Advertenties


Vraag over audio instelling

Gestart door Gerrit, 9 november 2004, 11:36:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit

Goeiedag,

ik heb even een vraag hier voor de professionals onder ons:
ik heb
-in hoedenplank 2speakers 330W max. 160 RMS,
-in deur 2speakers 170W max 60 RMS
-in dashboard 2speakers 40W max ? RMS
-radio 4x40W

Kan ik eventueel alle bas op de hoedenplank speakers zetten en de hoge tonen voorin?
En zou een versterker genoeg zijn of moet er ook een woofer in voor goede kwaliteit.

bedankt

peterachterop

Laat je hier eens goed over inlichten bij de betere caraudio zaken.
Zei kunnen je alles over je opstelling uitleggen.

rik23

ik zou niet alle bas op de achterspeakers zetten, ook wat op de voorspeakers. De speakers in het dashboard zijn waarschijnlijk tweeters? Je moet in ieder geval de juiste combinatie zien te vinden. Zo creeer je een 'vol' geluid. Dit wordt merkbaar beter als je er een woofer bij inbouwt. Die geeft de echte lage tonen weer.  Ik heb sinds een een aantal weken ook een woofer en het geluid is stukken beter.  :D
Ik zou ook een versterker plaatsen als ik jou was. Je boxen hebben een vrij hoog rms vermogen. Je radio geeft maar ongeveer 4 x 18 watt rms. Het vermogen van de boxen wordt dus lang niet benut. ;) Met een versterker haal je er veel meer uit. Een vierkanaals is al ruim voldoende. Hier kun je je woofer gebrugd (2 kanalen) op aansluiten en je voorspeakers. Je achterspeakers sluit je op je radio aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders ff een audiozaak benaderen. Die kunnen je vast nog veel beter advies geven. ;D   
Succes.

Erix

Hoe lager de frequentie, hoe meer moeite een mens heeft om de bron te bepalen. Voor de mens (afhankelijk van de vorm van je oorschelp) ligt het punt waar men de positie van de bron niet meer precies kan bepalen ongeveer tussen de 100 Hz en 150 Hz.

Om je geluidsbeeld zo optimaal mogelijk te houden kun je achter beste met een band-pass filter filteren met als ondergrens 35Hz en bovengrens 120Hz bijv met een steile slope (24dB/octaaf). De voorspeakers filter je vervolgens met een high-pass filter (18 dB/octaaf) rond de 100Hz.

Wat voor luidsprekers je in de hoedenplank hebt zitten is niet echt duidelijk zo als je alleen de thermische belastbaarheid opgeeft, kan vanalles zijn. Houdt er rekening mee dat 90% van de composetjes en ovaaltjes een F3 van rond de 80Hz hebben. Om deze frequentie te halen met een respectabele druk ben je veel beter af met een losse subwoofer aangezien er voor het produceren van zulke frequenties nogal wat lucht verplaatst dient te worden en je dus een groter conus oppervlak nodig hebt. Een versterker versterkt alleen het geluid en heeft een wat lagere vervorming doordat deze een veel grotere vermogensreserve heeft ten opzichtte van je radio. Wanneer je dus een versterker plaatste zal je vervorming minder zijn maar het frequentie bereik zal zeker niet groter worden.
ZX-Audio · the finest audio products around

Migila

Ik doe me best om alles op audio gebied een beetje te snappen, soms denk ik dat het een beetje lukt en dan komt Erix weer aankakken... dan duvelt me eco weer volledig het water in.. snap er nooit wat van  :D

ERIX  8) 8)


Groeten Michiel

Erix

Hahaha....

Als je iets niet snapt van wat ik zeg ofzo, vraag dan wat je niet snapt... dan leg ik het graag voor je uit hoor ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Robin

Ik zal even proberen het verhaal te vertalen naar RMCC taal  ;)

Hoe lager je frequentie hoe moeilijker het word om te vetellen waar je speaker ligt. Dus als je je sub woofer te ver laat doorlopen bijvoorbeeld tot 250 Hertz hoor je heel duidelijk dat hij in de koffer bak ligt. Als je de woofer als bovenste grens 100 hertz geeft dan is dat een heel stuk moeilijker.

Band Pass is een term voor een soort speaker behuizing , in de tijd dat ik nu in de prof. PA bezig ben heb ik dat nog niet voorbij zien komen als filter vorm.
Maar er bestaat wel zo'n filter instelling : de ondergrens noem je Low Pass en de boven grens is gewoon je laag crossover punt.

Je sub kun je het beste filteren met als ondergrens 45 hertz (je kan wel lager maar die kost je extreem veel vermogen van je versterker en je hoort het toch niet , alleen je kofferklep gaat rammelen) Dan neem je als boven grens ongeveer 125 Hertz om te beginnen.

De achterspeakers :
Onderste grens zelfde als je bovenste greans van je subwoofer (nu dus 125 Hz)
Bovenste grens ongeveer 16000 Hz / 1,6KHz

Voorspeakers :
Onderste grens ongeveer 90 Hz (rest krijg je wel van je Sub)
Bovenste grens ongeveer 16000 Hz / 1,6 KHz

De filters zoals 24dB per octaaf zijn in dit verhaal niet echt relevant denk ik , de meeste mensen hebben geen processing van 2200 euries in hun auto liggen. Die gebruik ik net op een PA van 60000 eurie.
Maar voor de nieuwsgierigen : dit geeft aan hoe stijl je filter filtert. 24db betekend dus dat per octaaf het niveau met 24 db daalt.
Om het verhaal wel even compleet te maken , je hebt ook vershillende soorten type filter (zoals Linkwitz-Riley ) deze is stijler dan bijvoorbeeld een Butterworth filter.

Dit laatste kan je vergeten als je niet een extreem dure installatie hebt in je auto want het vershil is alleen merkbaar bij hoge vermogens en minimaal een 3 weg gescheiden systeem (hoog mid laag).

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo,

M.V.G




Shane

welke muziek ben je van plan te draaien ? ;)

wess

en ga nou niet naar de eerste de beste inbouw show want daar wordt je alleen flink hard in je goove gettert!

met andere woorden: men probeer jouw wat wijs te maken en vervolgens lig je nog steeds met te weinig vermogen in je wagen.

conclussie: je sloopt je speakers of je versterker

ik zou het advies van mijn zeer gewaardeerde collega ;) opvolgen :P             robin


succes met je inbouw :D

Vincent

nog ff een question over instelling van je audio.

hoe kan ik het beste mijn installatie afregelen? ik zie hier nergens op het web een duidelijke stap voor stap handleiding voor.

ik heb nu een 4 kan versterker warvan ik 2 kanalen brug voor een sub en 2 kanalen gebruik voor mijn compo, de achterspeakers (13 cm :)) draaien gewoon zachtjes mee op de radio.

ik heb de LPF (Low Pass Filter voordat er politieke statements komen) aanstaan voor de sub en de HPF voor de compo.

nu kan ik de (denk ik kantel frequentie?) van beide kanalen opgeven dmv potmeter. die gaat van (voor zover ik kan zien) 50-250Hz hoe kan ik deze nog het beste instellen> allebei gelijk zodat het in elkaar overloopt of overlappend?

En hoe kan ik de gain het beste instellen? en zijn hier testtonen voor(ook voor crossover?)?

over testtonen gesproken ik heb een DVD om mijn home cinema in te regelen met daarbij een DB meter, is zowiets ook voor car-audio mogelijk? en heeft iemand dit online staan of bereid om een kopietje te maken? Met graag de handleiding hoe ik het moet gebruiken?

lang verhaal veel vragen ik weet het maar er is vast wel iemand die er wat mee kan..... toch?

wess

je sub tot 125
en de mid/high vanaf 120

zoiets, of wat je zelf lekkerder vind klinken

Robin

#11
In mij vorrig post hier staat ongeveer een standaard instelling waarvanuit je kan gaan werken.
Je kan dan eerst luisteren (let wel op dat je alle vollumes gelijk houd)
dan verander je net zolang je frequenties tot je denkt he zo hoor ik alles wel goed. (advies : gebruik geen house of iets dergelijks maar liever iets met een vrouwenstem , Lisa Stanfield en Melissa Ethridge gebruik ik vaak)
Als je dan voor jezelf het idee hebt dat je alles lekker hoord ga je met vollumes en eventueel wat eq puntjes het systeem afregelen.

Hoe beter je je best doet op de eerst handeling hoe lekkerder uiteindelijk je systeem zal klinken. Dus neem vooral de tijd en doe het niet ff snel , 2 tot 3 uur is zeker niet vreemd om het echt goed te krijgen.

M.V.G


Zo'n test cd bestaat er wel voor een auto ja. Ik weet niet precies welke of waar je hem kan halen maar hij bestaat.
Echter als jij hem door middel van zo'n syteempje inregled maar dit je systeem vlak.
Is leuk maar jij hoort het laag (tot 250 HZ) veel zachter dan het hoog (vanaf 9000 Hz) .
Dus ik blijf erbij dat je veel beter naar je eigen oren kan luisteren dan naar zo'n cdtje.

Zorg er gewoon voor dat je alles hoort in verhouding dus niet een gitaar die er overheen knalt of een bas die je maag rondjes laat draaien terwijl je de zang niet kan horen.


Erix

Citaat van: Robin
Band Pass is een term voor een soort speaker behuizing , in de tijd dat ik nu in de prof. PA bezig ben heb ik dat nog niet voorbij zien komen als filter vorm.
Maar er bestaat wel zo'n filter instelling : de ondergrens noem je Low Pass en de boven grens is gewoon je laag crossover punt.
Low-Pass | Band-Pass | High-Pass zijn 3 omschrijvingen van wat een filter doorlaat. Hoe je dit uiteindelijk tot stand brengt is een heel ander verhaal. Hang het dus zeker niet aan een behuizing ofzo vast. Dat jij nog nooit een band-pass filter bent tegengekomen in de PA techniek is omdat je daar helemaal in de verkeerde hoek zit en heeft dus verder helemaal niets met het filter zelf te maken. Door de grote vermogens die in de PA gebruikt worden zul je dan ook nooit een passief Low-Pass filter tegenkomen. Je weet zelf wel waarom waarschijnlijk....

Citaat van: Robin
Je sub kun je het beste filteren met als ondergrens 45 hertz (je kan wel lager maar die kost je extreem veel vermogen van je versterker en je hoort het toch niet , alleen je kofferklep gaat rammelen) Dan neem je als boven grens ongeveer 125 Hertz om te beginnen.
Zow eej... zulke opmerkingen zijn gevaarlijk om op een car-audio forum te posten. Een echte discussie lokker :P maar ik deel je mening wel grotendeels.

Citaat van: Robin
De filters zoals 24dB per octaaf zijn in dit verhaal niet echt relevant denk ik , de meeste mensen hebben geen processing van 2200 euries in hun auto liggen. Die gebruik ik net op een PA van 60000 eurie.
Maar voor de nieuwsgierigen : dit geeft aan hoe stijl je filter filtert. 24db betekend dus dat per octaaf het niveau met 24 db daalt.
Om het verhaal wel even compleet te maken , je hebt ook vershillende soorten type filter (zoals Linkwitz-Riley ) deze is stijler dan bijvoorbeeld een Butterworth filter.
Oef, klok/klepel verhaal  ??? Snap je link van 24 db/octaaf met een DSP processor niet echt. Flanksteilheid wordt slechts bepaald door de opbouw van je filter-circuit.
voorbeeld:
1e orde high-pass (6db/octaaf) -> bestaat slechts uit een condensator in serie met de speakerunit
2e orde high-pass (12db/octaaf) -> bestaat uit een condensator in serie en een spoel parallel
3e orde high-pass (18db/octaaf) -> bestaat uit een condensator in serie met daarachter een spoel parallel met daarachter weer een condensator
4e orde.... enz


Nu voel de vraag komen. Das leuk, maar waar is dat nou goed voor?! Als je filter met een onsteile slope (1e orde bijv) heb je een hele grote overlap tussen de twee speakers waar je bij filterd (mid en hoog bijv). In deze overlap spelen dus beide speakers dezelfde frequenties af. Deze twee geluidsbronnen beinvloeden elkaar zo waardoor er allerlei rare ongewenste effecten kunnen ontstaan. Zeker bij PA gebruiken ze zeeeer steile slopes omdat de fout steeds beter hoorbaar wordt naarmate de afstand tot de luidsprekers toeneemt. En als je dan gemiddeld 10 meter van een systeem afstaat is dat allemaal goed te horen. Zoals altijd heeft een effect een voordeel en een nadeel. Als je deze eigenschap een beetje op een tactische manier tweaked kun je er profijt van hebben in bijvoorbeeld een Line-Array. Maar dat valt heeel ver buiten auto-tjes muziek.
ZX-Audio · the finest audio products around

wess

volgens mij snap jij term bandpass ook niet helemaal als dat volgens jouw een filtering is.

is de soort behuizing voor een sub. Dan zit de woofer IN de behuizing gebouwd



en dan heb je nog bass reflex. zit ie aan de voorkant.



gesloten kasten.





en dan heb je uiteraard nog diverse subben. die niet echt van belang zijn in de auto.






Erik van der Velde

Band-pass filters bestaan zeker wel. Deze filters hebben een onder en een bovengrens. Bv je wilt alleen je kickbass doorlaten, dan kan je zo'n filter gebruiken die alles doorlaat tussen bv de 80 en de 300Hz.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev