Advertenties


kachel word niet echt warm

Gestart door lambermond, 31 december 2017, 12:12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lambermond

sinds kort een megane 1.5 dci 2012 estate in mijn bezit
maar ik vind dat de kachel niet echt warm word de meter staat tot aan het midden maar als ik ergens even stil sta 2 a 3 min dat zakt hij tot het eerste blokje is dit normaal of niet
heb climate control al uit gezet en dan de kachel op 25gr dan word het wel lekker maar dit is toch niet helemaal de bedoeling toch????

Tris

Dit hoort bij dit type motor. Het is een zeer efficiënte dieselmotor, die maar weinig warmte als bijproduct levert. Bij mij staat de koelwater-temperatuurmeter ook meestal op het eerste blokje, alleen bij hogere lasten in de zomer vult deze voor de helft. Kachel inderdaad op het warmste zetten maakt het in de winter nog een beetje behaaglijk aan boord.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

hemi24

Mijn 1.5 dci, eveneens uit '12 heeft last van dezelfde kwaal, temperatuur lijkt 's winters behoorlijk te schommelen gedurende de rit, terwijl de climatcontrol op 21 graden staat ingesteld. Als de ventilatie op 'fast' staat lijkt het probleem minder erg te zijn.

Ook bij mij komt de koelwatertemperatuur bij buitentemperaturen onder 7 graden zelden verder dan het eerste blokje.

mark29

Typisch is ook dat elke winter weer deze vragen opdoemen.
Dit is gewoon normaal.

hemi24

Nou ja 'normaal'...

Ik heb vergelijkbare dieselauto's gereden die minstens zo efficiënt waren en waarbij de klimaatregeling wel presteerde volgens ingestelde temperatuur.
Probleem is volgens mij dat Renault is vergeten de elektrische bijverwarming zo te programmeren dat deze gedurende de rit af en toe ook even bij moet springen!

mark

Paar x lekker door trekken, en er komt gewoon 60°C uit de roosters. Al een paar auto's voor binnen gehad. Krijg je er van met dat nieuwe rijden...

mark29

Normaal bij dit type motor bij dit model. Heb ik het zo goed verwoord?

hemi24

#7
Sorry Mark, zo bedoelde ik het niet...

Aan het nieuwe rijden zal het in mijn geval niet liggen!

gjcvro

Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad. Wel dat de motor vrij koud blijft, maar nooit dat de auto van binnen niet opwarmde.
Clmat stond altijd op 21 behalve in de zomer, dan vond ik de airco te beperkt en zette ik hem naar 19.

hemi24

Sinds kort een TomTom Curfer die vanalles weet te vertellen over allerlei waardes van de wagen:
Blijkbaar komt de koelwatertemperatuur bij een lage buitentemperatuur niet verder dan 70 tot 73°C.
Even goed doortrappen en bij ca. 75 graden komt het tweede blokje erbij... (beneden ca. 70 graden valt hij dan weer terug naar 1 blokje).

Ondertussen heel wat fora doorgespit en tot de conclusie gekomen dat dit blijkbaar normaal is voor dit type auto met deze motor.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev