Advertenties


Start slecht

Gestart door MissTwingo, 27 februari 2012, 16:37:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MissTwingo

    Hallo allemaal,

    Mijn ouders hebben een Megane Grand Tour Phase 2 van 2006 met een 1.6 16v op LPG (G3). Sinds een aantal weken start de auto slecht. Dit is niet continu, maar wel regelmatig. Het lijkt dan alsof het 'vanuit de tenen komt'. Als de motor dan eemaal loopt, loopt hij als een zonnetje en is er niks aan de hand.
    Ze zijn al een aantal keren bij de garage geweest en er zijn een aantal dingen vervangen:

    • Nokkenassensor,
    • Distributieriem,
    • Multiriem,
    • Kettingwiel van de distribtieriem
    • Afdekdop nokkenas,
    • Nokkenastandwiel,
    • Nokkenasstift.

    Al met al een aardige kostenpost geworden, maar het probleem blijft bestaan. De auto is dus meerdere malen uitgelezen, maar er staan geen foutmeldingen in.
    Waar kan dit nog meer aan liggen, ze zijn ondertussen aardig radeloos, ook bij de garage. Die weet ook al niet meer waar het nog meer aan kan liggen.

    Alvast bedankt.

    Groeten, Michelle

Roadkill (Michiel)

Als je alles letterlijk hebt overgenomen van de bonnen dan ben ik bang dat het iig niet om een Renault garage gaat,ik mis zo wie zo reinigen gasklephuis,en een kettingwiel voor een d-riem??????? Misschien nog BDP sensor,die zie ik ook niet verweld staan,en als je dus niet bij de dealer ben geweest kan het heel goed zijn dat ie geen foutcodes kan vinden,gewoonweg omdat ie niet alles in de computer kan zien.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

MissTwingo

Helaas wel van de bon afgehaald en wel bij de Renaultgarage geweest. Die konden geen foutmeldingen vinden. BPD sensor staat niet op de bon, is niet vervangen. Ik zal vanavond nogmaals ff op de bon kijken ivm reinigen gasklephuis.

En ja, een kettingwiel distributieriem, zo staat het op de bon. Ik weet het verder ook niet.

A110

Ik zou inderdaad bij de basis gaan beginnen: Schoonmaken en resetten gasklephuis, BDP-sensor schoonmaken evt. vervangen, bougie's controleren evt. vervangen. Een reinigingsmiddel bij de benzine doen en een tijdje op benzine rijden zodat de benzine-injectoren eens goed doorspoelen. Dan eens verse benzine tanken. Een gasauto start namelijk op benzine maar als de benzine te lang in de tank blijft zitten dan kan deze verouderen waardoor de auto slecht kan aanslaan. Benzine druk goed tijdens het starten.
Dit allemaal zijn hele simpele dingen om te controleren en hoort bij de basis voordat overgegaan wordt met het vervangen van bv de distributieriem.

Hopelijk heb je wat aan deze info.
Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Tedo

Valt de motor ook soms uit direct na de start? Of is slechts met gas bijgeven op toeren te houden? Ik heb daar de laatste tijd soms ook last van met de 1.6 16V. De Renault garage zegt ook nokkenassensor (en dan moet de d-riem ook meteen mee). Vanwege de hoge kosten die ermee gemoeid zijn, en de d-riem er nog geen twee jaar opzit, heb ik het nog maar even gelaten. En zo te horen hoeft het dan nog niet eens opgelost te zijn....

@Jeroen: welk reinigingsmiddel raad je aan?

A110

Citaat van: Tedo op 27 februari 2012, 20:22:07
@Jeroen: welk reinigingsmiddel raad je aan?

Wij gebruiken tegenwoordig de middelen van 5in1 en dat werkt goed moet ik zeggen. Maar verwacht er geen wonderen van maar het kan geen kwaad om het eens te proberen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

MissTwingo

Citaat van: Tedo op 27 februari 2012, 20:22:07
Valt de motor ook soms uit direct na de start? Of is slechts met gas bijgeven op toeren te houden? Ik heb daar de laatste tijd soms ook last van met de 1.6 16V. De Renault garage zegt ook nokkenassensor (en dan moet de d-riem ook meteen mee). Vanwege de hoge kosten die ermee gemoeid zijn, en de d-riem er nog geen twee jaar opzit, heb ik het nog maar even gelaten. En zo te horen hoeft het dan nog niet eens opgelost te zijn....


De motor deed eerst wel eens uitvallen bij het stoplicht bijvoorbeeld. Viel ook wel eens uit direct na de start. Verder als de motor loopt, loopt hij als een zonnetje, dus hoeven hem niet op toeren te houden met gas bijgeven. Maar sinds de reparaties is dat verleden tijd. Ook bij ons is de nokkenassensor vervangen, dus het kan daar best mee te maken hebben!

@Jeroen, bedankt voor de info. Er gaan een aantal km overheen voordat hij op gas overspringt, of zijn deze kilometers niet genoeg? Zijn deze dingen makkelijk zelf te doen voor een leek zoals ik/mijn ouders??

Tedo

Bij mij valt hij alleen na de start soms weg. Je kan voorkomen dat de motor afslaat door wat gas bij te geven. Tijdens het rijden valt hij niet uit, dus dan hoeft er ook geen gas bij.
Ik zei nokkenassensor, maar ik bedoelde nokkenasversteller. Dat is een prijzige reparatie, omdat de d-riem dan ook vervangen moet worden. Ik wil eerst de goedkopere opties zoals hierboven vermeld proberen, voor ik voor deze reparatie ga. Want eigenlijk heb ik wat jullie na alle reparaties nog steeds hebben, en dat is af en toe slecht starten (wegvallen in mijn geval).

matthew

@Tedo
Jou klacht is echt nokkenasversteller stuk.
En dan kun je alle andere wel proberen,maar dat is dan weg gegooid geld.

@Miss Twingo
Wat Jeroen al aangeeft verse benzine tanken en wij gebruiken altijd FORTE reinigings middelen en daarvan zou je dan gastreatment en fueltreatment moeten toevoegen aan je brandstof en een tank lekker op benzine rijden,dan reinigd alles even lekker.
Want ik vermoed dat bij jullie het probleem in de injectoren zit en dat komt door wat Jeroen al eerder zei.

En dat gasklephuis reinigen niet op de bon staat dat kan,omdat bij deze motoren het gasklephuis er toch af moet voor de Driem vervangen kun je het ook als service extra tje voor de klant gelijk reinigen zonder er kosten ervoor te bereken.(ten minste bij ons gaat dat zo).

Tedo

@Matthew: bedankt, ik hoop dat je inderdaad gelijk hebt! ;)

A110

Citaat van: MissTwingo op 27 februari 2012, 21:05:03
@Jeroen, bedankt voor de info. Er gaan een aantal km overheen voordat hij op gas overspringt, of zijn deze kilometers niet genoeg? Zijn deze dingen makkelijk zelf te doen voor een leek zoals ik/mijn ouders??

Dit is de juiste werking van het systeem. Starten op benzine en na een aantal km overschakelen op gas. Wat ik ook al schreef en wat matthew ook al aangeeft doe een reinigingsproduct bij de benzine tank de auto helemaal vol met verse benzine en ga deze tank eens goed leegrijden. En laat ook zeker het gasklephuis eens schoonmaken en inleren als dit nog niet gedaan is.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Tedo

Om er nog even op terug te komen:

Een defecte nokkenasversteller (poelie) zou een oorverdovend lawaai geven bij de koude start. Dat heb ik niet (en hij valt maar sporadisch uit).
Ik vond elders het volgende stappenplan inzake dit probleem:

Stap 1 is het vervangen van de BDP-gever (sensor) plus stekker, het controleren van de softwareversie en eventueel herprogrammeren. 
Stap 2 is het controleren van de elektroklep van de nokkenasversteller mbv speciaal gereedschap wat elke dealer heeft.
Stap 3 is het vervangen van de nokkenaspositiesensor (kan ook dezelfde storing veroorzaken)
Stap 4 Als voorgaande niet helpt, vervang je de nokkenasversteller (poelie), en daarmee dus ook de distributieriem

Roadkill (Michiel)

Hmm ik lees hier steeds "na een aantal kilometers schakelt ie over van benzine op gas" bij mijn auto schakelt ie normaal binnen de eerste afgelegde kilometer al over op gas,of als het erg koud is kan het iets langer duren maar nooit langer dan 1,5 km... misschien heeft jullie auto een ander systeem (zelf BK autogas) En nee als ie koud is kom ik niet boven de 3000 tpm
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

MissTwingo

Iedereen bedankt voor zijn tips. Ze gaan nu eerst de 'oude' benzine oprijden, dan de tank met benzine volgooien en er een reinigingsmiddel bij in gooien.

Wij hopen dat dit helpt, ik laat jullie weten of dit het geval is.

Groetjes Michelle

matthew

@Tedo
Als je bij uitlezen storing nokkenasversteller 3.def had ligt het aan de poelie,hij was toch ook al uitgelezen?
En het hoofd niet altijd een bijgeluid te geven.

Stap1 zal wel niet stap 2 kun je doen en stap 3 is ook uitlezen en dan is storingsmelding 1.def.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev