februari 2005, 19:01:30
En omdat je op dat moment autorijdt zou dat je moeten interesseren en niet het functioneren van je boom-boom-equipment, want je bent niet op een optreden van je favoriete band!
Nou nou nou nou nou.....
Waarom denk je dat ik het opgelost wil hebben? Goed voor de auto kan het ook niet zijn.

Trouwens, om maar even duidelijk te zijn...ik ben NIEMAND tot last want ik zet het geluid nooit open binnen de kom.
Er is niets zo heerlijk (nou ja bijna niets) als over de snelweg vliegen met een lekker muziekje op de achtergrond :D

Michel Cijs

250 euro ongeveer Erik, maar dat is een strakke prijs voor een nieuwe, meestal lopen ze wat meer naar de 300

ppveenstra

persoonlijk raad ik een condensator aan i.p.v een nieuwe accu, het gaat er namelijk om dat al je componenten wanneer ze het vragen een directe stroomtoevoer krijgen.. en dan krijgen ze wel via een betere accu, maar de afstand is vaak nog erg lang.. conclusie:

stroomkabel naar een verdeelblok, vanaf het verdeelblok 1 naar de condensator (zo kort mogelijk) de versterkers sluit je ook aan op je verdeelblok.. (maak morgen nog wel even een foto voor de duidelijkheid in mijn auto!)

wat een erg goede condensatort is is deze:


Zealum's zwaarste condensator voor een aantrekkelijke prijs.
Black chroom uitgevoerd met een ring van blauwe LED. 5 Farad en 21 V intern.



inmiddels zijn ze er ook al van 10 of 20 Farad, maar dan heb je het over behoorlijk grote afmetingen, die te vergelijken zijn met een versterker...

De grote is natuurlijk afhankelijk van je install!!

Succes er mee

Michel Cijs

condensator heb je (pas) nodig bij 2 versterkers of meer of 1 hele zware

en dan werkt het alleen voor je audio

zoals hans hierboven aangeeft, heb je de stroom nodig voor je hele auto

zoals ik werk met 1 versterker is een goede accu die tegen ontladingen kan voldoende, een condensator erbij is echter nooit verkeerd. Ik heb er geen ruimte meer voor anders had ik hem er wel bij geprikt denk ik ;)

Navione

Een redelijke vuistregel is 1 Farad (= 1.000.000 uF) voor elke 1.000 Watt (RMS) versterkervermogen.

Maar ga er verstandig mee om! Je wilt als je vijf jaar ouder bent het geluid van je turbo toch nog wel horen?

Cheerio,
Hans.




Erix

Oleej,

Condensator werkt slechts als een buffer. Het opwekken van electrische energie binnen een accu is een chemisch proces en heeft dus zoals elk chemisch proces een start curve (slope). Hoe hoger dus je start piek is hoe langer het dus duurt voordat deze bereikt is. Omdat muziek gebasseerd is op puls spanningen zijn spannings pieken zowat het enige wat ontstaat.

Een condensator heeft zelf ook een oplaad en een ontlaad curve en zal dus ook last hebben van enige vertraging. Doordat de engergie binnen een condensator in een electromagnetisch veld zit opgeslagen en niet opgewekt wordt door een chemisch proces zal deze start curve aanzienlijk korter zijn dan bij een accu. Bij goede condensatoren is deze bijna net zo snel als de tijd die elektriciteit erover doet om de weg van de lengte van het gewikkelde folie af te leggen. Dit is snel genoeg om stroboscopen op een groot vermogen aan te sturen dus ook zeker snel genoeg om je piek aanvraag van je audio te verwerken.


Als je dit een beetje goed begrijpend leest zul je zelf tot de conclusie komen dat een accu met een hoger capaciteit (Ah) niet veel tot geen verschil zal maken. Het verschil tussen een lood accu of een gel accu kan net genoeg zijn (start curve van een gel accu is een stuk korter). Ga dus eerder voor een goede condensator dan een andere accu. De spanning in je boordnet wordt immers door je dynamo gegenereerd en je accu geldt alleen als backup wanneer er meer ampere wordt gevraagd dan je dynamo kan leveren!
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev