Advertenties


Mistlamp glas voor gebroken en defect stadslicht

Gestart door pbhout, 3 maart 2010, 19:12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pbhout

Hallo,

Ik zit al enige tijd dit forum te lezen als gast om nuttige tips en trucs voor mijn Megane 2.0 DCI uit 2006 (phase 2) op te doen.
Bij het wassen van mijn auto viel het me recentelijk op dat het glas van een van mijn mistlampen (bijrijderskant) is gebroken (vermoedelijk door steenslag).
Daarnaast viel me kortgeleden ook op dat het lampje van het stadslicht het niet meer doet (bestuurderskant).
Nu heb ik dit forum en ook een aantal buitenlandse forums doorgespit om vast te stellen of ik nu zelf beide onderdelen zou kunnen vervangen.
Dat blijkt echter lastig want ik kan weinig concrete informatie vinden.
Bij het vervangen van de koplampen (dimlicht) wordt of geadviseerd om het vanuit de wielkast te doen of de bumper te demonteren. Echter ik heb Xenon verlichting en het betreft maar het stadslicht. Ik heb wel gekeken zowel vanuit de wielkast als via de moterkap maar ik zie geen enkele manier om bij het stadslicht te komen.
Wat betreft het vervangen van de mistlamp kom ik ook niet veel verder. Voor het vervangen van de mistlamp zouden er 3 opties zijn:
1) Verwijderen hele bumper
2) verwijderen bodemplaat onder auto die vastzit aan bumper
3) verwijderen zwart afdekkapje bij glas mistlamp met schroevendraaier met zachte doek om beschadigingen te voorkomen.
Voordat ik beschadigingen maak en onderdelen afbreek (zoals bij optie 3 zou kunnen) hoop ik dat jullie raad weten,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren hoe ik beide onderdelen kan vervangen
Alvast,
Peter

A110

Mistlamp kun je zeker zelf doen als je de juiste plek ervoor hebt. Je zal de bodemplaat onder de auto moeten verwijderen en ik dacht ook de zwarteplaat die onder je voorbumper vastzit weghalen dan kun je zo bij het mistlicht unit. Maar zeker niet van voren weghalen en de bumper hoeft ook niet verwijderd te worden.

Stadslicht is zelf ook te doen als je kleine handen hebt. Nu zal jij wat minder ruimte in de motorruimte hebben vanwege de 2.0 DCi. Via de motorruimte kun je de afdekkapje's waar het grootlicht achterzit, dit zijn de binnenste lampen als je voor de auto staat, en dan kun je met veel gepriegel je stadslichten eruit halen. Kleine tip zet er gelijk ledlampje's in staat veel mooier bij je xenon en ze gaan veeeeeel minder gauw kapot. Je hoeft niet bij het xenon gedeelte te komen om ze te vervangen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

boertje (Sander)

Als je ledlampjes neemt voor in je stadslicht, neem dan de steeklampjes met een weerstand erin. Gaan minder snel kapot dan de "gewone" ledlampjes. Deze zijn wel stukken duurder maar geven geen problemen.
De lampjes vervangen is een beetje gepruts maar wel goed te doen.

Groetjes.
Het leven is mooi je moet het zien!!!!

boertje (Sander)

Kijk ook even als je je mistlamp wilt vervangen wat voor merk de lamp is. Anders krijg je misschien verschil hierin. Volgens mij zit er Valeo in.
Het leven is mooi je moet het zien!!!!

pbhout

Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb (voorlopig) een normaal gloeilampje geplaatst als stadslicht. Ik wilde nl eerst proberen of ik dit voor elkaar kon krijgen. Samen met iemand met kleinere handen is het gelukt maar het kostte wel veel moeite. O.a. een zwarte plastic buis moest worden verwijderd voor enige speelruimte. Het gat in de wielkast is niet geschikt om het stadslicht te vervangen is wel gebleken.
Ik heb nu een mistlamp besteld van merk Valeo en ga (zodra die binnen is) proberen te plaatsen. Ik lees trouwens verschillende infromatie over de bevestiging van de mistlamp en de bodemplaat.
De mistlamp zou met stalen ringen of bouten vastgeklemd zitten en de bodemplaat met bouten en/of popnagels. Weten jullie wat de waarheid is? Dit om de juiste materialen op voorraad te hebben om eea weer in elkaar te zetten.

groeten,

Peter

A110

Ik heb even een 2tal foto's voor je gemaakt, mijn auto stond toch op de brug.

De onderplaat die onder de motor zit hoeft helemaal niet verwijderd te worden.
Het is het makkelijkst om alleen de wielkuip ook wel spatplaat te verwijderen dan kun je er heel goed bij.

Hier een foto van de wielkuip met daarbij de ruimte om bij de mistlamp te komen in gemonteerde toestand. Met alleen het schroefje te verwijderen en de spatplaat opzij te doen redt je het ook al denk ik.
Met kleine handen en het juiste gereedschap kun je misschien nog wel door de opening komen. Mijn is het al een keer gelukt.



Hieronder een foto waar ik met pijlen heb aangegeven hoe je de mistlamp los moet schroeven.



Ik hoop dat je hier wat mee kan.
De mistlampen zijn altijd van het merk valeo.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

pbhout

Hoi Jeroen,

Bedankt voor de uitleg en de foto's. Wat ik me nog even afvroeg: Bedoel je met loshalen van de spatplaat het loshalen van deze plaat van de bodemplaat? En zit dat dan maar met 1 schroefje vast (lijkt me zo weinig).
Ik ga het zeker proberen. Ik heb reeds de mistlamp besteld en wacht totdat hij geleverd is om eea te plaatsen.

Groeten,
Peter

A110

De spatplaat zit met 2 schroefjes aan de zijkant van je bumper in je wielkuip vast en verder zit hij op verschillende plaatsen vast met plastic doppen. Maar als je die 2 schroefje's weghaalt kan je de spatplaat een beetje opzij duwen dan kun je er redelijk goed bij.

Even de foto aangepast en hopelijk snap je het een beetje.



Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

pbhout

Hoi Jeroen,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg inclusief foto's. Gisteren kwam de nieuwe mistlamp binnen en dacht ik direct aan de slag te gaan met inbouwen.
Ik kon de spatplaat met schroeven direct vinden en had alles losgemaakt. Echter toen ik de spatplaat wat openmaakte zag ik geen mistlamp maar wel een groot en wit reservoir. Waarschijnlijk voor de ruitensproeier. Vanaf de spatplaat is het volgens mij onmogelijk om de mistlamp te bereiken zolang dat reservoir er hangt. Klopt dat?
Dus ik vermoed dat ik toch maar via de bodemplaat de mistlamp ga vervangen. Ik denk dat ik dat a.s. weekend ga proberen.

Groeten,

Peter


rened

ik weet wel dat ik het niet voor elkaar kreeg om die rubberen ring om de kap van grootlicht/stadslicht met geen mogelijkheid terug kreeg!
Heb uiteindelijk de bumper eraf moeten halen en de koplamp eruit gehaald om die klote ring terug te plaatsen!
Tot zover mijn idee om ook led lampjes te plaatsen als stadslicht... Deden ze het ook nog eens niet... (kwam ik natuurlijk
pas achter nadat ik alles had teruggebouwd)

Maar bij mij zat die ring klem tussen de motor van de koplamphoogte stelling.
Zou dat kunnen komen omdat ik die motortjes van mn 03 lampen in mn 07 lampen heb geklikt en dat dat origineel andere zijn?

A110

Het resevoir is inderdaad van de ruitensproeier. Ik wist namelijk niet welke kant het mistlicht kapot was. Dan wordt het inderdaad priegelen en anders de bumper demonteren.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

ramon16v

#11
je moet ledjes hebben voor canbus gewone doen het wel mits je er een weerstand overheen zet
ledje svoor canbus zijn er ook maar zijn best wel prijzig

http://www.auto.led-champ.nl/led-met-steekfitting/2-smd-high-power-can-bus-led


pbhout

Hallo,

Heb gisteren geprobeerd via de bodemplaat de mistlamp te vervangen maar dat is ook geen optie. Er lopen namelijk een aantal slangen/buizen waardoor het gat waar de mistlamp doorheen moet te klein wordt. Ik vermoed dat nu de enige mogelijkheid nog is om de bumper geheel of gedeeltelijk te verwijderen. Hebben jullie daar nog tips voor?

groeten,

Peter

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev