Advertenties


Stationair toerental,hoog en schommelend,YESSS OPGELOST!!!!

Gestart door Roadkill (Michiel), 6 november 2009, 20:08:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maXcomX

Je kunt de volgende truck uithalen ofdat er een vacuum probleem is (sneltest):

Luchtfilter loshalen, motor starten, en met je hand voorzichtig de luchtinlaat smoren. Goed luisteren of dat je geen rare fluit of bromgeluiden hoort. Let dan ook meteen op je toerental, of dat die omlaag gaat. Dan weet je in eerste instantie gauw of dat daar iets mee is. Sluit je de lucht volledig af, dan moet de motor afslaan.
Wat je overigens niet geschreven hebt, is of dat het toerental ook zo hoog is als je met warme motor start.

Er zijn 4 zaken die de computer veranderd aan je stationair toerental:
- Stuurbekrachtiging (tot max 850 rpm)
- Ruitverwarming (tot max 825 rpm)
- Koelsensor (tot max 1100 rpm)
- Accuspanning (< 12.8 volt = 910 rpm)

De toerentallen die jij opgeeft zijn wisselend, wat meestal duid op een mechanisch probleem, dat kan een lek zijn, maar dat weet je met de sneltest. het kan ook zijn dat de gaskleppositie potmeter of stappenmotor niet goed functioneert. Ofwel de gasklep blijft hangen. Aangezien je op gas rijdt heeft de dealer wel een punt, om eerst een de hele inlaatlijn te checken. Lekke slangen en pakkingen komen vaak voor bij gasinstallaties, zeker als je een keer een backfire hebt gehad.

Je hoeft overigens niet elk slangetje los te peuteren, eraan voelen, trekken en goed op de reacties van de motor letten is voldoende.
Doe dit ook met de aansluitingen en niet alleen de stekers maar ook daar waar draden een sensor of onderdeel ingaan.
En dan nog wat over de diagnose computer: dat is geen wonder ding en laat zeker niet alle fouten zien zoals verbroken of slechte contacten of een niet goed functionerend mechanisch onderdeel. En dat is logisch, gezien de beperkte hoeveelheid sensoren, die er hoofdzakelijk voor bedoeld zijn dat de motor adequaat loopt maar meestal vanwege milieu-technische zaken.


Roadkill (Michiel)

Morgen gaat ie naar een gasspecialist hier in de buurt,schijnt veel verstand van Tenaults op gas te hebben.Dus dat wacht ik maar weer ff af,deze is ons btw aangeprezen door meschoonvader,die had met zijn oude megane ook hoop probs met dealer.En wat de dealer niet voor elkaar kreeg,kreeg hij wel voor elkaar.Houd jullie op de hoogte

p.s. ben gister wel ff onder de motorkap aan het zoeken geweest,maar wel errug krapjes daar en dan heb ik nog maar een 1,4,,,,,
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roadkill (Michiel)

Oh bij starten,warm of koud draait ie mooi gelijk,zodra je gereden hebt,100meter of 100kilometer dat maakt niet uit,dan begint ie te schommelen
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roadkill (Michiel)

Zo vanochtend de auto weer opgehaald bij de gasspecialist......Vrijdag gaat de auto naar Renaultdealer Obdam in Zwaag(bij mij het dichste in de buurt) om opnieuw ingeleerd te worden.Heeft bij de gasspecialist aan de testkast gehangen;auto zat ramvol met foutmeldingen!!!Verder is het gasklephuis dat ter vervanging is geplaats niet een rgereviseerd exemplaar(wat wél gemeld is door het garagebedrijf waar ik hem vandaan gehaald heb)zat het gasklephuis los(!),is het inlaatspruitstuk dus ook niet verwijderd geweest,zaten er nergens nieuwe pakkingen tussen,en de pakkingen die er zaten zaten niet goed gemonteerd.Mijn vertrouwen in dit garage bedrijf is dus totaal verdwenen,of is dit raar??Gasspecialist heeft pakkingen goed gemonteerd,verder inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage en alles goed schoongemaakt en gemonteerd,auto heeft nu nog steeds het schommelende toerental maar dat zou moeten worden opgelost door de gasklep opnieuw in te leren.Gasklephuis zou een stationairstand op de kast moeten hebben van ergens tussen de 0-2% en staat nu op 11,4%.Het verbruik is nu wel gezakt van 9,3l/100km naar 7,9km/100km,en op lagere toeren is meer kracht.Ben nu via internet aan het proberen te achterhalen wat er nog meer niet klopt aan de verhalen van het autobedrijf.Oh ja de gasspecialist durfde het niet met 100% zekerheid te zeggen maar hij dacht zelf dat het gasklephuis eigenlijk voor een 1.6 was,maar dacht dat die misschien wel uitwisselbaar was met die van een 1,4.Maar dat word dus een vraag voor de dealer.Hoop dat ik een paar antwoorden kan krijgen via de mensen die ik aangeschreven heb,en als mijn vermoedens kloppen dan ga ik een héél gezellig gesprek aan met het garage bedrijf...

btw iemand bekend met een Renaultspecialist op Texel,buiten garage Dros dan (die heb ik al gemaild ivm Gasklephuis)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Roadkill (Michiel)

P.s bij het autobedrijf stond ook een rmc 1.6 ph1 een blauwe,die is verkocht,als iemand hier die heeft gekocht wens ik hem/haar erg veel sterkte met de aftersales....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

maXcomX

Zooo! Da's makkelijk geld verdienen. Nou, op Texel moet je dus niet zijn voor reparaties?

Roadkill (Michiel)

Ho ho,geen kwaad woord over de dealer in Texel,daar heb ik iig geen ervaring mee,maar het gasklephuis zou van een Renaultspecialist komen van Texel.Nou is Texel niet zo heel groot,dus heb ik de dealer ff aan geschreven of zij toevallig een gasklephuis hebben verstuurd naar het autobedrijf waar ik mijn gt gekocht heb.Je moet dus NIET bij Rozeveen auto's in Stompetoren zijn.....daar heb ik dus de GT vandaan
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

maXcomX

Ah zo,

Maar toch raar dat er geen pakkingen te vinden waren, die waren er allemaal uitgeblazen dan?
Ik heb dat wel vaak meegemaakt, maar die wagens hadden allemaal een beetje teveel backfires gehad.
Bij een Alpha was zelfs alles, inclusief het hele spruitstuk, op een paar onderdeeltjes na, foetsie...je maakt soms wat mee.
Maar goed, heel veel succes en hopelijk komt het in orde.

Groetjes, Tony.

Roadkill (Michiel)

Er zaten geen NIEUWE pakkingen tussen,wel goed lezen he;).Maar goed vandaag naar de dealer geweest omopnieuw in te leren,en wat denk je?Mooi niet te doen dus.....Aan de kast gehangen maar mooi geen resultaat:(:( De dealer denkt dat het gasklephuis niet goed is,en wil die dus vervangen,maar ze zeggen er meteen bij dat ze ook niet zeker weten of dat het euvel oplost.... Ze denken ook nog steeds aan een vacuümprobleem.Tot nu toe nog geen steek verder,begin er erg moedeloos van te worden zoals jullie dat wel begrijpen.Nou ja maandag gaat ie tot en met woensdag eerst naar het schade bedrijf om de braakschade te laten herstellen,en dan mag ie 28 december naar de dealer.In de tussentijd ga ik ook verder op zoek naar eventuele oorzaken,maar bij gebrek aan garage is het bij deze temperaturen niet echt fijn klooien:( Heb ik nog een vraag;weet iemand welk type gasklephuis op mijn auto hoort?

Ze hebben namelijk wel gekeken wat er nu op zit,en daar hebben ze er 1 van op voorraad,maar ik heb niet gehoord of dat ook daadwerkelijk het type is wat er op hoort te zitten.....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

subzero

Volgens mij hoort op jouw auto: Megane Grandtour 1.4 16v K4J 730/740 dit gasklephuis. (Nr 8200123061)

Roadkill (Michiel)

Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

maXcomX

Tja, leesfoutje, sorry.
Dan blijft een vraag over: Waarom zit er een afwijkend gasklephuis op en waarom de dealer dit niet ziet/weet?
Ik vindt het toch een beetje vreemde geschiedenis. Als de auto altijd bij Renault in onderhoud geweest is -daar ga ik maar gemakshalve vanuit-, dan bestaat er ook nog een onderhoudshistorie. Hieruit kun je terug lezen welke onderdelen ooit vervangen zijn, wat de problemen waren en in het gunstige geval, de gasboer die het onderhoud aan de gasinstallatie heeft uitgevoerd.
Bij Renault -en ook andere merken-wordt dat goed bijgehouden en ik heb daar vaak veel aan gehad om onverklaarbare storingen op te sporen.

Roadkill (Michiel)

hwt is niet zeker of er een afwijkend gasklephuis op zit,het gasklephuis dat vervangen is was iig wel van het goede type.Verder onderhouds historie????Ik heb iig de eerste dealer kunnen achterhalen,en daar heb ik heel netjes een uitdraai van alle beurten van gehad,verder heb ik Renault Nederland gemaild,en daar heb ik nog helemaal niks van gehoord.... Nou gaat ie dus de 28ste naar de dealer en dan komt er een nieuw gasklephuis op.Kijken of die wel in te leren is en of dat werkt,werkt dat niet dan mogen ze van mij de huidige weer terugzetten,en dan mogen ze van mij eens gan kijken naar de dynamo....(heb ik namelijk ook op inet gevonden,bij een megane 1.4 16v met exact dezelfde storing)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

maXcomX

Hallo,

De onderhoudshistorie houdt de dealer bij, hier staan idd ook de beurten en werkzaamheden op.
Laatst had ik van de dealer uit Den Bosch een Chrysler Neon met een onverklaarbaar versnellingsbak probleem. Hij schakelde niet verder dan z'n 2 (automaat). De computer gaf aan, dat het solenoid block defect was. Wat na controle en vervanging voor een andere niet bleek. Als de dealer er teveel tijd in moet steken en de kant teveel geld kwijtraakt, omdat de dealer het niet kan oplossen, dan wordt de auto of in de handel gegooid, of door een externe bekeken, en die werken vaak voor zichzelf.

Bij de laatste beurt had men wel het versnellingsbakfilter vervangen (bij een andere dealer in Utrecht) hierna was het probleem kennelijk ontstaan, en dan ga je nadenken:
Wat komt er bij zo'n beurt kijken?
En dan moet je je ook verplaatsen in een garagebedrijf. Die zetten hun dure 1e monteurs -tenzij er niets te doen is- liever niet op een servicebeurt klusje, dat wordt vaak gedaan door leerling of 2e monteurs. En dan spreekt sleutelervaring.
Het euvel hier was, dat de steker vd. computer los moest, om bij dit filter te komen. En die zit op een "K" plek, waardoor je makkelijk een van de vele pinnetjes beschadigt als deze steker weer teruggeplaatst moet worden.
En dat bleek, na inspectie van de steker met een loep, dan ook het geval te zijn, een daarvan was verbogen en maakte geen contact meer, probleem opgelost.
Zo simpel kan het zijn, en dat ook een dealer er ook niet uitkomt.

Uiteindelijk hangt de diagnose af van de monteur en niet van de computer.
Er wordt ook vaak te makkelijk afgegaan op de computer, maar die weet ook niet alles, maar goed dat is mijn ervaring na 35 jaar.

Maar ik ben benieuwd naar wat jouw probleem uiteindelijk is en dat het goed opgelost wordt. Maar dat de dynamo dit kan veroorzaken is "betrekkelijk" nieuw voor mij, tenzij die ontiegelijke storingspieken veroorzaakt waardoor het motormanagement in de war raakt, zou kunnen, maar dat zou tijdens de diagnose al te  zien moeten zijn.

Groetjes, Tony.

Roadkill (Michiel)

Nou auto vanochtend naar de dealer gebracht,en om een uur of 10 het telefoontje waar ik op wachtte: "hij loopt weer als een zonnetje,we hebben het gasklephuis vervangen,en alles opnieuw ingeleerd" Mooi lekker dus morgenochtend de Kangoo inruilen voor een als nieuw rijdende Megane:D:D:D:D









Maar dan om een uur of 3 s'middags telefoon,weer de dealer:"uhm we hebben hem net weer gestart,en hoe zal ik het zeggen.......hij heeft het weer... (dan word je wel een beetje moedeloos:(:(:() Maar goed ze hadden ook contact gehad met Renault Nederland,en wat bleek als je de (d+) stekker van de dynamo af haalde dan liep ie gewoon goed...Dus mag morgen weer met de Kangoo naar me werk,en dan word de dynamo vervangen,best leuk al die computerzooi in de auto,maar kan je ook helemaal gek maken..
Dus nu maar duimen dat het met de nieuwe dynamo allemaal opgelost is (scheen wel vaker voor te komen btw..)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev