Advertenties


Advies gevraagd "investeren" in Mégane Coupé

Gestart door F4r driver, 5 april 2020, 22:37:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

F4r driver

Beste Mégane liefhebbers,

Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Anton, woonachtig vlakbij Breda in het Westen van Brabant en sinds 2 maanden in het bezit van een prachtige Renault Mégane Coupé 2.0 Privilege uit 2002 met pas 127.000 kilometers op de teller.

Ik ben - tot nu toe - helemaal gek op de wagen. Het mag dan al een oud beestje zijn, maar het is echt de fijnste wagen die ik tot dusverre in mijn bezit heb gehad.

Nu zit er heel erg groot onderhoud aan te komen, ik zal een opsomming geven:

wat binnen enkele maanden sowieso MOET gebeuren:

- Nieuwe distributieriem en spanrollen
- Meteen nieuwe waterpomp
- Nokkenasversteller (maakt geluid)
- Tenminste 1 nieuwe bobine
- Nieuwe motorsteunen
- Ik hoor een krakend geluid bij sturen met volledige stuuruitslag, ik vermoed zelf de veerpootlagers.

wat ik daarnaast nog graag WIL:

- Nieuwe bougies
- Gelijk de overige 3 bobines ook mee laten nemen
- Nieuwe accu (volgens mij is de huidige redelijk ver heen, resulterend in af en toe wat sensoren die in de war zijn, daar schijnen ze gevoelig voor te zijn).
- Nieuwe olie- lucht- en brandstoffilter.
- Nieuwe olie
- Nieuwe versnellingsbakolie
- Alles laten aanpakken wat ze verder nog tegenkomen en niet 80 tot 100% goed is (bijvoorbeeld schokdempers, of draagarmen bijvoorbeeld).

Ik ben me bewust dat ik dan op een kostenplaatje uitkom dat richting de € 3.000,- gaat wellicht, misschien zelfs wel richting de € 4.000,-.

Ik ben dusdanig gek op m'n Mégane dat ik dat wellicht nog bereid ben uit te geven ook. Aan de andere kant is het misschien rationeler om dit niet in een Mégane te steken en ik beter m'n Mégane alweer kan inruilen en dat bedrag kan bijleggen op een andere auto.

Kortom; ik vind het een dilemma en m'n overwegingen vliegen alle kanten op. M'n gevoel als autoliefhebber laat zich niet sturen, maar rationeel ben ik me bewust dat er wellicht verstandigere beslissingen zijn.

Wat zouden jullie doen?
-

gjcvro

Even geen idee van de dagwaarde van je auto, maar ik denk dat die 3 a 4k dat overstijgt?
Aan de andere kant als je dan weer 3 jaar vooruit kunt..
En elke andere auto die je koopt is ook niet 100%, ook daar loop je risico op kosten. Misschien niet het eerste jaar maar komen doen ze.

mark

Lijkt er op dat jouw megane maar eens een bezoekje moet brengen bij mij in de schuur.  ;)

mark29

Breda en jouw schuur dat zijn 5 grensposten over te steken.  :x
Wij brabanders mogen de maas niet over he. Nederland is boos op ons.

mark29

Oh ik zie een boodschappenlijstje aan onderdelen voor rond de 500 euro of wat meer, als er meer bij komt.
Laat een monteur daar 1 a 2 dagen werk aan hebben, een monteur die in de vrije tijd bezig is. Dan kom je lang niet aan je beoogde 3000 euro.

Christian de Vriend

#5
Mijn megane heb ik gekocht voor 900€, incl de complete motor en bak revisie, met de nodige upgrades
van de afgelopen jaren, zit ik op ongeveer 8000€

Wat ik ermee wil zeggen is, je moet luisteren naar je eigen gevoel, en bekijken
of JIJ het nog waard vind.

Breng hem gewoon naar Mark, tis misschien ff rijden, maar dan issie weer op en top als die klaar is.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

larsdijkstra

Citaat van: mark op  6 april 2020, 01:05:05
Lijkt er op dat jouw megane maar eens een bezoekje moet brengen bij mij in de schuur.  ;)

Ik wou precies hetzelfde zeggen 😉🙏 Mark is snel en goed
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

Roadkill (Michiel)

Zolang het geen 2.0 ide is en hij bevalt je  gewoon lekker doen, teveel mensen kijken enkel nog "rationeel" naar een auto, en te weinig emotioneel. Voor je het weet lease je een  droevig 1.0 liter 3 pittertje.... Ik heb ook nog een bak werk aan mijn Cliootje, maar zelfs in deze staat beleef ik veel plezier aan het gebakje.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Yorick

Breng m maar Mark en je hebt weer een flink tijd plezier. Heb ik ook gedaan met mijn F4R!

F4r driver

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!  !-!

Ik heb gelukkig het "goede" 2 liter blok in m'n Mégane, de 2.0 F4R motor, die ook in de Clio RS ligt volgens mij.

Ik heb - om duidelijkheid voor mezelf te krijgen - een offerte aangevraagd bij een Renault dealer, en m'n vaste onafhankelijke Bovag garage. Bij de Renaultdealer kost alles bij elkaar meer dan € 4.000,-.

Maar ik lees dus dat ik naar de schuur van Mark moet. Dat klinkt interessant. :)

Hoe moet ik me dat voorstellen? Ik denk niet dat dit een klusje is die binnen een dag is geklaard. Ik wil ook best helpen (en ik vind het leuk om inzicht te krijgen in techniek, maar ik heb wel 2 linkerhanden hoor).

Moet ik dan zelf voor de benodigde onderdelen zorgen of kan Mark dat voor mij doen?

In ieder geval word ik wel gesterkt in het idee dat mijn plan om de Mégane weer in goede conditie terug te brengen haalbaar is.  !-!

mark

Anton ik stuur je vanavond ff een pbtje.  ;) Ben nog ff bezig in m'n schuur.  :D

mark29

Een tip, als je een tijd afspreekt, zorg dat je op tijd bent.
Ik deed eerst ook meer voor andere klussen, nu niet meer. Even geen mogelijkheid.
Dan sprak ik met iemand af om hem te helpen, een bak bijvoorbeeld, zit je al krap in tijd op zaterdag, dan komen ze 2 uur later dan afgesproken aankakken met verslapen etc, bla bla, maar dat betekend ook later klaar dan, en de zaterdag naar de vernieling.

Ik zeg niet dat je te laat komt, maar je begrijpt mijn punt wel denk ik, vaak denk je oh het is 5 uur werk, en dan valt er iets tegen en dan is het fijn om wat tijd over te hebben.
Of als er onderdelen geregeld word, wees zeker dat alles past, als de grossier je 3 setjes remblokken aanbied, neem ze alle 3 mee, die niet passen kan je terug brengen, niet vooruit kunnen is zo niet fijn altijd.
Een idee, boek met je vrouw een hotelletje, zodat je erop tijd bent, en lever de auto af, mark kan rustig werken, en je bent meteen even eruit. Tis maar een idee. Als ik naar andere kant van het land moest om onderdelen te halen proberen we dat vaak met een uitje te combineren om het leuk te houden.

Fubar (Marcel)

Citaat van: Roadkill (Michiel) op  6 april 2020, 08:22:46
Zolang het geen 2.0 ide is en hij bevalt je  gewoon lekker doen, teveel mensen kijken enkel nog "rationeel" naar een auto, en te weinig emotioneel. Voor je het weet lease je een  droevig 1.0 liter 3 pittertje.... Ik heb ook nog een bak werk aan mijn Cliootje, maar zelfs in deze staat beleef ik veel plezier aan het gebakje.

2.0 IDE (F5R) was alleen van bj. 2000 & 2001 tot ze bij Renault 'het licht weer zagen' (F4R) o-)
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Fubar (Marcel)

Citaat van: F4r driver op  6 april 2020, 19:00:08
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!  !-!

Ik heb gelukkig het "goede" 2 liter blok in m'n Mégane, de 2.0 F4R motor, die ook in de Clio RS ligt volgens mij.

Het zijn beide F4R-motorblokken, maar het verschil is:

1. De Mégane heeft motorcode F4R-746 (139 pk)
2. De Clio RS heeft motorcode F4R-732 (169pk/ph1), resp. F4R-736 (172pk/ph2)

Dus indien je zelf onderdelen gaat bestellen/meebrengt 'google' dus op de juiste motorcode.
En als je goed 'inkoopt' volgens je lijstje blijft je 'onder de prijs' vd Renaultdealert.
Verder gewoon op je gevoel afgaan. Heerlijk motorblokje !-! En deze 2.0 16V wordt steeds zeldzamer, dus een beetje "investment" kan toch geen kwaad?
ps: welke uitvoering heb je? Ook "Privilege"? (plaatje in de klep van je handschoenvakje)
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

F4r driver

Volgens mij heb ik ook een Privilege ja (ik heb in ieder geval leren bekleding), dat had volgens mij alleen de privilege toch?

Ik heb volgens mij geen plaatje op mijn dashboardkastje.

Als ik mijn auto opzoek op Hbase bijvoorbeeld dan staat er bij mijn motor, code F4R-C7 wat houdt die C7 in?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev