Advertenties


Mogelijkheden opkrikken Megane 1

Gestart door Ramon87, 20 september 2020, 20:19:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

Vraag waar ik verwacht dat hier mensen wel ervaring mee hebben  ;).

Ik wil de Mégane op 4 bokken zetten (het liefste zo hoog als mogelijk), zodat ik goed onder de auto kan kruipen.
Nou krik ik de auto tot op heden alleen op bij de daarvoor bestemde plekken onder de dorpel. Met een houtje er onder om de druk beter te verdelen. Bokken doe ik dan of 2x voor of 2x achter. Of tijdelijk 2 links of 2 rechts van de auto.

Op 4 bokken wordt ik zenuwachtig, omdat als je voor 2 bokken plaatst en achter de auto begint op te krikken de auto begint te balanceren op de krik en 1 bok  :').

Nu zie ik op YouTube veel hobbyisten de auto vanuit het midden of de auto voor op de auto achter geheel opkrikken. Ze zetten de krik dan op een deel van het subframe voor en meestal de achteras  aan de achterkant.

Mijn vraag. Kan ik de Mégane zo ook opkrikken? Of zijn deze delen bij de Mégane te zwak. Voorkomen is beter als genezen in dit geval.
Waar ik aan dacht om de krik aan de voorkant te plaatsen:
Hier zie je de balk van het subframe wat aan de voorkant van het blok zit



Waar ik dacht om de krik aan de achterkant te plaatsen:



Als dit een no-go is hoor ik ook graag tips and tricks over hoe ik het beste de auto hoog kan zetten  !-!.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

mark

Het beste is om eerst 2 op rij platen te gebruiken op de voor wielen.
Zodat de voorkant al hoger staat, dan schuif je de krik er vanaf de voorkant onder, en pak je een stevig stuk van het subframe rond het stuurhuis. Bij voorkeur de 2 achterste dikke bouten van het subframe. dit maakt het een stuk makkelijker om de voorkant op bokjes te zetten.  Op deze manier beweegt de auto niet zoveel dat de bokjes bewegen tijdens het opkrikken. En vervolgens krik je de achteras in het midden op.

Zo deed ik het altijd toen ik nog geen brug had.

Felix

Die auto's die voor in het midden worden opgekrikt zijn volgens mij vaak Japanners. Daar loopt (vooral bij wat oudere auto's) een dikke balk onder het motorblok door. Dat was ook zo bij mijn eerste auto, een Nissan Sunny.
Wat ik vaak doe is opkrikken bij het subframe, en assteunen plaatsen op de krikpunten. Andersom kan ook natuurlijk.
Aan de achterkant krik ik hem op bij de trekhaak. Om een beetje fatsoenlijk te kunnen krikken rijd ik de auto eerst op zelfgemaakte houten bokjes.

Ramon87

Heren,

Bedankt voor jullie input. Voorkant iets omhoog (middels houtjes o.i.d.) en dan eens kijken hoe mijn krik er bij kan.
Trekhaak zit er niet op, dus gaat hem helaas niet worden.
Ik ga volgende week eens een poging wagen. Ik hou jullie op de hoogte  ;).
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car

Felix


mark29

Ja google eens op babybrugjes, ik heb er ook 2, is ooit wel handig.
Ik heb ook nog geen brug thuis, wel motoren en bakken gewisseld.
Achterkant in het midden onder de achteras opkrikken zoals Mark aangaf.
Voor pak ik hem ook vaak onder het subframe op de dikke bouten.
Ik gebruik die hogere 6 ton bokjes, dus als de auto niet hoog genoeg gaat, blok hout op de krik en dan kan ie wat hoger

Bedenk wel, let goed op hoe schuin de auto gaat, hoeveel wiebelt ie, kan die de bokjes afschuiven etc, doe anders elke kant steeds een klein stukje, denk aan je veiligheid.
Eenmaal recht op 4 bokken zou die geen kant op moeten gaan.
Gebruik een goede krik die minimaal 2 ton aan kan, zo grote, niet zo klein gamma ding. En de bokken minimaal 3 ton, maar liever de 6 ton, geen inklapbare bokjes, maar massieve stevige met brede voetjes.
Want tijdens het krikken kan de boel gaan schuiven of kantelen, en eronder komen, dat wil je niet.

mark29

Dat balkje op de eerste foto, is pisbakken staal, nooit geen krik onder zetten!

Ramon87

@ Mark29: Bedankt voor je input. Poetsbrug staat op mijn verlanglijst als ik eenmaal een garage heb waar ik meer ruimte heb. Toen we verhuist waren wouden we een garage er aan bouwen, maar financieel viel het een beetje tegen op dat moment. Dus we zijn nu nog druk aan het sparen (met de kleine er bij zal het ook waarschijnlijk een jaartje vertraging oplopen :P ).
Ik heb al 2 goede 3ton as steunen en een lage lange krik voor dacht ik 2,5 ton. Ik wil er nog 2 ass steunen bij kopen. Bij HBM machines zag ik de onderstaande versie welke ook te vergrendelen zijn:
https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/assteunen/hbm-3-ton-assteunen

En inderdaad voorkomen dat de auto "te" schuin staat.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2014 Clio TCE 90 Estate - Family Car


mark29

Zoals die van hbm is goed. Sterk en verstelbaar. En die voeten zijn ook vrij breed, ivm auto opkrikken gaat ie vaak schuin, en dan kan een bok zo kantelen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev