Advertenties


kist voor een kicker c12

Gestart door derksuh, 7 januari 2007, 16:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

derksuh

Hallo allemaal

Ik heb een renault megane RL.
in de kofferbak wil ik mijn kicker c12 woofer bouwen
nu moet ik alleen weten hoe groot de kist zou moeten worden?
ik wil ongeveer de helft van de kofferbak gebruiken, zodat naast de woofer een kist kan komen
waar de versterker op zit. als je begrijpt wat ik bedoel. !-!

dit zijn de specificaties van de sub.

Model: C12
Nominal Impedance [Zn], ohm                               4
Resonance Frequency [fs], Hz                               26.5
Sensitivity [SPLo], dB @ 1W, 1m          89.1
Effective Piston Area [Sd], in2 (m2)         82.5 (.0532)
Power Handling Watts, Peak (RMS)         300 (150)
Effective Frequency Range, Hz         27-500
Effective Excursion [EXmax], in (mm)      .38 (9.76)
DC Resistance [Re], ohm            3.69
Voice Coil Inductance [Le], mH         2.90
Voice Coil Diameter [d], in (mm)         1 5/8 (40.5)
Voice Coil Length [h], in (mm)         .99 (25.2)   
Mechanical Q-Factor [Qms]            9.61
Electrical Q-Factor [Qes]            .447
Total Q-Factor [Qts]               .427
Force Factor [BL], Tm               12.50
Equivalent Volume [Vas], ft3 (L)         4.50 (127.65)
Moving Mass [Mms], oz (g)            4.01 (113.57)
Net Displacement, in3 (cc)            104.9 (1718.6)
Outer Frame Diameter, in (cm)         12 1/2 (31.8)
Hole Cut-Out Diameter, in (cm)         11 1/8 (28.3)
Mounting Depth, in (cm)            5 3/4 (14.6)
Magnet Weight, oz (kg)            45 (1.28)
         
wie weet het?





Erix

Naar wat voor soort behuizing ben je op zoek? Als je een wat geavanceerdere behuizing wilt hebben:
http://www.zx-audio.nl/?target=p&cat=sys&type=design
ZX-Audio · the finest audio products around

derksuh

de behuizing laat ik maken, door een kameraad, die is timmerman
ik heb wat voor hem gemaakt, dus maakt hij voor mij die kist.

Erix

De link die ik je gaf was aanvraag formulier voor een ontwerp. Je krijgt dus een speciaal voor jouw subwoofer ontwikkelde (3D ontwerp & simulatie) blauwdruk en wat 3D modellen als informatie. Hiermee kun je dus zelf aan de slag en je eigen behuizing bouwen.
ZX-Audio · the finest audio products around

derksuh

welk type behuizing geeft de beste bass?
ik kan namelijk kiezen uit meerdere types

Erix

Dat ligt aan wat je precies wilt hebben en hoe goed je bent met hout. Als je goed met hout bent (wat jouw maat waarschijnlijk wel is) dan zou ik zeker voor een Transmission Line of een Conical Horn gaan. Persoonlijk vind ik een transmission line het het mooiste klinken.


  • Gesloten: biedt niets extra's. Hier is je subwoofer zelf de limiterende factor in alle opzichten.
  • Bassreflex: biedt iets meer druk en iets meer diepgang maar levert in op de reactie snelheid.
  • 4e orde bandpass: biedt een redelijk rendement echter over een smalle frequentie-band. Subwoofer wordt redelijk gecontrolleerd waardoor deze zwaarder te belasten is. Echter qua diepgang is de subwoofer nogsteeds de beperkende factor.
  • 6e orde bandpass: biedt een redelijk/hoog rendement over een smalle frequentie-band. Subwoofer wordt redelijk gecontrolleerd waardoor deze zwaarder te belasten is. Echter qua diepgang is de subwoofer nogsteeds de beperkende factor en is de behuizing meestal vrij groot.
  • Transmission Line: DE keuze als je een hele diepe bass wilt. De subwoofer wordt uitermate goed gecontrolleerd door de tegendruk van de resonerende golf in de lijn. Neemt redelijk wat ruimte in beslag.
  • Conical Horn: DE keuze als je naar iets zoekt wat knalt. Dit is de beste manier om een subwoofer te koppelen aan zijn omgeving. Mist alleen de warmte van een transmission line en neemt ook redelijk wat ruimte in beslag.
ZX-Audio · the finest audio products around

Nick Mattheus

srry voor offtopic

maar erix wat zou jij aanraden voor een dls nobelium 12"??
en heb je hier ook geen fototje van?
ken hier ook nog niet veel van :q ;)

grtz
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Erix

Beste Nick,

Tegen vrijdag zal ik naar je vraag kijken en wat doorsnede plaatjes geven van de betreffende behuizingen. Op dit moment ben ik erg druk en heb hier te weinig tijd voor.
ZX-Audio · the finest audio products around

Nick Mattheus

Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Erix

Beste Nick,

Hieronder kun je de parameters van je subwoofer vinden


Fs:33,8 Hz
Re:1,9 Ohm
Qes:0,59
Qms:3,53
Qts:0,50
BL:9,12 Tm
Vas:62,3 L

Gezien deze parameters zou ik zelf gaan voor een TransmissieLijn of een 4e orde bandpass behuizing. Met een gesloten behuizing krijgt je subwoofer een F3 van slechts rond de 60Hz wat niet echt diep is. De 4e orde bandpass behuizing heeft daarentegen een F3 bereik van ongeveer 35Hz - 90Hz met een veel hogere gemiddelde geluidsdruk echter wel met een redelijk hoge Group Delay (trage reactie). Mocht je er wat ruimte voor over hebben ga dan voor de TransmissieLijn welke op een F3 punt komt van 28Hz met hoge geluidsdruk en een lage Group Delay (snelle reactie). Een horn luidspreker is je subwoofer echter niet geschikt voor. De BL factor is hiervoor te laag waardoor de subwoofer niet genoeg druk kan opbouwen in de compressie kamer van de horn.

Hier plaatje van de doorsnedes:

ZX-Audio · the finest audio products around

Nick Mattheus

thnx erix :q

en zoals gewoonlijk de nodige uitleg er weer bij ;) !-! :q

grtz
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev