Advertenties


kosten distributieriem

Gestart door hansenn, 17 januari 2015, 20:18:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jarno27

Oke alleen die brug is probleem dan laat ik het wel doen .

Christian de Vriend

Brug? ik heb het destijds bij m'n 1.6e in een garagebox gedaan,natuurlijk is een brug handiger,maar met as steunen kom je
een heel eind,van wat ik me kan herinneren,moesten we alleen onder de auto zijn om de multiriem van de dynamo af te halen.
als men de plastic wielkuip weg haalt van de pass. zijde,kom je heel goed bij de krukaspoelie

Ik raadt aan (ook wat Mark heeft gedaan) pakket nemen van SKF,dan ben je garant van goede lagers.
dan ben je 150 euro kwijt voor Riem,spanrol en waterpomp.

gek genoeg heb je met de waterpomp(en) ook last van kwaliteits verschil,bij de 16v zat er een pomp in,waarvan de pomp bladen uit 1 gietijzeren stuk
waren,mij werd verteld dat je beter een pomp kan hebben waarvan de bladen/fan uit een geperst stuk rvs/staal is,dan zijn de bladen groter,en dus
meer vloeistof verplaatsing,het is wellicht mierenn*** rij,maar resulteerde wel in een kvs temp wijzer die nagenoeg niet meer dan ze plek
komt door de goede koeling.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

jarno27


Willem

Ik heb een brug tot mn beschikking incl. gereedschap om de riemspanning te controleren. Maar ja het moet ook wel lukken met door em hoog op te krikken en op as steunen te zetten.

Christian de Vriend

Daar word je van zelf inventief van  :q !-!
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Willem


mark

Op mijn werk doe ik de distributie riemen ook gewoon op de grond. Want ik heb geen zin om de motor in de takelbrug te hangen.
Meestal kun je die brug toch niet fatsoenlijk op de auto plaatsen.

Nou hangt de auto dan wel in de brug, maar wel vlak bij de grond, met een bokje onder het carter van de motor.
Zodat ik dan wat ruimte kan creëren door de auto wat te laten zakken of wat omhoog te doen.

Maar idd bij een megane 1 heb je ruimte zat.  :D

Maar dit is natuurlijk niet een klusje dat iemand met 2 linkerhanden kan doen.
De oude 8v motoren kan je prima zelf doen, maar de 16v motoren kun je beter uitbesteden als je nog nooit een riem vervangen hebt.
Je hebt natuurlijk wel wat technisch inzicht nodig.  ;)

mark29

Maar Mark wat voor bruggen gebruiken jullie dan eigenlijk? Klinkt alsof het 100 jaar oud is.
Ik doe elke week wel een aantal riemen en moet er niet aan denken om dat zonder een brug te doen.
Wij hebben een aantal 4 kolommers, handig voor bussen en uitlijnen, en verder schaarbruggen, handig om de wielen vrij te hebben hangen, mijn brug is ook een schaarbrug, 4 kolommer vind ik verschrikkelijk, voor het werk wat ik meestal doe.

Ik haal aan de onderkant de pendelsteun los, en gebruik een hydraulische krik onder de carter pan om de motor op en neer te doen.
Als het moet gaat de brug omhoog ook, als ik alles op de hurken of liggend moet doen ben ik over 5 jaar afgeschreven lichamelijk denk ik, en dan hebben we het nog niet over het tijdverlies. Na 13 jaar sleutelen al zat lichamelijke klachten.

De riemen van de 16 kleppers zijn echt niet moeilijk, als je ze vaak doet.
Maar blokkeren is echt wel een must, er zijn veel beunhazen die niet de motor blokkeren en timen maar alles met een stiftje aftekenen. Daarna loopt de motor nooit zo mooi als je hem blokkeert. Helemaal als je motor hebt met nokkenasversteller, die loopt nogal eens iets uit zijn tijd zeg maar. Dus dan is timen echt een must.
Timen is dus, bij een 1400 en 1600 pen in de krukasgat draaien, draai je de krukas er tegenaan. En met de 2 liter valt de pen in de krukas, die blokkeert beide kanten op.
En de nokkenasdoppen eruit, hier kan je een beugel inzetten als de nokkenassen horizontaal staan.
Met spannen, let op de draairichting en let op de stand waar je hem spant, met dat excentriekje, staat aangegeven in werkplaatshandboek.

mark

Bij renaults kun je meestal wel een takel steun kwijt, zodat je op hoogte kunt werken. Maar als je vw, of psa hebt, dan kun je die meestal niet kwijt. Maar meestal kun je er dan gewoon van boven bij komen. Dus het is niet zo dat ik elke dag op de grond zit te werken.  ;)

Nou kun je er wel een hydrolische v-bak krik onderzetten, maar dat vind ik niet fijn werken.

mark29

Maar een takel bovenop zit ook altijd in de weg vind ik, die hebben we ook, gebruiken we praktisch nooit.

Karin

Wat een handige mannen allemaal. Waarom heb ik er niet zo eentje en ben ik altijd van een garage afhankelijk?

mark29

opleiding autotechniek kan je zo voor inschrijven hoor.

mark

Tja je hebt mensen die doen, en je hebt mensen die op kantoor zitten.  :D (uiteraard niet gemeen bedoeld  ;) )

Christian de Vriend

Of je hebt er die wel moeten,zeker als je aangepaste en geupgrade ouwe meuk hebt  :q

Dat ze bij de garage achter de hoofd krabben nadat ze er achter gekomen dat je maar OBD1 hebt
en vervolgens toch maar onder de kap kijken,en je ze weer ziet nadenken.

Meeste garage zijn niet happig op (lichte) aangepaste wagens.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Karin

Mark29, ben ik een beetje te oud voor denk ik. Maar hadden de technische opleidingen vroeger toegankelijker voor vrouwen geweest dan had ik het zeker gedaan.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev