Advertenties


Schurend geluid van metaal op metaal bij nemen van bochten

Gestart door ironman, 10 juli 2017, 09:31:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ironman

Hi,

Sinds kort hoor ik bij het nemen van bochten een schrapend\schurend geluid wat iets weg heeft van metaal op metaal.
Heb het als ik zowel links als rechts een bocht neem.
Als ik gewoon rechtdoor rij heb ik er geen last van, en hoor ik het ook niet.
Het betreft een Renault Megane Grand Tour 2005 met 211.000 km op de teller.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Lucas Hermans


ironman


MeganeScenic1.9dCi

Wel ironisch dat Ironman last heeft van een schrapend metaal op metaal geluid....

Kan het wiellager zijn? of homokineet?  Is het aan de voor of achterkant?
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

ironman

Kan geen toeval zijn he! LOL!  :D

Het geluid is hoorbaar vanaf de voorkant.
Het lijkt ook vanaf de linkervoorwiel af te komen...




ironman

De wiellager is overigens wel vervangen afgelopen donderdag.
Die had z'n beste tijd gehad. Tijdens het rijden kwam er toen een heel raar brommend geluid vrij.
Was ook niet om aan te horen. Weet me te herinneren dat het wel allemaal begon met het schrapend geluid, en daarna het brommend geluid. Het brommend geluid is dus nu wel verholpen, wat volgens de garage dus te wijten was aan de wiellager.
Maargoed,... Het probleem met het schrapend geluid speelt dus nog steeds.


haelewyn

Een soort schrapend geluid krijg je ook wel eens bij een rem die begint aan te lopen. En vaak manifesteert dat zich dan meer als het wiel wat rechts of links gedraaid wordt. Als je de auto zou kunnen opkrikken, draai eens aan het wiel in vrijloop en zie of dat uit zichzelf een beetje of veel afremt.

Een geluid beschrijven is moeilijk. Er het juist begrijpen ook. Ik denk aan die rem omdat ik vorig jaar een auito had met een geluid dat ik wel herken uit jouw verhaal. Vandaar..
Het zou soms kunnen schrapen of een weerkerend piepend geluid geven bij rijden.. ik had het vooral bij traag rijden. Bij sneller rijden was het geluid weg (geresoneerd).

ironman

Ik heb de auto vanochtend naar de garage gebracht.
Die gaf aan de hand van mijn beschrijving aan dat het wellicht niet de homokineet zou zijn.
Verdere onderzoek vindt vandaag plaats.

Ik houd jullie op de hoogte.

ironman

Nou,...
Heb de uitslag binnen van de garage.
Bleek toch in combinatie met de wiellager te zijn.
Mij is medegedeeld dat de naaf niet goed aangedraaid zou zijn.
Dat heeft ervoor gezorgd dat er een schurend geluid te horen was.
Probleem is nu verholpen. Kan weer fris en fruitig een bocht nemen zonder kabaal!
Het heeft me overigens niks gekost aangezien het binnen de garantie van de wiellager viel.

Bedankt voor het meedenken jongens!   --

mark29


MeganeScenic1.9dCi

Thunderstruck was het eerst wat bij mij op kwam ;)...
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km


MeganeScenic1.9dCi

Dat is ook een iron man...:) ... ben je die op het Viva Forum tegen gekomen  :D !-!
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km


MeganeScenic1.9dCi

'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev