Advertenties


[Mégane Coupé 2002] LPG onderhoud + lampjes dashboard

Gestart door musje83, 11 februari 2014, 11:41:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobScénic

Even nadenken. LPG is een brandbaar gas in vloeistofvorm. Als je gas ruikt, dan betekend dat dus dat er ergens een lek zit. Waar een lek zit ontsnapt brandbaar gas. I.c.m. een hete uitlaat, of vonken lijkt me dat niet helemaal de bedoeling en dus inderdaad een afkeurpunt. Als je benzineleiding lekt keuren ze hem ook af.
Bij bouwmarkten kun je een spuitbus met gaslekzoeker halen (zeepsop werkt ook). Spuit daarmee (met draaiende motor op LPG) maar eens je verdamper en slangen in, als je bubbels ziet weet je waar het lek zit.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

#16
Dit is zo te zien een Eurogas EAS installatie.
Deze loopt stationair en bij koude motor te rijk, dat kan je terug laten stellen bij een LPG inbouwer.
Dat je wat LPG ruikt bij de verdamper is normaal, door de sterke geur lijkt het alsof dit heel veel is maar dat is niet zo omdat er heel veel geurstof aan toegevoegd is.
Is verder ongevaarlijk.

Wat je wel kan controleren is of de slangklemmen nog goed vastzitten. (zo strak mogelijk)

musje83

En weer een update. Schijnbaar waren de waardes op LPG nog steeds niet goed, ze keken 2x naar die op benzine. Nu dus het volgende:

- Auto loopt perfect op benzine. Alle waardes OK, lambda op toeren 1,005 ongeveer.
- Auto schakelt netjes naar LPG. Zakt dan heel even richting nul, herstelt naar 750 toeren. Lambda op 3000 toeren: 1,21
  Zodra ik alle grootverbruikers inschakel en het stuur helemaal draai, kom ik SOMS tot 1,07 ongeveer, maar het pendelt nogal.

Hoe dan ook; op LPG kom ik maar niet aan die 1,03. Ik heb inmiddels de hele boel gereset, de auto goed in toeren getrapt en op temperatuur gebracht voor de meting, de uitlaat van voor naar achter gecontroleerd, de verdamper en slangen gecontroleerd - alles lijkt prima. Maar die lambda waarde blijft te hoog.

Nu sta ik op het punt hem naar een LPG specialist te brengen die wellicht de ECU opnieuw kan afstellen (ik las iets met k-factoren/gasinjectietijden), maar ik ben bang dat ik dan weer geld kwijt ben zonder oplossing.  :neen:

musje83

Ik heb Kees van Verdampere.nl gebeld en hij gaf aan dat ik kon proberen de verdamper druk wat te verhogen met een stelschroef op de verdamper, dit ga ik maar eens proberen. Verder las ik bij de Clio club (ook 1.6 16v blok) dat er een recirculatie slangetje op het blok zit, welke hij kon afdoppen waarna zijn auto veel beter liep op LPG. Ik weet dat er een slangetje zit die haaks op het blok zit, bovenop in het midden bij de luchtinlaat. Is dat dat slangetje? Hoe kan ik dat slangetje afdoppen?

BadEend

#19
Druk verhogen heeft geen zin, als de auto verder goed loopt.
Het kan zijn dat er valse lucht in de motor komt door een niet goed werkend dampabsorptievat. (rechtsvoor onder de motorkap)
Deze kan je uitschakelen door de stekker eruit te trekken.

Willy van Lankveld auto's uit Volkel is gespecialiseerd in het oplossen van problemen met dit LPG systeem.
http://www.vanlankveld-autos.nl/


musje83

Ok, volgens Kees kon dat er ook mee te maken hebben (als een LPG systeem al xx-jaar niet of niet goed is onderhouden kan de verdamper druk 'verliezen' door ouderdom, wat o.a. resulteert in een verkeerd mengsel en niet mooi stationair lopen).

Dampabsorptievat heb ik nog niet kunnen ontdekken, zit die in de buurt van de accu? Daar recht onder zit de verdamper.
Kan ik dat vat met het blote oog zien van boven of moet de auto de brug op?

Dit is trouwens mijn verdamper:


L0we

#21
dampabsorbsievat zit precies aan de andere kant, een langwerpig zwart ding (verticaal gezien). Overigens is dat ding met je groene stekker de actuator. Die zou je ook schoon kunnen maken, wie weet helpt het iets. Daarvoor moet je de borgmoer aan de rechterkant (op de foto gezien) lossen, dan kan je hem naar boven kantelen, twee schoefjes loshalen en hem er zo voorzichtig uit trekken.

Goed schoonmaken met iets als wasbenzine, niet smeren, en dan weer terugplaatsen.

musje83

#22
Gaan we die eens aan een inspectie onderwerpen straks!  Y

Vast een domme vraag, maar waar zit nou het luchtfilter?



Is het omcircelde waar het luchtfilter zit? Die zit bij mij dichtgekit namelijk. Mijn monteur zegt dat het filter daar achter zit, tegen het gasklephuis aan.
Indien hij gelijk heeft: is deze moeilijk los te halen? Toen hij er naar keek reageerde hij echt van: ja dag, die ga ik nu niet losmaken, veel te veel werk! (We hadden toen nog 30min voor de zaak ging sluiten)  :')

Trouwens, als een van jullie Mégane kenners in de buurt van Hilversum woont, kan ik best even langsrijden zodat jullie met me mee kunnen kijken - of jullie bij mij voor de deur. Drinks are on me...  Y

L0we

Nee, dat is een dempingsbox.
Die kan je erg makkelijk loshalen door het elastiekje wat eroverheen zit los te maken, dan kan je hem zo optillen. Achterin zit er een flens die over het luchtfilterhuis heen gaat. Het luchtfilterhuis zit met 2 boutes / schroeven vast, en kan je dan kantelen en eruit wippen.


musje83

Ok, dan ga ik dat morgen meteen nakijken!  !-!

Ik heb het damp absorptievat losgekoppeld voor de terugreis van m'n werk, maar geen verschil merkbaar. Nog steeds plofjes en niet mooi stationair..

RobScénic

Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

Plofjes duid op een probleem met de ontsteking. Als de bobines en bougies goed zijn laat dan een cilinderlektest uitvoeren.
Dan kan het zijn dat er een klep verbrand is.

musje83

Bougies moet ik nog nakijken. Ik heb even geprobeerd de MAP sensor los te koppelen tijdens stationair draaien, en ik merk niet echt verschil qua motorloop... Kan het zijn dat die voor de problemen zorgt (specifiek het Lambda waarde probleem)?

BadEend

#28
Waardes van de MAP sensor kan je uitlezen, als deze goed zijn is deze niet defect. (moet snel reageren op gas geven en loslaten)
Komen er bij stationair draaien op benzine ook plofjes uit de uitlaat?
Het lambda waarde probleem word veroorzaakt door een probleem met de ontsteking waardoor de lambda teveel moet gaan bijregelen. (ontsteking op LPG luistert nauwer)

musje83

Op benzine geen plofjes merkbaar. De auto reageert 'snel' op gas geven en loslaten, al is dat op LPG (vanuit stationair) net even wat minder. Rijden op beide gaat prima, geen merkbaar verschil in gasrespons. Hooguit iets minder vermogen, maar da's logisch bij LPG  o-)
Een te hoge lambda waarde betekent dat het mengsel te arm is, dus te veel zuurstof, toch? Met die kennis moet de oorzaak toch snel te vinden zijn  :neen:

Misschien is het een idee om de bougies te vervangen (zitten er nu sinds september in, dus ik schat een 10-12k KM. Het schijnt verstandig te zijn om de elektroden afstand te verkleinen naar 0,6 of 0,7mm, kan iemand dat beamen? En nog voorkeur voor een merk bougies voor dit blok? Er zitten nu geloof ik Bosch bougies in.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev