Advertenties


Scenic II LPG-computer ontregeld of gemold?

Gestart door Hans C, 26 mei 2019, 15:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hans C

Dag allen,

Sinds gisteren loopt mijn Scenic II (1,6 16V , LPG uit 2004) niet meer omdat ik waarschijnlijk iets stoms gedaan heb.

Een paar weken geleden liep hij plotseling niet meer op LPG; wel nog prima op benzine. De gasboer heeft toen een filter vervangen en wat sludge uit de vergasser geblazen; computer gereset en hij deed het weer. Hij waarschuwde wel al dat het probleem zou kunnen terugkomen en dan zou hij naar de vergasser moeten kijken (kostenplaatje € 1000,- of zo....).
Nu is inderdaad weer precies hetzelfde gebeurd. De auto reed plotseling niet meer op LPG, maar ik kon weer gewoon verder op benzine.
Deze keer heb ik zelf het filter bekeken, maar dat was nog prima in orde. Op het internet had ik een beschrijving gevonden om de gascomputer te resetten en dat ben ik gaan doen. Daarvoor moest ik de betreffende zekering verwijderen, twee draadjes doorverbinden in de diagnosestekker die in de buurt van de zekeringenkast hangt, zekering er weer in en dan de motor starten.

zoals gisteren uitgevoerd bij deze auto hier de procedure rij de auto warm, zet de motor uit ,haal de zekering eruit van het gassijsteem, verbind de groene en de bruine draad door van de diagnosestekker, stroomverbruikers uit, schakelaar op gas,zet het contact aan plaats de zekering terug led knipperd snel rood, start de motor wacht tot overschakelen op gas, led knippert snel groen ,2 min inleren led knippert langzaam groen, inleren klaar. niet goed dan herhalen.

Alleen zag het er bij mij net iets anders uit en ik vond geen groene en bruine draad. Ik heb toen de twee buitenste draden van de stekker genomen en doorverbonden. De auto wilde helemaal niet starten. En erger nog: nu wil hij ook niet meer op benzine starten!!
Op contact zetten gaat, de startmotor draait, maar de motor slaat niet aan, terwijl ik 5 minuten daarvóór nog probleemloos gereden had.

Het betreft een Eurogasinstallatie en op de computer staat:
Eurogas Omega
computer 4790
config RE5H16EM2
Software versie 3.4

Mijn vraag is nu: heb ik misschien mijn gascomputer gemold door hem verkeerd aan te sluiten of is er (hopelijk) iets minder ernstigs aan de hand?
Zijn er bepaalde zekeringen die ik moet controleren? (Die ene loshangende is nog in orde).

Hopelijk weet iemand raad!
Groet,
Hans.
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

richard65

Zekeringen controleren naast de accu kijk op you tube voor waar en hoe.
Ik hoop voor je dat je alleen een zekering gemold hebt

BadEend

#2
De LPG computer is verbonden met de computer van de benzine, dus in theorie zouden ze allebei stuk kunnen zijn.
Heeft de gasboer de LPG computer ook uitgelezen op waardes en foutcodes?
Bij deze LPG installatie komen de meeste problemen door de LPG injectoren en de verdamper.
De injectoren kunnen vervangen worden door een ander goedkoper merk (mits de specificaties overeenkomen) , en de verdamper kan gereviseerd worden.

Hans C

Mijn zoektocht heeft even stilgelegen, maar ik weet nu dat alle zekeringen nog intact zijn. Verder heb ik bij de Renaultgarage gevraagd om de noodstartcode, maar daar werkt deze Scenic II niet mee, als ik het goed begrepen heb. Bovendien reageert de auto normaal op de startkaart. Alle interieurzaken werken ook normaal. Ik heb nog een keer de accu losgekoppeld om de computer te resetten.

Als ik de startknop indruk loopt de motor 1 à 2 seconden, loopt op naar ongeveer 3000 toeren en slaat weer af. Hij reageert niet op het gaspedaal. Het lijkt wel of de benzinetoevoer wordt afgesloten.

@BadEend: de gasboer heeft (drie weken geleden) de computer uitgelezen. Wat hij precies gevonden heeft weet ik niet, maar hij heeft een nieuw filter geplaatst, wat sludge verwijderd en de boel opnieuw afgesteld. Daarmee reed de auto weer prima.

Mijn allereerste probleem is nu om de auto weer op benzine aan het rijden te krijgen; daarna komt dan het gas. Waarschijnlijk komt dan de verdamper in beeld, die misschien totaal vervuild is. Maar waarom wil de motor niet blijven draaien op benzine?
Kunnen de beide computers (ecu en gascomputer) ook buiten de auto getest worden? Ik heb even nog geen zin om de auto te laten opslepen.
Wie weet raad?
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

Hans C

#4
Ik zal proberen een foto te plaatsen met de diagnosestekker van de gascomputer (denk ik). De gele zekering in het midden van de foto heb ik losgehaald en van de rood met gele stekker heb ik de buitenste twee draden (rood/wit en zwart) met elkaar doorverbonden. Een bruine en groene draad heb ik daar niet gevonden.

-------Lukt niet helaas-----------

Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

BadEend

#5
Benzinepomp misschien defect?

Hans C

De benzinepomp lijkt het normaal te doen, want de motor loopt wel 1 à 2 seconden als ik hem probeer te starten. Ook heb ik de benzineslang even losgetrokken en er kwam onmiddellijk wat benzine uit.

Ik heb inmiddels de gascomputer, het zekeringenkastje en de motorcomputer uitgebouwd. Alle zekeringen zijn in orde, ook de grote (40 en 70 amp) die onderin de zekeringenkast zitten. Behalve dat de motor niet door wil lopen merk ik ook geen afwijkingen.

Aan de beide computers zie ik niets vreemds, maar ik heb ze (nog) niet opengemaakt omdat ze dichtgeseald zijn. Alle stekkers zijn schoon.

Ook heb ik (voor het uitbouwen van alles) een klein OBD-apparaatje aangesloten en geprobeerd iets uit te lezen via mijn tablet (Torque lite), maar dat levert niets op. Ik vertrouw dat kleine Chinese ding ook niet zo.

Zijn er mogelijkheden om die computers te laten doormeten? Liefst niet te ver weg natuurlijk (Zuid-Limburg).

Is het overigens normaal dat de rode led blijft knipperen als ik mijn sleutelkaart in het slot steek? Ik lees hier en daar iets over startblokkering, maar weet er het fijne niet van.

Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

BadEend

Zolang de rode led aan is is de startblokkering nog actief.

Hans C

Hoort die startblokkering niet eraf te gaan bij het insteken van de kaart?
Moet de ECU daarvoor zorgen en kan daar mijn probleem zitten?
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

BadEend

Die hoort er dan af te gaan ja, ik vermoed dat de ecu dit moet regelen.
Lijkt erop dat daar je probleem zit.

Hans C

Oké, dan moet ik op zoek naar iemand die de ecu kan doormeten.
Doet de Renaultgarage dat of moet ik een specialist zoeken?
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

A110

Probeer je andere sleutelkaart eens. Misschien is je huidige kaart kapot.
De startblokkering zit volgens mij in de stuurkolom elektronica verwerkt.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Hans C

Hallo A110,

ah, dan moet ik eerst alles weer inbouwen (ecu, gascomputer en accu). Is het waarschijnlijk dat de fout daar zit als verder alles normaal werkt? De kaart wordt m.i. gewoon herkend; alle interieurzaken werken (ramen, radio, ventilator, koplampen etc.). Ook de startknop doet het en de startmotor draait. De motor slaat zelfs kortstondig aan, maar slaat dan ook weer onmiddellijk af.....
Is dit allemaal ook te verwachten als de kaart kapot is?

Is er toevallig iemand hier in de buurt (Valkenburg, L) die een fatsoenlijke OBD2-scanner heeft en die hierheen wil komen of hem wil uitlenen? (laten opslepen wil ik nog even uitstellen  :) )
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

A110

Bij het insteken van de sleutelkaart moet de rode led uitgaan, dit ter controle dat de statblokkering is vrijgegeven.
Als de rode led knipperd is er iets mis met de startblokkering en zal je dat eerst na moeten kijken.
Dit is bij renault niet eenvoudig en is niet met een simpele eobd na te gaan.
Ik denk toch dat je de auto naar de dealer moet brengen. Maar eerst de andere kaart proberen, wie weet doet ie het daar wel mee.

Het is ook normaal dat de andere functies gewoon werken die heeb verder geen invloed op de startblokkering.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Hans C

Hallo A110,

Bedankt voor je toelichting. Dan ga ik toch de boel eerst weer monteren en de andere kaart proberen.....
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev