Advertenties


Koude motor slaat af bij loslaten gaspedaal

Gestart door wil68, 21 december 2011, 21:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wil68

Koude motor slaat af bij loslaten van gaspedaal.

Ik heb een Renault Megane II van jan 2004, 1.6 16V EURO4 motor. Het probleem is dat de motor vaak afslaat als hij koud is. De auto start goed, en maakt een normaal geluid. Als ik het gas los laat en rem voor de eerste kruising slaat de motor vaak af. Dit probleem doet zich in de winter voor bij een temperatuur onder de 10 graden.  Na een koude start valt het toerental  soms terug naar 500 toeren en klimt het vervolgens naar ca 900 toeren.
De volgende zaken zijn al uitgevoerd:
6 jaar geleden is de nokkenasvervroeging inclusief distributieriem vervangen
Ca 3 jaar geleden:  nokkenassensor vervangen (nu zit er een blauwe uitvoering op)
Ca 2 jaar geleden: gasklephuis laten reinigen.
4 weken geleden: computer uitgelezen. Geen foutmelding en alle waardes zijn goed volgens de ervaren renault monteur.
2 weken geleden: nokkenassensor vervangen omdat deze olie lekte. Er zat olie op de connector.
Gisteren: gasklephuis gereinigd. Dit was nagenoeg schoon.

Dit alles heeft niet geholpen en het afslaan komt steeds vaker voor.
Wie kan mij vertellen waar ik de storing moet zoeken?

Bij voorbaat dank.

matthew

bdp sensor of koelwatertemperatuur sensor.

Fubar (Marcel)

Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

matthew

Uitlezen op foutmeldingen kan,maar je moet dan juist verder kijken naar parameters wat die aangeven,want er wordt niet altijd storing gegeven,maar dan kan de informatie die gegeven wordt nog verkeerd zijn.

fitz

Citaat van: matthew op 22 december 2011, 12:23:08
Uitlezen op foutmeldingen kan,maar je moet dan juist verder kijken naar parameters wat die aangeven,want er wordt niet altijd storing gegeven,maar dan kan de informatie die gegeven wordt nog verkeerd zijn.

Helaas is niet iedere monteur daar even goed in, is mijn ervaring.

Fubar (Marcel)

Citaat van: fitz op 22 december 2011, 13:16:01
Helaas is niet iedere monteur daar even goed in, is mijn ervaring.

.....of een (ver)oude(rde) laptoppie........
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Jeremy

Ik wil even inhaken op dit topic..
Heb al verschillende topics gelezen over dit onderwerp, maar mijn klachten zijn net weer iets anders.
Had een jaar terug al problemen met starten.
Regelmatig als ik startte hoorde ik een krrrggg geluid alsof de startmotor niet helemaal lekker liep, maar de auto startte meestal wel nog met vrij veel moeite en soms moest ik het een tweede keer proberen.
Ik tankte altijd bij het goedkoopste tankstation, dus overgestapt op Shell V-power om te kijken of er verbetering zou optreden.
Tevens heb ik ook een busje injectiereiniger erin gegooid toen.
Sinds ik dat heb gedaan heeft de auto nog een keer moeizaam gestart, maar daarna geen last meer gehad.
Maar ik heb altijd gevonden dat de auto rare geluiden maakt bij stationair toerental (tikken), maar heb ergens gelezen hier dat dit de injectoren zijn en dit hoort (correct me if i'm wrong)
Vandaag de auto vanbinnen helemaal schoongemaakt en daarbij heeft de auto constant aangestaan ( een dik uur ) en heb ook in dat uur een stofzuiger die op de sigarettenaansteker gaat gebruikt.
Na het schoonmaken heb ik de auto uitgezet en 10 minuten later probleemloos weer gestart... een kwartier gereden... uitgezet en 2 minuten later weer gestart ( wilde de buitenkant afspoelen bij de wasstraat maar was defect)
Toen ging het dus mis... duurde ongeveer 3 seconden voordat hij aansloeg en het toerental schommelde en toen ik weg wilde rijden viel hij uit.
De auto weer gestart een reed met veel moeite weg (haperde)
bij diezelfde wasstraat me banden opgepompt, dus na 5 minuten nogmaals gestart en geen probleem meer.

Dus ben nu wel bang dat ik ook in een bodemloze put val met alle mogelijke mankementen.
de bdp sensor is vorig jaar wel vervangen en vlak daarna begon het gedoe met slecht starten, dus kan dit ermee te maken hebben?

Even een opsomming:
-Het gaat om een 1.6 16V uit 2005
-BDP sensor vervangen vorig jaar om een elektrische storing op te lossen (bleek wat anders)
-overgestapt op V-Power.. tijdlang probleemloos gereden.
-getik hoorbaar
-Bij goed opgewarmde motor
-geen melding op het dashboard

Ik hoop dat iemand door deze uitgebreide info een passend antwoord heeft!

Alvast bedankt voor de reactie!

wil68

Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Ik ben op zoek naar een methode om de koelwatertemperatuur sensor en de krukassensor (BDP sensor) te controleren.
Ik heb in het werkplaatshandboek van Haynes (Owners Workshop Manual, 4284) nagekeken hoe in de koelwatertemperatuursensor kan controleren. Dit gebeurt hier aan de hand van het gedrag van de temperatuur meter van het  dashboard. Deze werkt bij mijn auto normaal. Ik kan de weerstand proberen te meten. 2252 +/- 112 ohms bij 25 graden C en 280 +/- 8 ohm bij 80 graden C. Ik moet nog uitrekenen wat de waarde moet zijn bij een andere temperatuur.  Ik moet hiervoor de formule nog vinden.
Kan de BDP sensor vuil worden en heeft het nut om deze te demonteren en schoon te maken?
Groet,
Wil68

Jacques

Waarschijnlijk zitter er 2 koelwatertemperatuursensoren in.  Een voor de dashbordaanwijzing en een naar de ECU. De laatste moet je checken. De BDP sensor is waarschijnlijk een spoel: weerstandswaarde ca 240 Ohm (Mijn ervaring is gebaseerd op F7R motoren)

wil68

Hallo,

Eindelijk is de oorzaak gevonden. Bij een koude motor werkte de nokkenasvervroeging niet goed. De klep die de olie toe- of afvoer naar randriempulley van de nokkenas regelt, werkte bij een koude motor niet goed. Deze klep zit boven in de cilinderkop bij de tandriem, naast de bougie. De klep is gemakkelijk te vervangen.  De klep was niet op voorraad bij de dealer en moest besteld worden. Deze storing komt niet vaak voor want anders had de dealer de klep wel op voorraad. De klep is nu vervangen en de auto loopt nu al een week zoals het hoort.

Bij een koude motor (en buiten-temperatuur onder 10 graden) deed het probleem zich voor. De motor start normaal en hij blijft ook lopen zolang je niet rijdt. Als je nog stil staat en gas geeft en vervolgens het gas loslaat, daalde het toerenral vaak tot circa 500 rpm. Vervolgens steeg het toerental naar zijn normale waarde. Na het wegrijden, bij de eerste kruisingen sloeg de auto vaak af. Dit gebeurt nadat je de koppeling intrapt en het gaspendaal helemaal los laat. De motor moet dan stationair gaan draaien, maar valt dan helemaal stil.

Bedankt voor de alle reactie,
Wil68

Jacques


mkbullits

Ik heb echt hetzelfde gehad met mij megan en naar het schoonmaken van het gaskleppenhuis was het bij mij verdwenen . hij sloeg altijd af als ik de koppeling intrapte op kruisingen etc

vriendelijke groetjes

Tedo

Bedankt voor de tips, volgens mij moet er bij mij binnenkort ook zoiets gebeuren, soms valt hij na een koude start ook wel eens uit. De dealer dacht aan de nokkenasversteller, maar dat is gelijk de duurste optie. Aangezien de distririem er nog geen twee jaar op zit, stel ik dat liever uit. Eerst jullie suggesties eens aflopen!

Fubar (Marcel)

Citaat van: Tedo op 21 januari 2012, 08:50:27
De dealer dacht aan de nokkenasversteller, maar dat is gelijk de duurste optie.
HALLO ZEG >:( TIS TOCH CRISISTIJD :cry: l- ;)
Tedo, de goedkoopste optie is een lekker kopje koffie bij ze Y en gezelli babbelen over nokkenasverstellers en over de crisis en zo en wellicht wordt de duurste optie dan niet meer zo duur o-) :grin:
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Tedo

Tsja, als dat zo werkte... Helaas niet. Maar ik heb geen zin om nu alweer (na twee jaar) de distririem te vervangen, en dat maakt het geheel zo prijzig.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev