Advertenties


Scenic II LPG-computer ontregeld of gemold?

Gestart door Hans C, 26 mei 2019, 15:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans C

Help, ik raak steeds verder van huis. Nu loopt de motor helemaal niet meer, ook niet één seconde zoals eerst.

Wat heb ik gedaan:
Accu, gascomputer en ECU uitgebouwd.
Contacten wat schoongemaakt, met name van de ECU. Op een paar pennetjes leek een klein beetje siliconenkit of zoiets te zitten. Dat is waarschijnlijk nooit een probleem geweest. In elk geval zijn alle contacten nu schoon.
De zekeringenkast gedemonteerd en alle zekeringen nog eens gecontroleerd, ook de grote zekeringen onder de bovenste laag.
De krukassensor eruit gehaald en doorgemeten. Het spoeltje geeft 238 ohm aan, precies evenveel als een sensor die ik hier nog had liggen van een Megane (zelfde type). Verder geen lek naar de min of zoiets. Daarna heb ik de boel weer ingebouwd.

Verder is het me gelukt iets uit te lezen. Mijn Chinese OBD2 apparaatje, samen met het programmaatje Car Scanner (uit de Play Store) geeft de foutmelding P0010 die gerelateerd is aan de nokkenassensor, als ik het goed heb.

Ook heb ik op aanraden van A110 mijn andere kaart geprobeerd, maar dat geeft precies hetzelfde resultaat. Het rode lampje blijft knipperen.

Wat nu? Nokkenassensor vervangen? Of kan ik daar iets aan doormeten?

Het lukt me niet om foto's te plaatsen, anders zou ik jullie een screenshot van de Car Scanner kunnen laten zien met allerlei meetwaardes. Kan ik daar ergens een handleiding voor vinden?




Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

Felix

Probeer je auto anders eens uit te lezen met onderstaande methode. Je Chinese OBD dongeltje is waarschijnlijk tot meer in staat dan je denkt ;)
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22568.0

Scheelt je weer een ritje (hoe dan?) naar de dealer voor uitlezen :)

Hans C

Hm, Felix, dat ziet er best ingewikkeld uit.
Ik heb trouwens wel al het een en ander kunnen uitlezen met de app Car Scanner. Helaas kan ik dat niet laten zien omdat het me niet lukt foto's te uploaden..... >:(
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

BadEend


Hans C

Nee, ik heb het opgegeven. Ik heb nog een aardige ANWB-monteur aan de deur gehad, maar die wist er uiteindelijk ook geen raad mee.
Verder heb ik nog een poging gedaan een lpg-diagnose-apparaatje te bestellen in Duitsland, maar dat bleek niet de goede software te hebben voor een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie. De apparaatjes die ik op de Nederlandse markt zie zijn me te duur (160 euro) voor zo'n onzeker resultaat.
Op de gok een nieuwe ecu kopen (250 euro) wil ik ook niet, want misschien is dat ook weggegooid geld. Renault-garage (eerst laten opslepen....!) kan ook wel eens duur worden als het om de computer gaat.
Dus:einde verhaal. Als iemand nog zin heeft er verder aan te knutselen, dan laat het maar weten.

Bedankt allemaal voor het meedenken!!!!

Hans
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

BadEend

De startonderbreker ging er toch niet meer af? Dat heeft niks met het lpg te maken.

richard65

Hoe heb je de zekeringen gecontroleerd??
Op zicht is niet voldoende maar moet ze allemaal even door meten om zeker te weten dat ze allemaal goed zijn!

Hans C

@ Badeend: ik weet niet of het met de startonderbreker, met de ecu of met de gascomputer te maken heeft. Het eerste probleem was het gas, maar toen liep hij wel nog op benzine. Na mijn ingreep bij de gascomputer wilde hij helemaal niet meer starten.

@Richard: ik had de zekeringen op zicht gecontroleerd; wel allemaal eruit gehaald natuurlijk. Later heeft de Anwb-monteur ze ook nog doorgemeten. Niets te vinden.
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

Roadkill (Michiel)

Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Hans C

Ha, kom je hem daarvoor ophalen of zal ik hem naar je toe duwen?  _o_
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

mark29

Afhankelijk of de benzine en de gas tank vol zit toch?

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Hans C op 28 juni 2019, 16:58:58
Ha, kom je hem daarvoor ophalen of zal ik hem naar je toe duwen?  _o_

Nou als je me die keuze geeft, duw hem dan maar, oh en de overschrijfkosten zijn ook voor jou, maar dan wijs ik je de weg wel naar het treinstation, ach wat die 50m breng ik je wel :-)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev