Advertenties


Winterbanden van megane 2011 op megane 2016

Gestart door Teuntjess, 3 december 2020, 21:56:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Teuntjess

Hoi Megane eigenaren,

Sinds kort ben ik in het bezit van een super fijne Renault Megane Bose estate uit 2016.
Hiervoor reed ik een Megane Bose hatchback uit 2011.

Op mijn hatchback had ik in de winter een mooie lichtmetalen winterset en deze zou ik graag ook op mijn nieuwe Megane willen monteren.

Nu heb ik de maten vergeleken en het enige wat afwijkt is de ET waarde.

2011 hatchback: ET47
2016 estate: ET35

Beide hebben 5x114,5 steek, 66,1 naaf

Aangezien ik hier totaal niet technisch in ben zou ik graag willen weten of ik mijn winterbanden kan gebruiken op de 2016 estate? Zo ja met of zonder hulpmiddelen (spoorverbreders)

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Tedo

Op zich zouden velgen van een III op een IV moeten passen (en andersom).
Echter zie ik een verschil in ET van 12, waar je een afwijking van +5 of -5 zou mogen hebben.
Zelf dacht ik dat originele velgen van een III een ET waarde hebben van 49, dus ik betwijfel of de velgen met ET 35 originele zijn. Als die wel op een III pasten, dan zou het op een IV ook moeten kunnen, lijkt me. Dus gewoon even passen?

Mocht het niet passen, dan is deze set misschien wat voor je.

Teuntjess

Hoi Tedo,

Ik ben voor de ET info uit gegaan wat ik op internet vond als ik zocht op kenteken.
Mijn winterset heb ik bij mijn vaste banden man gekocht en paste perfect op de megane 2011.

Is het een ramp als ik het gewoon probeer ze eronder te leggen?

Tedo

Die Megane IV winterset in mijn marktplaats link hierboven heeft een ET waarde van 47. En dat zijn originele velgen. Dus moet jouw III winterset met ET 47 gewoon passen. Ik heb zelf in de winter 18" Laguna III GT velgen met ET 47 onder een Megane III. Ik zeg; gewoon passen. Dan kan je meteen aan de binnenkant van je huidige zomerset kijken of dat echt ET 35 is. Ik denk zelf dat daar ook ET 47 op staat (mits originele velgen). Succes!

MadBull

Citaat van: Teuntjess op  4 december 2020, 07:03:40

Mijn winterset heb ik bij mijn vaste banden man gekocht en paste perfect op de megane 2011.


Kan je dan dat niet navragen bij je vaste bandenman?

Jeroen2016

Die ET waarde lijkt mij ook onwaarschijnlijk laag. Ik heb zelf ook de 15 inch winterbandenset van Megane III onder mijn Megane IV waar origineel 17 inch onder liggen.

mark

Wel even rekening houden dat de megane 4 bandenspanning sensoren heeft.  ;)

Als jouw megane van 2018 of nieuwer was geweest was dat een afkeurpunt geweest voor de apk. In jouw geval is het een reparatie advies, en kom je er gewoon mee door de apk.

Tedo

De laatste Megane III's (2014-2016) hebben ook bandenspanningsensoren. Geen idee of dat dezelfde zijn als op de IV. Maar dat is vrij simpel over te zetten natuurlijk.

Is 15" niet wat klein voor een Megane IV?

mark


Teuntjess

Momenteel liggen er 18 inch Gt velgen 225 breed onder de megane.
Mijn winterset is 16 inch met 205 breed.

Hoe zit het inderdaad met die bandenspanning sensoren?
Kan ik de velg er zonder problemen af halen en de winterbanden erop leggen?

Jeroen2016

Als je geen bandenspanningssensoren hebt, gaat er een irritant lampje branden op het dashboard (de "gereedschapssleutel"). Deze kun je uitschakelen maar komt telkens terug. Dus definitief uitzetten is niet mogelijk, althans is het mij niet gelukt.
15 inch voldoet prima, mooier is uiteraard 16 inch met als ik het goed heb 205/55 banden. Ik ga ze dit jaar trouwens niet wisselen. Nu 2 winters geen sneeuw gezien.... Juiste beslissing ???  we gaan het meemaken.

mark

Ik heb ze gister gewisseld. Kan het vermogen wat beter op de grond kwijt als het koud en nat is.

Teuntjess

Citaat van: Jeroen2016 op  7 december 2020, 19:44:37
Als je geen bandenspanningssensoren hebt, gaat er een irritant lampje branden op het dashboard (de "gereedschapssleutel"). Deze kun je uitschakelen maar komt telkens terug. Dus definitief uitzetten is niet mogelijk, althans is het mij niet gelukt.
15 inch voldoet prima, mooier is uiteraard 16 inch met als ik het goed heb 205/55 banden. Ik ga ze dit jaar trouwens niet wisselen. Nu 2 winters geen sneeuw gezien.... Juiste beslissing ???  we gaan het meemaken.

Ik heb er nu inderdaad sensoren op zitten voor de bandenspanning.
Mijn winterset is idd 205/55/16 zonder sensoren voor de bandenspanning.
Ik kan dit zo ver ik kon zien inderdaad niet uitzetten maar er wel gewoon mee
rijden toch?

mark

Ja dat kan wel. Je krijgt alleen elke keer die irritante melding van de bandenspanning.

Teuntjess

Citaat van: mark op  8 december 2020, 21:57:45
Ja dat kan wel. Je krijgt alleen elke keer die irritante melding van de bandenspanning.

Is dit op een 2016 megane totaal niet uit te zetten nee??

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev