Advertenties


Toerental blijft plakken bij 1200 rpm, mogelijk defecte dynamo?

Gestart door Felix, 19 december 2017, 16:46:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felix

Sinds kort heb ik een klein probleempje, het toerental blijft op willekeurige momenten plakken rond de 1100 a 1200 toeren.
Als je stil staat is dit hooguit hinderlijk vanwege het lawaai, maar met filerijden is het niet echt fijn.

Ik heb al wat onderzoek gedaan, en nou schijnt het te kunnen komen door de dynamo die te weinig spanning levert waardoor de ECU het toerental aanpast.
Dit ga ik komende week even onderzoeken. Tot die tijd ben ik benieuwd of iemand bekend is met dit probleem.

Zie ook dit filmpje dat ik gemaakt heb

Roadkill (Michiel)

Voor zover ik weet is storing toerental door dynamo een typisch 1,4 16v dingetje, klinkt gek misschien. Btw bij mijn 1,4 ging het stationair heen en weer tussen 500 en 3500 tpm
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Raar probleem Felix! Ik herken het niet. Geef je gas in je filmpje of doet hij dat zelf?
Wel mooie (techline) wijzerplaten, die heb ik helaas nooit voor een leuke prijs kunnen vinden.

Felix

#3
Mmm, jammer dat het een 1.4 probleempje is. Op andere fora hebben ze het inderdaad altijd over de 1.4 als dit voor doet.

@Tedo, ja ik geef gas. Zoals je ziet blijft hij dan vaak hangen rond de 1200 toeren en zakt dan na een aantal seconden langzaam terug naar 600/700.

Thnx, ben er ook een poosje naar op zoek geweest :)

Wat wellicht ook handig om te vermelden is dat het gasklephuis helemaal schoon is. De klep blijft niet plakken vanwege smurrie ofzo.

mark29

Moest ff chrome openen om het flimpje te zien.
Je geeft gas, en laat het gas los en dan blijft hij hangen?
De gasklep is dus perfect schoon? Dan vraag ik mij af, als de clip eraan hangt, of er foutcodes inzitten, zowiezo de gasklep inleren met clip zou fijn zijn en misschien wel afdoende.
Misschien zit er een foutcode in de gasklep, kan ook zijn dat die banen in het elektrisch gedeelte slecht zijn van de gasklep. Dat zie je dan ook met de clip.

Felix

CiteerJe geeft gas, en laat het gas los en dan blijft hij hangen?

Klopt.

CiteerDe gasklep is dus perfect schoon? Dan vraag ik mij af, als de clip eraan hangt, of er foutcodes inzitten, zowiezo de gasklep inleren met clip zou fijn zijn en misschien wel afdoende.
Misschien zit er een foutcode in de gasklep, kan ook zijn dat die banen in het elektrisch gedeelte slecht zijn van de gasklep. Dat zie je dan ook met de clip.
Ik ga morgen de Clip er weer aan hangen. Eens zien of ik kan vinden waar dat zit.

Felix

Nou, de clip heeft er aan gehangen. Het gasklephuis gereset zoals in de procedure staat (RZ005 uitvoeren in Clip). Helaas nog steeds problemen.
@Mark29, weet jij ongeveer waar ik kan zien hoe het zit met die banen in het elektrische gedeelte? Er zijn verder geen foutcodes te vinden.

mark

Die kun je op weerstand doormeten, met de multimeter. Als je handmatig de gasklep bediend. Dan zul je waarschijnlijk op een bepaald punt een onderbreking meten, als de gasklep kapot is.

mark29

Klopt. Wat de waardes moeten zijn, geen idee, even googlen of op dialogys kijken.

Misschien mag je van iemand een gasklep lenen om te testen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev