Advertenties


LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?

Gestart door J to the H (Jeroen), 29 juni 2013, 09:55:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J to the H (Jeroen)

Hallo Mede forummers,

Ik twijfel erg of ik een lpg-installatie zal laten inbouwen in mijn megane.
even een paar feitjes op een rijtje:

motor: 1.6 16 v, k4m.
Bouwjaar: april 2004
Huidige km-stand: 175.000
Km's per jaar: 25.000.
Blij mee: ja, nog steeds.
Hoe lang er nog in rijden: 3 tot 4 jaar.

Puur en alleen kijkend naar de brandstof en belastingkosten scheelt het me bij 20.000 per jaar, €1050,-
Dus zou ik de installatie er in 2 jaar uit kunnen hebben.

Natuurlijk zullen de onderhoudskosten iets stijgen.
Maar dan nog zal het uit moeten kunnen lijkt me.

Wat denken jullie hiervan?

Greetz.

hansenn

gezien de huidige waarde van de auto zou ik het niet doen. Dan beter de auto inruilen tegen een lpg-versie. Ben je goedkoper uit.
Maar je weet natuurlijk niet wat je terugkrijgt. ;)


J to the H (Jeroen)

Inderdaad, daar heb ik ook aan zitten denken. maar ik weet nu precies wat ik aan deze auto heb.

En niet geheel onbelangrijk.. al die tijd die ik heb gestoken in de led verlichting haha.

Zou ik de Megane door kunnen rijden tot 3 ton? Kom ze weinig tegen met de km stand namelijk..

hansenn

motorisch wel denk ik. Ook op lpg. Maar of alles wat erom heen zit ook 3 ton meegaat?
250.000km schijnt de magische grens te zijn. Vandaar is de kans op een dure reparatie behoorlijk groot. Daarom worden ze denk ik ook weggedaan bij rond die km-stand

vincent

wat erom heen zit zal het best wel uithouden en een v bak is ook te doen met vervangen je kent de auto en je hebt een nieuwe instalaty koop je een gebruikte met lpg is het idd afwachten
ook wat lpg instalatie betreft  miss is het goedkoper om een ander te kopen
maar je weet nu wat je hebt en de lpg ibouwer zal garanty op je instalatie geven dus ook geen omkijken naar 
zo zie ik het

Jacques

Van wat ik gezien heb, is het alleen maar elende met LPG in een megane. Iedere keer wat en altijd een specialist nodig. De LPG specialist wijst naar Renault  en de Renault dealer wijst naar het LPG bedrijf.  In het geval van een backfire is meteen je inlaatspruitstuk naar de haaien.

J to the H (Jeroen)

Vreemd, dat had ik nog nooit gehoord.
Zie zoveel Megane's op lpg rijden. dacht dat t een gouden huwelijk was.
Er zullen ook wel wat probleemgevallen tussenzitten natuurlijk.

Fubar (Marcel)

#7
Citaat van: Jacques op 29 juni 2013, 15:43:20
Van wat ik gezien heb, is het alleen maar elende met LPG in een megane. Iedere keer wat en altijd een specialist nodig. De LPG specialist wijst naar Renault  en de Renault dealer wijst naar het LPG bedrijf.  In het geval van een backfire is meteen je inlaatspruitstuk naar de haaien.

Qua ellende valt het met de 16V motoren alleszins mee / nooit backfire meer i.t.t. de 'oude' 8V motoren. Heb menig luchtslang horen 'knallen'. Maar ook 16V op LPG gaan natuurlijk geen eeuwigheid mee. Inderdaad, zo rond de 250 dkm dienen i.i.g. preventief hardere klepzetels worden gemonteerd door een revisiebedrijf. Dan kan de motor weer een tonnetje of wat mee en de kosten heb je er zo weer uit Y !-!
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

BadEend

#8
De K4M motor kan makkelijk 300 dkm of meer met de originele kleppen rijden op LPG. (heb er zelf ook een met die km stand)
Deze motor is zeer geschikt om op LPG te rijden.
Backfire is sinds de LPG systemen werken met master and slave (vanaf 2003) niet meer van toepassing. (benzine volgsysteem)

Als je auto verder in goede staat is, zou ik zeggen doen!
Bij je berekening moet je wel rekening houden dat je ook nog wat benzine verbruikt. (ongeveer 5% als je lange afstanden rijd)

J to the H (Jeroen)

Thnx Badeend.

Maarre.. Echt? verbruik je nog benzine als ie op LPG staat?
Zo leer je elke dag bij.

Wat voor systeem raden jullie aan?

hansenn

Citaat van: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23

Bij je berekening moet je wel rekening houden dat je ook nog wat benzine verbruikt. (ongeveer 5% als je lange afstanden rijd)

hoe bedoel je dat? Toch alleen bij de koude start toch?

Roadkill (Michiel)

Ìk heb dan een 1,4 tje op lpg er in liggen, ook de een grand tour, heb nu 237,xxx op de teller en still going strong! Mijn auto schakelt momenteel binnen 500 meter al om naar lpg, geen idee hoe het is met de kleppen, hoor iig niks, en is me ook niks bekent over eventueel rook. Momenteel heb ik dus wel een lichte kvs lekkage maar dat schijnt vrij normaal te zijn aangezien de auto aan een nieuwe d-riem plus toebehoren toe is. Heb er nu een 110K zelf mee greden en de lpg installatie heeft eigenlijk 0 probs gegeven, enkel dat de indicator van de tank inhoud niet goed werkt. Maar van die hardere kleppen is in mijn ogen beetje broodje aap verhaal, dat gold eigenlijk enkel voor auto's die ook niet geschikt waren voor ongelode benzine, auto's die geschikt zijn voor ongelode benzine hebben namelijk ook hardere kleppen omdat de smering van ongelode benzine een stuk minder is dan gelode benzine.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

BadEend

#12
Benzineverbruik bij de start bedoel ik, tot de kvs temperatuur hoog genoeg zodat hij omschakelt.
Dat van die hardere kleppen is zeker geen broodje aap verhaal omdat niet alle motoren meer voorzien zijn van geharde kleppen. (die nodig zijn voor het rijden op LPG)

Er zijn eigenlijk geen slechte LPG installaties meer op de markt, helaas nog wel slechte inbouwbedrijven.
Een goede inbouw van een LPG installatie is belangrijker als het merk installatie. Is namelijk een vak apart.

Je hebt 2 soorten LPG installatie namelijk met verdamper en zonder. (Vialle)
Eerste werkt met dampgas en tweede met vloeibaar gas.
Voordeel van de tweede is dat deze wat koeler verbrand en het koelsysteem hierbij origineel kan blijven.
Nadeel van de tweede zijn de pomp (levensduur onbekend) en het feit dat de tankinhoud door deze pomp wat kleiner is.

J to the H (Jeroen)

Ja, Tijdens de start wist ik inderdaad.
Maar werd een beetje op het verkeerde spoor gezet door:

Citaat van: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23
Bij je berekening moet je wel rekening houden dat je ook nog wat benzine verbruikt. (ongeveer 5% als je lange afstanden rijd)
Denk dat juist bij lange ritten een veel lager percentage benzine gebruikt zal worden.

Is het verstandig om het reservewiel op te offeren of is onderbouw ook mogelijk?
Reservewielcompartiment is behoorlijk groot. Hoeveel liter gaat er bij jou in Michiel?

Ik hoor dat de meeste wel positief erover zijn, dus ik denk dat ik het binnenkort ga laten inbouwen.
Bedankt voor de tips.

BadEend

Het benzineverbruik is minimaal een paar procent, zeker in de winter.
Onderbouw is alleen mogelijk bij auto's waarvan het reservewiel onder de auto hangt en/of er genoeg ruimte is voor een LPG tank.
Dit is bij de grandtour niet zo, tankinhoud is 69 liter bruto. (netto 55 liter)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev