Advertenties


EGR klep 1500 DCI

Gestart door Birt, 15 augustus 2008, 10:36:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birt

Verwijderen is inderdaad geen optie.

Ik heb nu na een ruim half jaar met de stekker los, de stekker er weer in gedaan, maar nu blijft het lampje nog branden. Zou hij vastzitten? Of is het lampje ook nog om andere storingen aan te geven?
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

M@ttie

Het storings lampje heeft meerdere functies....Dus ook bij een andere storing gaat deze branden.
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

Birt

Nachtje geparkeerd zijn deed wonderen. Lampje is weer uit, na toch een half jaar en 15000 km gebrand te hebben, omdat ik de stekker eruit had.
Ook weet ik waarom ik de stekker eruit had. Traag reageren op gasgeven. niet altijd de snelheid kunnen houden daar waar de cruise control opstaat (alhoewel dat vandaag een stuk beter ging). het enige plus punt is dat het voorgloeien een stuk korter duurd nu (en dat ligt niet aan het weer).

Al met al toch een hoop genot meer als die egr buitenspel staat.
Auto gaat deze week weg, na exact 2 jaar trouwe dienst. geen enkele storing of anderzinds gehad (afgezien van de egr klep) en dat met ruim 60000 km en flink wat gesjor aan een zware aanhanger met enige regelmaat. km stand 242500.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Maarten Minkjan

Hey Birt, wat komt er voor terug dan? of heb ik dat elkders op t forum gemist
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

Birt

Van de clio gaan we naar een scenic. Dus weer back to the roots. Gehad: 19, 1.7 75pk (1991), megane coupe 1.6e 90pk (1998), clio 1.5dci 100pk (2004) en zo dus megane scenic 1.6 110pk, uit 2002.
Hopelijk is het morgen zover, want dat geklauter achterin en de maxicosi voorin ben ik al wel zat. maxicosi past alleen achterin als de voorstoel in de voorste stand staat. We hebben een meisje van 4,5 maand.

Clio was een trouwens de enige diesel. We gaan nu weer benzine rijden. (en veel minder rijden).
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.



Birt

Ja. Wat is mogen. Ding is niet voor niks ontwikkeld. Maar mijn mening is dat het een verslechtering van de motor is. Bij een nieuwe motor werkt het allemaal prima, maar als een motor ouder wordt, dan functioneerd het niet meer zoals het moet. Als je dan alles vervangt door nieuw in het inlaat traject, dan werkt het allemaal weer prima, maar ben je ook een kleine 1000 euro verder. En dat had ik er niet voor over.

Dus ik heb het hele inlaat traject zelf uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Daarna de boel weer inelkaar gezet en de stekker los gelaten. Zo heb ik een half jaar rond gereden zonder problemen. Toen ik de stekker erweer ingedaan heb, heb ik de klep ook eerst weer schoongemaakt. Ook voordeel van schoonmaken is dat je weet in welke stand de klep staat en dus zeker weet dat hij bij monteren dicht is.

Betere oplossing is een dop of plaat in het traject tussen de klep en het inlaat spruitstuk te zetten. Dan kan de klep blijven werken en aangestuurd worden door de computer, maar heeft het geen effect meer.

Trouwens. De meeste vervuiling van het inlaat traject komt niet door de uitlaatgassen, maar in combinatie met de carter luchten die ook geloosd worden op het inlaat traject. Dit tesamen geeft een teer achtig substantie in je inlaat traject. Een van beide oplossen voorkomt dit, maar beide oplossen of uitschakelen levert een schoon blijvende motor op. En dan ook nog vooruitlopende brandstof tanken maakt dit af. Bv v-power, excellium enz.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

zoef100

Maar geld dit ook voor benzine motoren ?  Het gaat nu steeds over diesels.
Waar zit dat ding eigenlijk bij een megane 2.0 v16 IDE

M@ttie

@ zoef, bij ide zit die bij het uitlaatspruitstuk ten hoogt van de smoorklephuis.
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

subzero


zoef100

#26
Ok bedankt mattie maar kan je deze afdoppen of de stekker eruit halen?  zonder problemen met de motor te krijgen?

Niet dat m`n IDE rot loopt maar voorkomen is beter snappie.
Hij heeft 113.000 km gelopen en in het onderhouds  boekje heeft de cilinderkop al een reinigingsbeurt gehad.
De auto loopt als een speer, tank V-power en heb een injector cleaner van WYNNS erin gedaan.

Zal van het weekend een foto van m`n motorblok zonder afdekklep en er nummers in zetten  misschien dat iemand
dan kan zeggen wat wat is.

zoef100

#27
heb een compleet renault programma gevonden met alle tekeningen en afstellingen .
Er is verders geen boek of wat over de megane 2.0 v16 IDE te vinden.



Birt

Het klopt dat het in dit topic over diesels gaat. Dit is namelijk een topic over de 1500 dci.
Misschien handig om de informatie rondom de IDE motor in een appart topic te verzamelen? Ook zijn er in het verleden meerder topics over geweest. Ook een over het afkopplen van het egr systeem bij de IDE motor. Maar dat is al een aantal jaar geleden, dus weet niet of die nog in het forum aanwezig is.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

rened

ik had wat foto's gemaakt, en dacht is wel leuk om deze in dit topic te plaatsen.
Is wel al een wat ouder topic, maar vast interresant voor sommige mensen die t ook willen doen.


Inlaat- en uitlaat spruitstuk met het koppelstuk en 2 plaatjes die de boel gaan afsluiten


Hier een plaatje in het koppelstukje. Bij mij is het een plaatje van 0.3mm dik
maar het gaat er om dat het een beetje te buigen is want anders krijg je de klem er nooit meer op.


De EGR-klep met de plek waar deze thuis hoort


De EGR-klep wat dichter bij. Deze is redelijk schoon


Het in- en uitlaat spruitstuk met het koppelbuisje naar de EGR klep
met de plaatjes ertussen.

Ik wil ook nog een filtertje op de carterventilatie gaan maken want die troep
wil ik ook niet terug het spruitstuk in hebben.
Zoals hier boven al gezegt zat dat ook vol met sludge

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev