Advertenties


[Mégane Coupé 1.6 16v 2002] Gasklephuis vervangen/schoonmaken: inleren?

Gestart door musje83, 6 september 2013, 13:51:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

De storing (noodloop) blijft nu helaas vrijwel permanent terugkomen. Na het reinigen van de stekker op het gasklephuis ging het een tijdje goed, hij reed dan hele ritten prima (storing kwam dan soms even boven, motor uit/aan en weg was het). Na een week begon het euvel steeds vaker terugkomen, ondanks herhaaldelijk reinigen van de stekker.

Het gekke is dat de storing op vrijwel alle ritten begint bij het koud starten en blijft. Rijd ik dan bijvoorbeeld de snelweg op en geef ik tijdens het uit/aanzetten van de motor volgas, dan pakt hij bij het aanslaan van de motor wél goed op en kan ik probleemloos optrekken tot zeker 160. Zodra ik dan gas terugneem of afrem, vliegt de storing er weer in.

Ik vermoed daarom dat het gasklephuis in ieder geval smerig is, optie twee is het gasklephuis vervangen (eerst schoonmaken proberen).

Nu zit dit gasklephuis een stukje moeilijker bereikbaar dan in mijn Phase I Coupé en het is ook nog eens een electronisch gasklephuis.

1) Luchtfilterhuis los, en daarna? Waar moet ik rekening mee houden bij het demonteren?
2) Electronisch gasklephuis = kwetsbaarder. Hoe deze te reinigen?
3) Moet deze dan ook weer ingeleerd worden en zo ja, hoe?

!-!

BadEend

Dat ga je niet oplossen met het schoonmaken van het gasklephuis.

De oplossing van jou probleem kan je op onderstaande link vinden.
http://www.amtgarageforum.nl/renault/kangoo/klacht-inhouden-stotteren-32187.html

Waarom ga je niet gewoon verder in je eerder gestarte topic hierover?

musje83

Omdat mijn ervaring is dat er dan vaak niet meer wordt gereageerd. Dit probleem is nu ook vrij specifiek omschreven, net als mijn vraag.

Ik ken dat topic inderdaad, probleem is dat er geen gaspedaal storing in de computer staat.

BadEend

Het gaat om de symptomen die overeenkomen.
Het schoonmaken is hier 100% zeker niet de oplossing.
Zoals je zelf al gemerkt hebt ligt het aan de stekker en/of aan het gaspedaal.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

musje83

Ok, dan maak ik hem niet schoon. Zal een nieuw stekkertje bestellen, kijken wat dat doet.

Ander probleem gevonden: Bij het vervangen van de bougies afgelopen zaterdag is gebleken dat drie van de vier penbobines feitelijk los in het blok 'hangen'. Na een eerste lachsalvo van zowel mijzelf als mijn vriend/monteur hebben we de bougies vervangen, alleen bleek bij het terugzetten van de bobines dat de M6(?) bouten waar de bobines mee vast zitten, volledig lam zijn. Het schroefdraad in het blok is waarschijnlijk versleten, de bouten zien er nog prima uit.  8)7

Ook zag ik dat de isolatie bij 2 penbobines niet helemaal jofel meer was, ik kon het koper zien zitten.

Kan bovenstaande überhaupt verband houden met de gegeven problemen? Buiten de noodloop om merk ik vrij weinig, behalve dat de auto in stationair iets schudt, maar wel netjes 750rpm loopt (met heel soms een mini uithaal naar 800).

En zo blijven we bezig  :')

Christian de Vriend

Ik betwijfel is dat het reinigen van het gasklephuis het probleem gaat oplossen,dit kan ook wel eens je labdasone zijn die moeilijk doet,
dit heb ik met mn 1.6e al eens meegemaakt,dan ging die in noodloop,in mijn geval ging die oven de 120 inhouden,en terug komen,en dit zo achter
elkaar door tot ik terug 120 ging rijden.

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Paul

Citaat van: musje83 op 21 juni 2013, 11:31:51
De auto die ik op het oog heb, heeft slechts 1 probleem volgens de eigenaar: het gas blijft soms hangen bij het starten. De auto gaat zelf toeren maken, hangt vervolgens waarna je hem uit/aan moet zetten, waarna het probleem weg is. Volgens hem is het een kwestie van gasklep vervangen, de kabel heeft hij al laten vervangen.

Citaat van: Paul op  9 juli 2013, 17:55:23
dat is je map sensor. die zit altijd een beetje los.
het is gewoon toeval dat hij het nu goed doet.
het smoorklephuis zal je toch een keer moeten vervangen.


Citaat van: musje83 op 17 augustus 2013, 18:52:57
Goed, auto uitgelezen en de foutcode 2826 (gasklep positiesensor 2) kwam naar voren.
Bij het uitlezen van de meetwaardes stond de Gasklep positiesensor 2 rond de 85% op stationair, Gasklep positiesensor 1 stond op 16%.

Ik denk dat de uitlaat niet goed is. :q

Bij sommige types zie je een stukje koper zitten. Als dat door een scheur oid komt, doet hij het echt niet meer.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

BadEend

@Paul  :D  je slaat de spijker op zijn kop.

Bij mij zou het lachen me vergaan bij zo'n miskoop.
Je kan het beste gelijk alle 4 de bobines vervangen door Beru of Valeo en ze dan ook goed vastzetten.
Als het probleem nog niet verholpen is na het vervangen van de stekker is zo goed als zeker je gasklephuis zelf de boosdoener.

Christian de Vriend

ieder blok zn eigen problemen merk ik wel.

had idd wel handiger geweest als het in 1 topic had gestaan,blijkbaar
ging er meer aan vooraf.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

musje83

Noem het miskoop, noem het een bewuste keuze... je kent de achtergrond niet, BadEend. Iets met budget, auto-ongeluk en accute behoefte aan een auto.

Een rampenbak is het niet, dat was mijn vorige. Sputteren, afslaan, overhitten, stinken, alles. Deze auto blijft netjes stationair draaien, de temperatuur blijft netjes, is snel en reageert goed op het gaspedaal. Auto is van binnen en van buiten in behoorlijk goede staat en kostte me nog geen 1000 euro, dus ja.

Kun je van 900 euro een perfecte Mégane uit 2002 vinden? Het komt er gewoon op neer dat er een aantal pijnpuntjes zijn die ik graag op wil lossen, en wie beter dan de Mégane club. Misschien had ik het in 1 topic moeten plaatsen maar dat had mijn vragen niet veel overzichtelijker gemaakt denk ik.

Ik hoop op dit forum mensen te vinden die mee willen denken en niet gepikeerd reageren als ik niet meteen doe wat ze aangeven of vragen 2x stel.

To the point: Ik kan best alle bobines gaan vervangen, maar dan? De bobines zetten zich niet vast omdat of de bouten of het schroefdraad in het blok zelf zijn versleten. Daarbij doen ze het prima, de motor draait netjes rond, geen 3 cilinders of ander ge#####. Tenzij er een gasklephuisstoring kan ontstaan hierdoor...

Stekker ga ik deze week bij de dealer halen, mits dat het probleem is: er zit nu een stekker op met een gele borging. Is dat een nieuw type? Zo ja, dan hang ik er een nieuw gasklephuis in.

Paul

je oude stekker ligt er nog naast met de oude kabelboom.

en die monteur kan de boutjes makkelijk vastzetten. nieuwe draad erin en klaar.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

BadEend

Je kan beter preventief die bobines vervangen i.p.v. dadelijk stil te komen staan. (desnoods alleen die 2)
Kan je makkelijk zelf monteren en zijn goedkoop te krijgen via internet of de automaterialenzaak.

Er is hier niemand die gepikeerd heeft gereageerd en ik ken de achtergrond wel degelijk.


RobScénic

Wat betreft de schroefdraad van de bobines, je kunt hier een vervangende draad in laten zetten (helicoil). Moet bij mij hetzelfde doen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

musje83

Hmm, teruglezend zie ik ook niets gepikeerds. Excuses, blijkbaar was ik zelf beetje gepikeerd  :')

Ik zal de bobines preventief vervangen. Om de kosten te drukken zal ik dit wel pas over een paar weken doen, het leven bleek deze maand iets duurder dan verwacht.

@RobScénic Super! Daar ga ik direct naar kijken, daar heb ik wat aan  !-! Heb jij zelf ervaring hiermee? Mijn monteur duidelijk niet, wellicht zou jij me willen assisteren?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev