Advertenties


koplampen speling omhoog/omlaag. Hoe bevestigd?

Gestart door Alessio, 20 juli 2016, 21:39:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alessio

Hallo Iedereen,

Sinds ik de megane RS heb aangekocht in maart heb ik last van speling op men koplampen.
Tijdens het rijden zie ik me xenon naar boven en onder schudden,niet echt prettig voor de andere mede bestuurders op de weg natuurlijk maar dacht eerst dat het iemand anders was en nu heb ik de opmerking gekregen van een vriend waar ik achter reed dat ik het was.

Heb meteen de bevestiging bekeken en zag enkel 2 bouten bovenaan zitten,lijkt allemaal goed vast en niets aan de hand.
Nu heb ik wel opgemerkt dat er een ijzeren staafje zit aan het voorlicht om het precies te centreren qua hoogte? Klopt dit? Zit net aan de achterste bout om te monteren.
Ook als ik me hand op het licht leg aan de glaszijde en omhoog en omlaag ga dan schudt de koplamp ook helemaal mee.

Weet iemand of er meer bevestigingpunten zijn of voor wat dat ijzeren staafje dient? Misschien iemand die meer weet te kennen waarom het schudt?
Is enkel de linkse zijde(bestuurder) en rechts lijkt veel vaster te zitten,lijkt me rechts normale speling(heel heel licht) maar zie geen verschillen..

PS: Meedraaiende lichten als je draait aan het stuur.

Robke72

Je hele koplamp-unit zit in een rail geschoven. Het lijkt erop alsof je hij bij jou niet in de rail geschoven is.
2 boutjes losdraaien boven op de koplamp. De metalen strip omhoog trekken en je kunt de koplampunit naar voren eruit schuiven. Dan even opnieuw erin schuiven (in de rail).

Alessio

Volgende week maar eens nakijken dan.
Bedankt voor mee te denken alvast!  :)

sjorso

Ik heb ditzelfde probleem! ben je er toen nog uitgekomen? Het lijkt erop of 1 van de 4 rail geleiders net uit de rail floept en daardoor de speling en op en neer krijgt.. Maar ik zie geen andere inschuif mogelijkheid..
Estate 1.6 Dci GT-line 2012

Tedo

Ik zie ze soms ook wat trillen bij oneffenheden. Zou dat komen door de automatische hoogteverstelling? Zeker bij een verlaagde auto kan ik me voorstellen dat je meer last hebt van de ondergrond.

Alessio

Heb ze beide toen gedemonteerd en terug geplaatst maar was niet veel beter na montage en alles zat in de rails.
De ijzeren staafjes die in je koplampen zitten gedrukt daarmee kan je nog wat spelen,heb het bovenste stuk van dat staafje klein uit mekaar getrokken zodat het wat meer geklemd zat en dat werkt wel opmerkelijk beter.

Het is dus nog niet helemaal weg maar het kan al helpen,volgens de garage hebben de Franse merken daar wel vaker last van. Die hoogteverstelling zou ook wel er iets mee te maken kunnen hebben denk ik.

hemi24

Als het ijzeren staafje meer stevigheid geeft dan de 2 bouten, zit er gewoon iets serieus niet goed!

Ik denk eerder dat je het wiebelend lichtbeeld moet zoeken in de unit zelf...

gjcvro

Die 2 boutjes zitten alleen in de lip bovenop. Dat geeft dus nog niet veel stevigheid. Die ijzeren staaf zorgt voor een koppeling op het vlak haaks er op, dus geeft wel degelijk meerwaarde.

hemi24

#8
Nee, de bevestigingsrails in combinatie met de 2 boutjes zijn de bevestiging, het ijzeren staafje is een soort van veiligheids-borgpen die je ook kunt gebruiken voor demontage van de 2 boutjes...

Kijk maar eens goed in het instructieboekje!

gjcvro

Als hij iets borgt, zal hij toch ook contact hebben met een ander punt dan de lamp.. Dus stevigheid toevoegen. Ik kon het altijd wel voelen aan de lamp dat hij wat steviger vast kwam te zitten.

hemi24

Het instructieboekje noemt het ijzeren staafje letterlijk gereedschap:

Na het openen van de motorkap, trekt u het
gereedschap A naar boven. Verwijder de
twee bouten 1 van de koplamp met behulp
van het gereedschap.
Trek de koplamp over zijn rails naar voren
tegen de aanslag.
Na de lamp op zijn plaats teruggezet te
hebben, zet u de bouten 1 vast en plaatst u
het gereedschap terug in zijn houder.


Alessio

Het ijzeren staafje is niet echt gereedschap,dat loopt door de koplamp in een carroseriestukje of koplamphouder weet het niet meer van buiten.
Als dat staafje er niet in zit(bouten wel),kan je met je lamp goochelen op en neer bij wijze van spreken.. dus dat staafje zorgt wel degelijk voor de stabiliteit van de lamp en binnenin het unit ligt het niet,heb hier al 6units zien passeren thuis die hetzelfde hebben dat moet wel al heel toevallig zijn alle 6  8)7

sjorso

Citaat van: Alessio op  4 januari 2018, 00:40:04
Het ijzeren staafje is niet echt gereedschap,dat loopt door de koplamp in een carroseriestukje of koplamphouder weet het niet meer van buiten.
Als dat staafje er niet in zit(bouten wel),kan je met je lamp goochelen op en neer bij wijze van spreken.. dus dat staafje zorgt wel degelijk voor de stabiliteit van de lamp en binnenin het unit ligt het niet,heb hier al 6units zien passeren thuis die hetzelfde hebben dat moet wel al heel toevallig zijn alle 6  8)7

Jullie hebben beide gelijk :q , staafje kun je inderdaad de bouten mee los krijgen, al werkt dat niet echt fijn. het zorgt ook voor wat stevigheid maar lang niet genoeg. 

Feit blijft dat het rail systeem niet deugt.
Ik zoek een oplossing om de koplamp steviger in de rails te krijgen.
Als iemand die heeft, hoor ik het graag.
Estate 1.6 Dci GT-line 2012

Rene10

Ik heb het zelfde probleem gehad. Ik heb de lamp gedemonteerd en heb op een van de plastic geleiders een rubberen ringetje gedaan. Nu zit hij weer stevig in de geleider en beweegt niet meer.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev