Advertenties


Startprobleem. Lege accu is geen lege accu

Gestart door Matthews, 21 februari 2018, 08:49:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthews

Goedendag mede forummers,

Sinds een paar maanden een megane CC uit 2005 op LPG. 286000km.
Bij aanschaf zat er een brakke accu in en deze is vervangen. Accu is dus nu zo'n 3 maanden oud.

Sinds een aantal weken begint mijn nokkenasversteller te ratelen. Meestal met koude motor, maar ook steeds meer ook met warme.
Vervanging staat op de planning binnenkort, ook omdat ik geen historie van de distri riem heb.
Tijdens stationair voor een stoplicht wil de motor regelmatig wat schommelen. Wss ook door de nokkenasversteller.

Echter, sinds een week of drie het volgende bijkomende probleem.

Starten ging altijd zonder problemen. Maar nu af en toe wil de auto moeilijk of niet starten.
Het lijkt op het verschijnsel dat de accu leeg is. Startmotor draait moeizaam rond.
Accu spanning in rust en laadspanning zijn in orde. (12,6 V / 14,33V)
Stroom verbruik met motor uit, geen verbruikers aan. 270mA. Heb nog niet gemeten wat het in stand-by zou zijn.

Auto heeft vorige week 4 dagen stil gestaan. Starten zonder problemen. 120 km gereden.
Volgende ochtend niet willen starten. Zo erg zelfs dat je de startmotor hoort een poging te doen om rond te gaan draaien, maar niet de kracht heeft verder te gaan.
Gestart met donor auto en in een keer aanslaan. wel flinke rook ontwikkeling uit de uitlaat en onregelmatig stationair tot uitvallen als geen gas bij gegeven wordt. als de motor warmer wordt gewoon netjes lopen. wel een flinke ratel.

Thuis gekomen starten zonder problemen.

Accu spanning in de gaten gehouden en geen gekke dingen waargenomen. Week later weer zelfde probleem. Niet willen starten alsof de accu leeg was (afgelopen zondag).

ANWB gebeld. die heeft de accu doorgemeten. was prima. Voldoende capaciteit. startkabel er aan en starten zonder problemen. Wel weer flinke ratel. Volgens ANWB timing van de distributie riem verschoven. Toch verdwijnt deze ratel ook regelmatig weer bij warme motor. En soms is hij er ook gewoon niet bij starten met een koude motor. Ik gooi het wat de ratel betreft nog steeds op de nokkenasversteller.

Tot nu toe nog iedere keer te starten. Vanmorgen wel weer met wat moeite, dus ik vrees voor vanmiddag.

Ik heb flink lopen googlen, maar dit probleem nog niet gevonden. Het is of dat de start motor helemaal niets doet, of de motor slaat gewoon niet aan terwijl de startmotor wel draait, wat ik aan problemen kan vinden op internet.

In mijn geval is het dus net een tussen vorm. De startmotor wil wel, maar het lukt hem net wel of net niet de motor rond te krijgen.

Is het de start motor? De nokkenas sensor? Toch gerelateerd aan de nokkenas versteller? kan die er voor zorgen dat de motor niet rond te krijgen is door de start motor?

Ik krijg geen service lampje op mijn dashboard.
Ik kan het tot nu toe niet Koppelen aan weersomstandigheden (kou, vocht oid).
wel lijkt er een soort patron in te zitten van een tijdje goed. Dan minder goed met als eindbonus helemaal niet willen starten.

Daarnaast valt de motor ook incidenteel uit tijdens het rijden, bijvoorbeeld bij het aanrijden bij een rotonde. Met warme motor.

Alvast bedankt voor het meedenken.

emprovoost

Aloha,

maak de pluspool van de startmotor eens schoon en controleer de massa kabel ervan.
ik heb me een keer de kleurenblind gezocht bleek te veel oppervlakte weerstand te hebben op de pool aan de satrtmotorkant.
met hulp van een 2e accu en kabels staartte hij direct

succes
Gr Mike

mark

En massakabels controleren. Ook al meet je 0 ohm weerstand op een massakabel, kan die nogsteeds slecht zijn. Als die slecht start, alleen een startkabel op de massa van het blok en de massa van de accu zetten. Als die dan wel normaal start, weet je dat je massakabels slecht zijn.

Matthews

Dank jullie wel voor het meedenken. De startkabel van de massa naar de carrosserie had ik al ergens gelezen en zal ik ook proberen de volgende keer dat het probleem zich voordoet. Ik had al wel aanslag op de pluspool van de accu dus accuklemmen al schoon gemaakt.

aansluitingen op de startmotor zal ik ook nalopen.

Ik bedacht mij nog of het misschien kan zijn dat bijvoorbeeld de dynamo zwaar loopt door slijtage en daarmee veel tegendruk geeft op de motor via de multisnaar. De startmotor zal dan ook nog de weerstand een dynamo mee moeten nemen. Misschien complete onzin, maar het kwam zo in mij op.

mark29

Verhaal van de dynamo is onzin ja.
Controleer idd de massakabels eens. Worden die erg warm?


Uitvallen bij rotonde is typisch nokkenassensor klacht.
Je somt wel een bak ellende op. Distributieset, multieriemset, evt waterpomp. Versteller. Nokkenassensor. En verder kijken naar de massakabels.

Neem idd een extra startkabel mee zoals al aangedragen. Bij start probleme die extra monteren en dan kijken of de klacht weg is.
Blijft alles knudde. Kijk eens of de startmotor niet te veel weerstand heeft.


Matthews

 l-  :q Fijn dat ik bevestigd wordt in dat ik onzin uitkraam.... 8)7  :q :)
Soms werkt out of the box denken wel eens verhelderend. Het was voor mij ook een eventueel last resort. Je weet het soms maar nooit.

Voor vervangen van de distri set, waterpomp en nokkenasversteller heb ik een quote liggen van 600 euro incl. Volgens mij niet zo'n gekke prijs. Ben ik zeker weten van de ratel af en geeft ook even rust in het onbekende onderhoudsverleden van de huidige distributieriem.

Nokkenassensor zal ik eens naar kijken of die misschien vervuild is en na reinigen verbetering geeft. Als ik 'm kan localiseren en kan demonteren. Wat een extra zooi geeft zo'n lpg installatie in je motor compartiment zeg.
Alleen al oliepeilen heb je kinderhandjes voor nodig.  o-)
Het is alleen zo verdomde koud buiten om dit soort klusjes te doen.


gjcvro

Dhz garage in de buurt zoeken? Of een autohobbyclub of zo.

mark29

Meestal zie je niks aan de sensor.
Ooit een keer gezien dat die verbrand was.
Wel even de stekker kijken of die goed is, klemkracht van de stekker etc.

Jacques

Vaak zijn het tegenwoordig "smart"sensoren. Dan valt er ook niets met de multimeter door te meten. Er zit dan electronica in de sensor, die weer een signaal genereerd. (De tijd van volt of Ohm te meten is daarmee voorbij)

mark29

Op die nieuwste inderdaad. En laadstroom hoeft geen 14,4 volt te zij. Als ie 13.5 nodig heeft dan mag die dat ook hebben. Er is veel veranderd. Weet je dat niet, kan je wel eens onnodig een dynamo vervangen.


Maar goed deze is van 2005 dat is nog best ouderwets voor die systemen.

Matthews

Ik had uit diverse bronnen dat de sensor nog wel eens wat troep aanslag kan hebben. Gezien het als het goed is een inductieve sensor is, kan dat soms beinvloeden. Ik verwacht er niet veel van maar dan kan ik het voor een deel afstrepen. En slechte connecties kan ik dan ook meteen nalopen.

Cruise control bediening werkte niet goed. Had al flatcable besteld om deze in de stuur unit te vervangen. Alles uit elkaar gehaald. Zag er netjes uit. Alles doorgemeten. Geen fouten te vinden. Alles schoongemaakt. Terug gemonteerd en de CC werkt weer perfect. Niks vervangen, niks gerepareerd. Wss ook een slecht contact.

Soms kan een laadstroom ook juist te hoog zijn.. niet alle soorten accu's kunnen overweg met 14,4 Volt en hebben juist een lagere spanning nodig.

Matthews

Nog even een update betreffende mijn start problemen.

Na een korte periode van goed starten, weer een pechdag gehad. ANWB er bij gehaald. Kreeg hem ook bijna niet gestart. Analyse apparatuur gaf aan dat de startmotor meer dan 100A trok bij het starten. Uiteindelijk na 4 pogingen startte de auto toch nog. Conclusie, toch de start motor aan zijn einde?

De gok genomen en toch eenmaal thuis geregeld dat er een revisie startmotor in kwam. En wat een verschil.
Tot nu toe geen problemen meer gehad met starten. Bijkomend voordeel is dat de 'diesel ratel' ook weg is. Zou de bendix deze ratel veroorzaakt kunnen hebben? Of misschien een planetaire koppeling in de startmotor? (Ik weet niet of die in een megane start motor zit.)

Vanmorgen hoorde ik de nokkenasversteller wel even. Maar verdween ook vrijwel meteen. Deze gaat toch binnenkort vervangen worden tegelijkertijd met de distributie.

Maar vooralsnog lijkt het probleem met het starten opgelost.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev