Advertenties


[Mégane Coupé 2002] LPG onderhoud + lampjes dashboard

Gestart door musje83, 11 februari 2014, 11:41:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BadEend

#30
Is de uitlaat van voor naar achter goed gasdicht? (dus vanaf het uitlaatspruitstuk t/m het einde)
De lambda waarde bij de APK word berekend aan de hand van de meting van de uitlaatgassen, is dus geen directe waarde van de lambdasonde.
Als de bougies er nog maar zo kort inzitten is het niet waarschijnlijk dat het daaraan ligt, maar als je ze vervangt kan je dat in ieder geval als oorzaak uitsluiten.
De bougies die het beste geschikt zijn voor het rijden op LPG hebben 1 electrode en de afstand daarvan moet dan 0,7 mm zijn.

Als dat allemaal niet helpt zou het ook nog aan de verdamper kunnen liggen, deze kan je reviseren.

musje83

Uitlaat lijkt goed gasdicht, hand er op gehouden en niets te horen.
De bougies zitten er niet kort, maar ook nog niet heel lang in. Wel lees ik regelmatig verhalen van LPG rijders die veel problemen oplossen door goede bougies te gebruiken, zoals die met verkorte elektroden afstand (0,7mm). Vandaar dat ik het toch eens wilde proberen. Tegelijk maar even het luchtfilter doen en het gasklephuis reinigen.

Van de verdamper ga ik in ieder geval de stappenmotor reinigen, hoe pak ik dat het beste aan? Afschroeven en met remreiniger inspuiten? Moet ik de onderste stappenmotor dan ook schoonmaken?

BadEend

Geen remreiniger gebruiken voor die stappenmotor, daar gaan ze juist kapot van!
Onder de stappenmotor zit een puntje deze moet je een beetje in kunnen drukken en die moet schoon zijn.
Er zitten 2 stappenmotoren eentje voor stationair en eentje voor onder het rijden, ze allebei schoonmaken kan nooit kwaad.

musje83

Ok, goed dat ik dat weet  !-!

Hoe kan ik ze wel het beste schoonmaken?

BadEend

Bijvoorbeeld met wasbenzine of met carburateurreiniger.
Maak het puntje goed schoon en het pennetje onder de behuizing.
Vet het pennetje dan in met wd40 of iets dergelijks.
Vergeet niet het gedeelte waar de stappenmotor in komt ook schoon te maken.

musje83

Bij nadere inspectie blijkt dus toch het luchtfilterhhuis te zijn gescheurd  :D
Maar goed dat ik zelf ben gaan controleren! Het is zeg maar die grote plastic verhuizing achter het blok waar je het op schroeft. Aan de onderkant, waar de slang vanuit de verdamper door het filter huis heen gaat, zit de hele zijkant los.

Ook was het luchtfilter smerig, allemaal zand en zelfs kleine blaadjes    :')

Helaas geen onderdelen boer Open vandaag of dit weekend dus gaan we de boel maar eens dicht kitten.

Vraag: Hoe haal ik dat filter huis los? Lijkt alsof dat hele blok los moet een gekanteld moet worden  :?

BadEend

Dan is er dus ooit een backfire geweest.
Je kan wat ruimte maken door de motorsteun iets opzij te drukken.

musje83

Is dat veel werk? Motorsteun er af en blok wat naar voren kantelen bedoel je toch?

Ik kan zo snel niet zien hoe hij vast zit op de bout direct naast het gasklephuis na.

musje83

Ok. Alles is los,blok gekanteld en twee bouten losgedraaid. Nu zit hij wel los maar ik krijg m niet van z'n plaats. Ik kan n redelijk vrij bewegen maar heb het idee dat de gas slang in de weg zit. Is er misschien nog een derde boutje?

Sorry dat ik zo veel Vraag maar wil niks kapot maken  :P

BadEend

Als je het luchtfilterhuis los hebt en de motor iets kantelt zou het luchtfilterhuis er net tussendoor moeten passen.
Dat kan je beter met 2 personen doen.

musje83

Het is gelukt, het luchtfilterhuis was aan de onderkant helemaal gebarsten. Helaas geen nieuwe bij de hand, dus alles dichtgemaakt met koude kit en daarna afgeplakt met tape. Teruggezet en ja hoor, de auto reageert nu veel beter op het gaspedaal. Ook het gewone luchtfilter (i.p.v. het sportfilter wat er in zat) zorgt voor een veel rustigere auto  Y

Vlak voor het weggaan (we moesten toen echt de garage uit) nog even gauw aan de 4-gas meter gehangen en de lambda waarde was nu stationair veel beter en op 2500 toeren (koude motor) nog 1,03-1,04 ongeveer. Ik hoop dat ik met warme motor nu ruim onder die waardes kom. Fingers crossed!

Resterend probleem: stationair schudt de auto nog steeds (te) veel. Onderste motorsteun is niet goed meer, maar dat heen en weer bokken komt niet alleen daar door (voel je op benzine ook, wel minder). Stationair op LPG voel je ook nog steeds plofjes in de uitlaat.

Nog te doen:

- Bougies vervangen, elektroden afstand op 0,7mm zetten
- Stappenmotor verdamper reinigen

Iemand nog tips/ideeën?
En ontzettend bedankt voor het meedenken zover, mannen!  !-!

BadEend

Is die kit bestand tegen grote hitte?
Je zou ook nog de sludge van de verdamper kunnen aftappen, zit een schroef op daarvoor.
De plofjes zouden ook nog kunnen komen door een versleten inlaat of uitlaatklep.

musje83

In hoeverre die kit tegen hitte bestand is weet ik niet precies, maar mij werd verzekerd dat het voldoende was. Als ik weer eens tijd heb, wil ik dat hele ding vervangen, maar volgens mij kan ik niet zomaar eentje uit een andere Mégane overbouwen, tenzij de donorwagen ook Eurogas LPG heeft (die gasslang is volgens mij niet zomaar over te zetten).

Toch raar; bij mijn monteur in de garage was de lambda wéér te hoog, dit keer 1,12-1,13. Zijn advies: rij asjeblieft naar een 'habbie-babbie' garage, die letten niet altijd zo goed op die metingen. In Hilversum vervolgens een klein APK keurstation gevonden, waar ik direct langs kon komen. Als eerste deden ze de remtest, als tweede ging meteen die meetslang in de uitlaat... en het was gewoon goed  :')

Lamda waarde bij 2500 toeren lag op 1,015-1,02. Niet perfect, maar gewoon prima voor de APK. Enige wat hij nog kon vinden was een mistlamp die niet werkt (ook niet na vervangen lampje, andere kant doet het wel) en het feit dat de leuning van de bestuurdersstoel te los zit (iets met steunbalkje lassen aan de binnenkant).

Zo zie je maar weer... Nu het stationair gezeur nog!

BadEend

Dat luchtfilterhuis kan je het beste lijmen met goede hittebestendige lijm.
Dit omdat het aangepast is zodat het mengstuk van de LPG er op kan.
En luchtfilterhuizen van megane's I met eurogas zijn bijna allemaal al een keer gerepareerd vanwege backfire, dus dat is nog een reden.

Word tijd voor een andere garage dan lijkt me zo. ;)

BadEend


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev