Advertenties


Distributie set vervangen 1.6 16v

Gestart door Gangisallesman, 14 december 2018, 16:41:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gangisallesman

Hallo ik ben Ad en sinds kort in het bezit van een 2005 megane grandtour . Ik kon geen ander format vinden om me voor te stellen dus dan maar even bij m'n eerste topic. Werken doe ik bij KLM als technicus aan met name de B777,B787 en A330 . Verder heb ik nog twee oude benzen , Opel commodore coupe en een renault 5 gtd een Triumph speed triple en diverse brommertjes.
Komend voorjaar wil ik alles aan de megane eens goed nalopen en zo ook de distributie vervangen. Nou heb ik veel gelezen over speciale tools maar kan ik dit niet simpelweg doen door de oude riem te markeren op riem en poelies en deze markeringen over te nemen op de nieuwe riem. Zo doe ik namelijk altijd de riemen op diesels etc. Is tot op heden altijd prima gegaan zo maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor deze methode echt niet kan. Hoor t graag , Ad 

mark29

#1
Ik zie vaak dat ze dan bijna van timing af zijn met een oude riem, en dan lukraak nieuwe riem erop zonder blokkeren ga je op die fout verder.
Met blokkeer gereedschap kun je dit controleren en als nodig corrigeren door de moeren van de nokkenaspoelies los te halen en bij te stellen. Lastig uit te leggen op papier.
Ik heb ook veel gevallen gezien die van de beun komen en dan vervolgens slecht stationair lopen, ook door een slechte timing, en dan gaat het om millimeters afwijken.
Dus zonder gereedschap is echt not done, koop of leen een setje of huur een setje. Staan geregeld op marktplaats of jouw materialenzaak verhuurd ze vaak ook.

mark29

Interessante baan heb je overigens, hoe is het om aan vliegtuigen te werken? Ik denk dat het vergeleken met autos meer een,  ja hoe zeg je dat, alles check dubbel check baan is.
Minder haast en volgens tijden werken, maar veel belangrijker is dat alles goed is en er niks vergeten word.
Wat voor vooropleiding heb je hiervoor gedaan?


Om nog even terug te komen op die riem, mocht de nokkenasversteller nu rumoerig zijn, dieselend geluid geven, of de motor ratelt met starten of vaak uitvallen, vervang dan de versteller meteen mee.
Deze gaan vaak kapot en nu is het de kans.

Gangisallesman

Bedankt voor de tip en ik ga dan iig voor het speciale gereedschap desnoods huren .
Ja de vliegtuigen,  die zitten tegenwoordig bomvol elektronica en zijn bijna vliegende computers.
Vorig jaar bijna twee maanden op school gezeten voor de Boeing 787 (Dreamliner) . Was allemaal niet makkelijk maar gelukkig wel gehaald en al werkend aan deze machine begint de feelings wat te komen. Ik heb MTS werktuigbouw en daarna MTS motorvoertuigen  gedaan en ben toen bij KLM terecht gekomen. Daar verder intern de materie eigen gemaakt. Werk nu bijna 30 jr aan vliegtuigen en weet niet beter. M'n kennis van auto's is echter blijven hangen bij jaren 70-80 auto's maar met hulp van de diverse forums kom ik er altijd wel uit.
Werken aan vliegtuigen gaat overigens volledig volgens de manuals stap voor stap en diverse zaken moeten idd door meerdere mensen worden gecontroleerd . Om terug te komen op de distributie tools , als dit tools waren om de klus aan het vliegtuig te doen zal je die echt moeten gebruiken  8)7 8)7 

mark29

Ja je zorgt er toch voor dat veel mensen op vakantie kunnen.

Jazeker bij deze riem ontkom je er niet aan.
Renault heeft meerdere motoren die je hoort te blokkeren wat flauwekul is als je weet wat je doet. Maar de 16 klepper motoren ontkom je er echt niet aan.

Nikk

Hoi Ad,

Welkom. Er zijn hulpstuksetjes in de handel voor de distri wissel. Ik heb verleden jaar een setje geleend van een forum lid. Is wel nodig die hulpstukken.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02



mark29

Ja daar red je het wel mee. Maar als je de nokkenasversteller wilt vervangen heb je nog een beugel nodig officieel gezien.


jutoma

Volgens mij kan je ook een setje huren bij de automaterialen zaak.

mark29

Ja met die plaat is dat.
Idd huren kan ook gaf ik al eerder aan, al doet niet iedere onderdelenzaak dat. En vele bestellen onderdelen online.
Mvg MarK 😉

CindyenRoy

Heb meegelezen, dat geldt natuurlijk ook voor mijn 2.0T 16V blok? Ik zal ook eens kijken voor blokkeer setje.

Voor mij geldt hetzelfde, al vaker distributie vervangen bij eigen auto's, altijd oudere auto's gehad dit is de jongste tot nu toe megane cabrio van 2005.

Pffff ook maar diagnose spul gekocht om hem te kunnen uitlezen (Clip).

Groet Roy.
Een hobby is leuker met gelijkgestemden

mark29

Ja is grotendeels hetzelfde, alleen heb je een pen nodig zonder schroefdraad ipv met, en valt deze in de krukas ipv tegenaan.
De 2 liter is iets lastiger te blokkeren, er zitten 2 gaten vlak achter elkaar in de krukas, dus een verkeerd gat is zo gepakt. Houd hier rekening mee als je ziet dat je net niet uitkomt!

CindyenRoy

Hoi Mark,

Bedankt voor de extra informatie, over 3 weekjes wil ik ermee aan de slag.

Ik ben me er nu in het verdiepen, ik zal dan ook foto's maken, wie weet hebben andere forumleden er nog iets aan ;)

Groet Roy.
Een hobby is leuker met gelijkgestemden

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev