Advertenties


[Mégane Coupé 1.6 16v 2002] Koopadvies: Gas blijft hangen

Gestart door musje83, 21 juni 2013, 11:31:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Beste Méganisten,

Omdat ik (dankzij een niet oplettende dame achter mij) met mijn Mégane Coupé 2.0 8v tegen een voorligger ben gedrukt, is mijn autootje total-loss. Nu dus op zoek naar een vervanger.

De auto die ik op het oog heb, heeft slechts 1 probleem volgens de eigenaar: het gas blijft soms hangen bij het starten. De auto gaat zelf toeren maken, hangt vervolgens waarna je hem uit/aan moet zetten, waarna het probleem weg is. Volgens hem is het een kwestie van gasklep vervangen, de kabel heeft hij al laten vervangen.

Wie heeft hier meer zicht op? Proefritje ga ik morgen maken, nog tips waar ik bij dit type op moet letten?

Bedankt alvast!  !-!

bks

Zonde van je oude auto!
In het algemeen zou ik zeggen, bied een bedrag voor de auto inclusief het oplossen van dat probleem. Dan kan hij op zijn risico het verhelpen. Doet hij dat niet, dan zal er vast meer aan de hand zijn.

BadEend

Dit probleem kan door van alles komen.
Koelvloeistoftemperatuur sensor, stappenmotor (indien aanwezig) of door valse lucht.
Deze auto is voor zover ik weet niet uitgerust met een elektronische gasklep, mechanische gasklep gaat eigenlijk nooit stuk.

Paul

Deze heeft wel een electr. gasklep. Storing zit meestal in stekker/gasklep/bedrading
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

musje83

Goed, testritje zit er op. Heb er een heel dubbel gevoel over, ik zal het eens opnoemen:

+/+

- Auto is uit 2002
- Motor loopt netjes, stationair is prima, benzine & gas beide prima
- Zit op 2 puntjes na heel goed in de lak
- Bijzondere kleur (beetje dat heel licht blauw/zilver, doet denken aan Alfa's parelmoer lichtblauw)
- Stuurt strak
- Remt goed
- Xenon verlichting (werkt)
- Electra werkt (licht/ramen/enz.)
- Vrij verse APK (april)
- Geen roest op wielkasten/dorpels e.d.

+/-

- Koppelt redelijk maar niet heel erg soepel
- Versnellingsbak schakelt goed maar beweegt te veel mee bij optrekken (ophanging?)
- Middenconsole net onder de handrem afgebroken, hangt los op de middentunnel (rammelt)
- Rugleuning bestuurdersstoel geeft mee naar achteren als je gaat zitten (ong. 1 'standje')
- Zijscherm links voor (net achter linker knipperlicht) vertoont wat kleine 'bultjes', volgens mij slordig gespoten. Geen roest, geen deuk.

-/-

- Fors lawaai van voren af bij de wielen, wiellager(s)? Auto is alleen 'stil' bij een bocht naar links. Rechtdoor en bocht naar rechts = 'rrrrrrrrrrrrr'
- Kan bij het starten in toeren schieten bij stilstand (gebeurt niet altijd, geen last gehad bij de proefrit), gasklep? Gaspedaal reageert dan niet meer, enige oplossing is motor uit/aan en het is weg.
- 'SERV' lampje brandt (hij heeft hem niet uitgelezen)
- Luchtverontreinigingslampje brandt
- Brandstofmeter doet het niet (volgens de eigenaar: 'vaak wel, met vlagen een periode niet'). Staat op '8 uur' terwijl de meter maar loopt van 1 tot 5 uur (wijzerplaat).


Volgens de eigenaar moet de (electronische) gasklep(huis) worden vervangen, maar deze zag er nog behoorlijk nieuw uit. Het geluid in de aandrijving gooide hij op het feit dat er iets te grote (nieuwe) banden om zaten, maar voor zover ik kon zien liepen deze niet aan tegen de carosserie of spatborden.

Al met al dus best veel twijfel. Hij verkoopt de auto voor relatief weinig (+/- € 1000,-) en ik heb een vrij vakkundig bevriend monteur, maar ik wil niet dat ik bijvoorbeeld de hele aandrijving voor zou moeten vervangen of de ECU('s) bijvoorbeeld. Uitlezen kan ik pas bij de garage.

Brand maar los, wat denken jullie?


Mark V.

#5
Mijn advies: Bij twijfel niet doen.

Voordat ik mijn cabrio kocht heb ik er een stuk of 15 bekeken en mee proefgereden.
En half midden Nederland afgezocht. Mijn geduld werd beloond  Y
Een halfjaar later en +/- 1500 km later vond ik de mijn 20 km bij mij vandaan in Den Bosch.
Mvg. Mark

BadEend

#6
Die auto is niet voor niks zo scherp geprijsd.
Om deze auto in goede staat te brengen zal er nog wat tijd en geld in gestopt moeten worden.
Als je alles zelf kan doen is het misschien de gok waard.

Denk dat de reden is dat diegene de auto wegdoet omdat er aardig wat mis mee is.
Het beeld zoals jij dat schetst van de staat van de auto geeft voor mij wel aan hoe er mee is omgegaan.

musje83

Ok, fair enough. Dit is ook precies waarom ik twijfel.. Ik hoef voor de meeste reparaties niet naar de dealer of garage, een bevriend monteur doet alles tegen materiaalkosten. Enige nadeel is dat hij geen verstand heeft van LPG, gelukkig doet die het juist prima in deze wagen.

Maar als jullie zo naar de problemen kijken (versnellingsbak wiebel, geluid uit het vooronder, enz.), komt dit bekend voor? Ik weet niet of zo'n versnellingsbak op één of andere manier 'los' kan komen te zitten bijvoorbeeld, misschien jullie wel.

Geef gerust aan welke punten herkenbaar zijn!

Heatzone (Mark)

#8
Dat 'rrrrrrr' is geen wiellager volgens mij, die gaf een piepend geluid van wat ik kon herinneren.
Wellicht een aandrijfas die niet goed is. Het is voor een 1.6 16v phase 2 wel normaal dat de pook trilt hij optrekken of versnellen, heeft hij altijd al gehad. Mijn 1.6 16v athans, maar op het forum al vaker gelezen dat het bij iedereen eigenlijk wel is die een 1.6 16v heeft

Verder zijn het inderdaad aardig wat puntjes, maakt hij dat 'rrrrrr' geluid altijd? Of alleen bij hogere snelheden?

BadEend

#9
Versnellingsbaksteun die te ruim is een bekend euvel bij deze motor.
Vervangen ervan is zo gebeurd en zijn de kosten niet. Beetje bewegen van de pook is trouwens wel normaal.

Rugleuning met speling is ook bekend euvel, of dit makkelijk te maken is weet ik niet.
Dat de benzinemeter onder het rijden zomaar naar 0 gaat en vervolgens na enige tijd weer de goede stand aangeeft is normaal, maar dat hij het met vlagen een periode niet doet is niet normaal.
Ophanging en aanverwanten zou ik goed controleren op een brug.

Je moet voor jezelf een inschatting maken hoeveel het ongeveer gaat kosten om alle mankementen te repareren.
En of je voor dat geld misschien niet beter een kan kopen waarbij alles al goed is.

Als je de auto laat uitlezen laat dat dan wel doen door iemand met een Renault Clip.
En let naast de foutcodes ook op de waardes van de verschillende sensoren en op de Long Term Fuel Trim. (moet rond de 10% liggen)



JB

Bij mij bewoog de pook ook, maar na het vervangen van de motorsteunen totaal geen beweging meer.
Een motor hoort gewoon volledig stil te lopen. Zo stil zelfs dat je hem niet hoort of voelt bij het stoplicht.

musje83

@JB De motor loopt helemaal prima, stationair geen enkel probleem (600rpm geloof ik) en reageert direct op het gaspedaal. Pook beweegt ook vrijwel niet bij stationair, echt alleen bij optrekken & afremmen op de motor. Het geluid komt echt uit de aandrijving en is alleen niet te horen bij een bocht naar links (= rechter aandrijving??)  :?

@Mark: Ik heb het een keer eerder gehad met mijn oude Mégane, dat geluid was enigszins vergelijkbaar maar minder hard, en dat was een wiellager.
Aandrijfas (homokineet, cardanas?) kan het inderdaad ook zijn, maar wil vooral uitsluiten dat het niet nog iets anders dan dat kan zijn.

@Badeend: Thanks! Versnellingsbaksteun ga ik (bij evt. aankoop) meteen na laten kijken. Het is namelijk niet een beetje bewegen, maar echt een beweging van zeker 2-3cm heen en weer (optrekken, afremmen op de motor) :)

Rugleuning vind ik geen ramp, desnoods een nieuwe zetel van de sloop. Of een heel leren interieur  Y

Dat van die benzinemeter verbaast me wel, dat het normaal is. Hij gaat ook niet naar nul, maar helemaal voorbij het nulpunt (op 5 uur) en staat dan op 8 uur (aan de linkerkant waar geen markeringen staan). Kwestie van het metertje in het dashboard vervangen denk je? Misschien iets electrisch/kabelboom?

Als ik bijv. homokineet cq. aandrijfas(sen) en versnellingsbaksteun zou moeten vervangen, dan kan ik daar mee leven. 150-250 euro ben ik er mee klaar. Maar dat luchtverontreinigingslampje, wat kan dat betekenen denk je? Lambda/catalysator?

JB

Zou ik toch even eerst kijken naar de onderste motorsteun. Makkie om te vervangen en je pook beweegt een stuk minder.
De versnellingsbaksteun is iets lastiger. Meestal vervangen ze die als je moeilijk kunt schakelen.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

BadEend

#14
Citaat van: JB op 22 juni 2013, 21:50:41
Zou ik toch even eerst kijken naar de onderste motorsteun. Makkie om te vervangen en je pook beweegt een stuk minder.
De versnellingsbaksteun is iets lastiger. Meestal vervangen ze die als je moeilijk kunt schakelen.

Je bedoeld dezelfde als ik bedoel, namelijk het "hondenbotje".
Bij het uitlezen kan je trouwens ook de VIN code checken.
Waardoor het motormanagement lampje brand kom je achter met uitlezen.
Nog even terugkomend op die LTFT, check die ook bij het rijden op LPG.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev