Advertenties


Speakers vervangen (en versterker aanvullen)

Gestart door macsel, 1 mei 2014, 19:25:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

macsel

#15
Dan de versterker. Altijd een feestje om dat soort dingen uit te pakken.
Hij is solide gebouwd, knopjes, aansluitingen, het voelt allemaal rigide aan.



Ik durfde niet met schroeven de vloer in, dus heb hem op het tapijt 'geplakt' met klittenband


Vervolgens op z'n plek gelegd en kabellengtes gaan opmeten. Vrijdagavond de soldeerbout warm gestookt en de 'kabelboom' gemaakt:


Twee rolletjes tape (isolatie en textiel) om de kabeltjes netjes bij elkaar te houden en een anti-resonantie behandeling (textiel-tape) te geven.
Hierloopt dus de high-level input (speakeruitgang HeadUnit) en de speaker outs van de versterker terug naar de speakerbekabeling van de auto.
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

Ard Klok

Goed bezig. Ben op zich wel benieuwd naar de kwaliteit v/h geluid (in verhouding tot mijn ex-fabriek Bose gebeuren).

macsel

#17
@ Ard, ik zal straks even een eerste indruk van het geluid geven.
Maar eerst moe(s)t de versterker nog worden aangesloten ;) :




Behoorlijke stekkers, de radio is niet eenvoudig op z'n plek te schuiven. Gelukkig is met twee schroefjes het bedieningspaneel van de airco makkelijk te demonteren, zit met twee stekkers aan hoop bedrading, maar is makkelijk van z'n plek te krijgen. Nu is de radio met alle kabels goed op z'n plek te krijgen.





Jammer dat de radio niets doet. In de kabelboom had ik ook een remote kabel opgenomen, maar dat is niet de blauwe (antenne) kabel uit de stekkerbus. Want die had ik dus onderbroken en naar de Hertz versterker geleid. Daardoor kwam het systeem (HU) niet in beweging. Connectie hersteld, maar de versterker kon niets met het signaal. Hij sloeg er niet van aan. Gelukkig heeft de versterker zelf een optie om signaal te detecteren en hierop aan te slaan, deze functie dus maar geactiveerd en de remote kabel gelaten voor wat het was.

Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

macsel

Ik zie dat ik geen goede foto heb van de aansluiting van de ground-kabel. Maar dit zit aan een blank metalen beugeltje van de middenconsole (aan de kant/ter hoogte van het dashboardkastje). Die is ca 50cm geworden. De voedingskabel is 3,5m geworden zoals die nu loopt. Ik heb hem omwikkeld met textieltape en loopt over het dashboardkastje heen, tegen het schutbord.

Hierbij het eindresultaat:




Eerst indruk:
Ik heb gister natuurlijk even de moeite genoemd om de versterker af te stellen, maar nog niet de moeite genomen om uitgebreid te luisteren. Dat stelde m'n vriendin niet op prijs toen we onderweg waren.
Had de versterker eerst wat laag staan (qua level), een de HeadUnit (HU) naar 20 gedraaid, maar toen greep de beveiliging in. De HU ging dus al de vervorming in. Levels opgedraaid van de versterker en de HU laag gezet. Nu geeft de boel bij 10 al een volume dat de HU bij 20 nog net in de buurt komt. Als ik de boel nu op 20 zet dan gaat er wel wat mee trillen, echt een hoop herrie  !-!
Ook de standaard speakers achterin geven nu veel meer. Wel heb ik daar het high-pass filter geactiveerd. Ze zijn niet zo dol op lage tonen. Maar hiermee kunnen ze dus wel een hoop meer hebben dan wat de HU kan leveren. De nieuw geplaatst Pioneer speakers hebben iets minder moeite met laag mee. Daar staat ie op 'full mode'.

Deze versterker is dus een welkom update! Wil je alleen het geluidskwaliteit upgraden kun je alleen speakers vervangen, dan beperk je jezelf behoorlijk op afspeel volume. Wil je wat meer body en af en toe hard mee kunnen zingen dan is een versterker waar je meer aan hebt. Wil je beter qua kwaliteit en volume, dan moet je alles aanpakken. Ik ben in ieder geval weer een aardige stap verder  !-!
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

mark29

Je bent goed bezig.
Maar, even een opmerking, als je nu de pollenfilter wilt vervangen, zit je met je handen tegen die versterker aan te frotten.
En waarom heb je de versterker niet onder de stoel gezet of, in de kofferbak tegen de bank aan, of de zijwand.
Lijkt mij een stuk praktischer.

macsel

@Mark, dank voor je reactie.
Zit het pollenfilter links opzij van de versterker? Hij met klittenband vast, dus is zo weg te pakken.
Onder de voorstoel was het niet vlak en vond ik dus geen mooie plek. In de kofferbak vind ik hem snel in de weg zitten en moeten de kabels voor aanvoer van signaal en speakerkabels extra lang worden gemaakt.
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

Yorick

Goed bezig hoor! Nice topic, hier kunnen andere Megane III rijders ook wel wat mee! Goede instructies, foto's etc.  !-! !-!
Wat Mark zegt, dat lijkt me idd ook. Ander plekje voor de versterker zou het afmaken  _o_

mark29

Die pollenfilter zit ook in dat hoekje, met een luikje, vast met torx 20 schroefjes.
Kijk als we die auto binnen krijgen voor een beurt, bij ons op het werk, dat is momenteel dag in dag uit bijna alleen nog maar megane 3 ivm die 14 procent bijtelling.
Moeten we elke dag op onze buik onder het dashboard liggen, halen we dat zijpaneeltje weg, dashboardkastje laten we zitten, kost veel te veel tijd.
Dan halen we die 2 schroefjes los met een ratel, doordat je zo ongelukkig moet liggen is dit niet ons meest favoriete klusjes. Dit besteed ik meestal uit aan mijn leerlingen  !-!

Wat wil ik nu zeggen, lig je daar met je ratel die boutjes eruit te draaien waar je ongelukkig bij kan, ligt er ook nog een versterker, is niet praktisch, en ik weet niet waar de kabels zo lopen, raak je niet met de ratel die plusaansluiting en dan vervolgens kortsluiting?
Ik vind hem niet zo handig liggen.

Onder stoel, of die past durf ik zo niet te zeggen, ik heb in een prive auto dan hier wel onder de stoel liggen.
Super handig, of in de kofferbak kan ook, ja dat is wel even kabels leggen inderdaad.
Houd er ook rekening mee dat een versterker warm kan worden dus helemaal afdekken is niet altijd handig.

mark

Dat pollenfilter was ook idd niet bepaald mijn favoriete klusje.  ;)

nastrow

Hoe heb je die tweeter aangesloten ?
Ik veronderstel dat er ook ergens een crossover tussen moet zitten ?


grtz

macsel

@Nastrow: De Pioneers (TS-Q131C) hebben een hoog- c.q. laagdoorlaat filter op de units zelf zitten. Dus geen apart/centraal scheidingsfilter
Toen: Mégane I Break 1.9 | Scenic II 1.5 dCi
Nu: Mégane III Estate 1.5 dCi 110

Stefan

De plek van de amp vindt ik persoonlijk niet zo geweldig :neen:
Maar voor de rest:

!-! !-! !-!
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Martijn81

Goed werk Macsel en sorry dat ik je PB nu pas heb bekeken.

Je hebt de kabel wel helemaal omgelegd naar de passagierskant maar als je daar ook de versterker hebt is dat misschien de beste optie.
De kabelboom die voor accesoires bedoeld is komt onder de vloermat binnen (onder de pedalen bij een NL auto) en je moet er zelf een plug voor knutselen..

De Pioneer speakers die je hebt gekozen zijn perfect voor Clio/Megane's omdat ze precies passen in de plastic ringen.
Iedereen is natuurlijk vrij om andere speakers te kiezen maar deze passen uitstekend.

Ik heb zelf inmiddels een upgrade gedaan naar nog wat groffere Pioneer modellen (toen ik mijn 2009 Megane verruilde voor een 2013 model).


Igoranty

Heeft iemand wellicht nog foto´s en korte samenvatting van de aansluting op de radio? Of eventuele tips??

Ik heb vorige week een Pioneer TS-WH500a subwoofer gekocht voor mijn Megane 3 2011 TCE 180 coupe gekocht (Hier linkje: https://www.bol.com/nl/p/pioneer-ts-wh500a-actieve-subwoofer-zeer-compact-150w/9200000045798296/?suggestionType=browse&bltgh=uQTDhC5uN2Ih3an21bZBog.1.5.ProductTitle) Nu wil ik deze aansluiten op mijn radio etc. maar ik weet niet op welke kabels ik die moet aansluiten op meg 3? (dus remote, RCA etc.) Sub heeft een voordeel dat ik geen power kabel hoef te trekken vanuit mijn accu zoals op mijn Meg 1. (Je kan de sub aansluiten op een 10A verzekering, als ik het goed heb begrepen) ( Hier een handleiding, https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/manual/6/9/2/8/9200000045798296.pdf)

Mocht iemand wat tips hebben van de werkwijze, dan hoor ik het graag! Ik zoek al dagen op het web, maar kan niks vinden daarover. Soms vind ik wel een handleiding maar dan zonder foto's ( op renault UK) _o_ _o_ _o_ _o_ _o_
Nieuwe trots *** Renault Megane III 2.0-16v TCe 180 Privilege ***

Oud, maar goud: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=18628.0

FB pagina: https://www.facebook.com/igor.antypov.3?ref=tn_tnmn

Alessio

Als ik me niet vergis moet je deze solderen op kabels van de originele radio en krijg je zo ook de stroom door op de actieve sub.
Welke weet ik niet meer precies,zal je moeten uitzoeken met de output van de radio en het boekje van je sub.
Ik had namelijk vroeger de Pioneer wx710a zitten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev