Advertenties


problemen megane 2

Gestart door Edwin Postma, 24 juli 2012, 22:21:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin Postma

Ik wil straks een megane 2 kopen.
Nu blijkt de ph1 nogal wat kwaaltjes te kennen.
Ik wil een 1.6 16v.
Als iemand mij kan vertellenbwat de problemen zijn en waar ik op moet letten zou fijn zijn.


Bij voorbaat dank !-!
Truckertje

Benjamin Renon

Hier had Jeroen (A110) een hele mooi document voor gemaakt:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13604.0
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Edwin Postma

Ooit wel eens gezien idd.
Kon alleen niet meer vinden.
Thnx
Truckertje

Benjamin Renon

No prob. ;) Succes met je zoektocht!
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Jeremy

Beter een fase 2 kopen dan denk ik, daar zijn de meeste kwaaltjes in verholpen.

Maar als je budget dat niet toelaat zijn dit de (voor mijn) bekende kwaaltjes:

-Raammechanismes gaan bijna onvermijdelijk een keer kapot
-De fabrieks-af bobines staan erom bekend kapot te gaan
-Vaak startproblemen met de 1.6 16V vaak te wijten aan een vervuild gasklephuis of een sensor die stuk is.
-Nokkenasversteller gaat vaak slijten (dure reparatie)
-Dipje bij optrekken (is normaal zeggen ze)
-Motorsteun aan distributiekant gaat vaak stuk.

Waar ik op zou letten is:
-Merk bobines (beste Valeo of Beru)
-Luister naar de motor als deze net gestart is bij de distributiekant als je iets hoort ratelen/pingelen is waarschijnlijk de nokkenasversteller versleten.
-Vraag aan de verkoper of er in de onderhoudshistorie vermeld staat of er 1 of meerdere keren een raammechanisme is vervangen.
-Let erop dat de motor netjes stationair draait

Dit baseer ik op de problemen die ik heb gehad, maar er zijn vast nog andere dingen waar je op moet letten.
Ik zou in ieder geval niet de 1.6 nemen maar de 2 liter want na al me research die ik heb gedaan is mij wel opgevallen dat die veel minder problemen heeft dan de 1.6.
Dus mijn tip is... neem een model uit 2006 of later en de 2.0 want zelfs de mijne die uit Juli 2005 komt (vlak nadat Renault op zijn donder heeft gehad wegens slecht kwaliteitscontrole) heeft erg veel mankementen gehad.

Tedo

Als ik jou was zou ik geen 1.6 16v nemen in de Megane II. Doe ik i.i.g. nooit meer. Motorische problemen met dat blok zijn er zowel bij de phase 1 als 2, maar qua elektronica en bijv. stuurbekrachtiging is de phase 2 beter.

Roadkill (Michiel)

sla iig de bouwjaren 03-04 over, die geven vaker problemen dan de latere bouwjaren (check het forum maar eens) Heb zelf dan een 1,4 maar alle motorsteunen zijn al vervangen,en alle bobines. Verder enkel het reguliere onderhoud gehad in de 80.000 km die ik er nu mee gereden heb, en vind de MegII wel erg lampen van het dimlicht verslijten (maar ik rij dan ook  volop met lichten aan) naar mijn mening is het een constructie fout, hoop nu na inbouw Xenon dit ondervangen te hebben. Ramen heb ik geen problemen mee. En je kan ook bijna net zo goed een 1,4 16v nemen heeft een 10 pk minder dan de 1,6 16v maar minder probs zo te lezen. Enne wat ik elders op het forum heb gemeld, ga ff shoppen voor je verzekering (misschien collectief via het werk, goedkoper en minder eissen) dan gaat een 2 liter vast wel lukken, en die 6e versnelling is ook erg prettig. En ff een tip mijnerzijds kijk ook eens voor een lpg auto, kost je max een 10 euro meer in de maand, maar je spaart wel een 50 euro per tankbeurt uit... (en bij jou gaan de kilometers ook redelijk hard geloof ik)

p.s. erg jammer dat je cabrio eruit gaat
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Bouwjaar 2005 mag je ook overslaan. Pas vanaf februari 2006 (phase 2) zijn de problemen minder (maar niet verdwenen). Het enige wat een laat 2005 model voor heeft op een eind 2002 tot en met halverwege 2005 model op zijn oudere phase 1broeders is het via canbus geregelde audiosysteem (te herkennen aan een update list radio t.o.v. een tuner list radio).
Ik moet zeggen dat ik met mijn 2004 model vrij weinig problemen heb (gehad) t.o.v. de verhalen die de ronde doen. Alleen toen we de auto kochten (was ex-lease) moest er wel een flinke beurt en d-riem tegenaan omdat de leasemaatschappij er op het laatst niets meer aan had laten doen. Maar dat was ingecalculeerd. En dat terwijl ik met mijn lease grand tour (1.6 16v nieuw geleverd 8-2004, 32-PL-RX, beige angora, wie weet waar deze rijdt?) in het eerste jaar al veel ergere zaken tegenkwam. Gelukkig was dat garantie (en leasewagen).

Edwin Postma

Bedankt allen.
Ph2is kwa budget haalbaar(wat ik net oo gaspedaal.nl gezien heb)
Ik ga tog eens contacten met de verzekering voor de 2.0 o-) o-)
Truckertje

Edwin Postma

Net even met de versekering gebeld.
En ik mag de 2.0 verekeren.
Dus dan gaan we kijken naar een ph2 2.0
Truckertje

Jeremy

Helemaal top Edje! dus we mogen je binnenkort verwelkomen in de Mégane II familie! !-!

Tedo

Hoop dat je wel aandelen hebt in een oliemaatschappij?

Edwin Postma

  _o_ nee dat niet Tedo.
Mijn clio Rs vond ik ook mee vallen in het verbruik.
Truckertje

arend-wim

Succes met zoeken. Een Phase 1 is prima, mits goed onderhouden. Ik rijd zelf bijna drie jaar een 1,6 Grand Tour uit 2005. Heb er motorisch nooit wat mee gehad. De nokkenas versteller is in 2006 al preventief vervangen (terugroepactie Renault), de bobines in de loop van de jaren (voor exemplaren die bij een 2.0 horen). Het benzineverbruik is rond de 1: 14.
Als ik het nu voor het kiezen had (en mijn budget liet het toe) zou ik voor de 2 liter gaan ivm met de 6-versnellingen (rijd veel snelweg, de motor draait veel toeren). Maar verder is niets mis met de 1.6 (mits die minitueus onderhouden is!!).
Oh ja, let ook op wanneer de distributie met waterpomp vervangen is (5 jaar of 120.000 km). Anders heb je hoge reguliere onderhoudskosten (€ 700).
Grand Scénic 1.6-16v Bussinessline 1-2009 Blauw

Tedo

@Michiel: Ik heb vanmorgen even voor je gekeken: met 120 km/h in z'n 5 draait een 2.0 16V ongeveer 3800 toeren. Schakel je naar 6, dan zakt het toerental naar ± 3200.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev