Renault Mégane Club

Mégane 3 Technisch 2009-2016 => [Mégane 3] Motorisch => Topic gestart door: A110 op 19 november 2015, 17:04:32

Titel: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 19 november 2015, 17:04:32
Even een nieuw topic gemaakt over mijn hikkende 1.4 TCe zodat het andere topic van de 1.2 TCe een beetje schoon blijft.

Ondanks alle aanpassingen blijft mijn Megane toch nog licht schokken en inhouden wat ik toch vervelend vind.

En daarbij komt nog dat de motor tot nu toe 2x niet gelijk aansloeg 's ochtends als ik starten, dit duurde echt wel een tijd voordat de motor aansloeg.

Omdat ik natuurlijk zelf monteur ben doe ik alles in mijn eigen tijd om erachter te komen wat de oorzaak is van dit hikken en slechter aanslaan, wat ook niet altijd voorkomt.

Mijn gevoel zegt dat er of een injector is die staat in de druppelen heel de nacht zodat de motor "verzuipt" en daardoor moeilijk aanslaat. Of een verstuiver die niet lekker meewerkt.
Of de benzinedruk valt weg waardoor het langer duurt voordat de motor aanslaat omdat eerst de druk opgebouwd moet worden. Of de pomp heeft een inwendige lekkage (al meer meegemaakt) waardoor de druk achter blijft.

Ik ga deze 2 suggesties uitsluiten en ben begonnen  met de injectoren te verwijderen en heb een bedrijf in de buurt gevonden die deze injectoren kan controleren en ultrasoon kan reinigen.
Met controleren bedoel ik aansluiten op een apparaat en die kan een heel test programma afwerken. Ben benieuwd of hier iets uitkomt.

Als er nieuws is dan laat ik weer van mij horen.
Zal proberen om af en toe foto's te maken voor dit verslag.

Gr. Jeroen
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Daan op 19 november 2015, 18:52:14
Ik heb nu, in de 4 maand dat ik mijn Tce130 rij ook 2 keer gehad dat het zeker 10 minuten duurde voor deze aansloeg. Hikt de motor constant bij jou? Ik merk het ook, maar dat is alleen als de motor/olie nog koud is. Zodra het op temperatuur is stopt hij ook met hikken
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 19 november 2015, 21:11:15
Het inhouden in de opwarmfase schijnt toch een product eigenschap te zijn zie plaatje.
Ik heb het ook als de motor warm is of als je gas wil geven dan reageert deze ook net even niet, je voelt dan ook een hikje. Ik vrees dat ook ik er weinig aan kan doen maar wil gewoon voor mezelf alles eraan gedaan hebben om te kijken of ik het kan oplossen.
Als alles goed blijkt te zijn dan zal het wel in de software zitten. De huidige motoren worden zo arm afgesteld om aan de milieu eisen te voldoen.

http://myalbum.com/photo/g8H7IiHjh2id/720.jpg



Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: mark29 op 20 november 2015, 07:37:11
Houd het koelvloeistof peil in de gaten, en of er niet te veel druk op het systeem blijft staan.
Er zijn er al meerdere met geplofde koppakkingen namelijk geweest.
Cilinderruimte loopt vol met koelvloeistof, wil je starten, moet ie dat eerst wegwerken.

Dit kan ook een reden zijn.
Toevallig staat er nu ook een megane tce in de werkplaats. Slecht starten, hobbelig lopen.
Binnen gereden, borrel geluid in dashboard te horen, dus lucht in koelsysteem.
Mogelijk koppakking defect, co meter boven expansievat gehouden, uitgelezen misfires aanwezig.
Toen ben ik er mee gestopt, andere collega is er later mee verder gegaan, ik had geen tijd meer.
Hij had de bougies gedemonteerd, bleek er een beschadigd te zijn, die witte porselein afgebroken.
Verklaard ook het slechte lopen, maar waarom dit defect is word vandaag verder naar gekeken waarschijnlijk. En het koelvloeistof verlies.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 20 november 2015, 15:28:21
@mark29, koelvloeistof zal ik in de gaten houden maar dit loopt zeker niet af bij mij en mijn bougie's zijn keurig droog.

Net bericht gekregen bij mijn collega die een injector tester heeft en mijn injectoren getest heeft dat er toch 1 afwijkt vooral op stationair en daarna bij gas geven.
Ik heb nu een injector besteld en als deze binnen is ga ik hem monteren en gelijk de brandstofdrukken controleren.

Mijn collega heeft een injector tester en reiniger, een heel mooi apparaat die injectoren kan testen dmv een volautomatisch test programma op verschillende programma's. De tester kan verschillende toerentallen nabootsen van een motor. Verder worden de injectoren ultrasoon gereinigd en daarna weer getest om te kijken of er verbetering in zit. Ben ook hard aan het sparen om zo'n apparaat aan te schaffen voor in onze werkplaats.

Bij meer info meld ik me weer.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Tedo op 20 november 2015, 22:42:24
Is dit (http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/chiptuning-renault-megane-1-4tce-130ps-ez-2009/390012036-223-6821) wat voor je?
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 26 november 2015, 11:15:05
@Tedo, nee ik ben niet zo van dit soort kastje's.

Verder heb ik weer even een update.
Het duurde wat langer omdat de injector in back-order stond. Maar goed inmiddels is deze gemonteerd en gelijk de brandstofdruk gemeten. De druk was met draaiende motor een keurige 3,5 bar en als deze een tijdje stil heeft gestaan dan zakt hij naar de 1 bar en blijft daar staan. Zogauw je gaat starten vliegt de druk weer naar de 3,5 bar. Dus dit is ook het probleem niet.

Met warme motor merk ik dat hij bij gasgeven beter reageert op het gaspedaal en verder bij warme motor iets rustiger.
Koude motor is nog steeds een drama. Gisteren had mijn vriendin de auto nodig en zelfs die begon te klagen over het inhouden tijdens de opwarmfase.

Inmiddels een afspraak gemaakt met een bedrijf die de software gaat aanpassen (ik noem nog even geen naam ik wacht eerst alles even af). Ik had al contact opgenomen over dit probleem en ze beamen het ook zeker dat dit aanwezig is bij deze motoren. In de koude opwarmfase zit er een bepaalde begrenzing in de software geprogrameerd wat ervoor zorgt dat er minder brandstof word ingespoten om de uitlaatgassen in toom te houden, dus hier komt dat kl*te milieu aspect weer om de hoek kijken.
Ze gaan deze aanpassing opheffen en zorgen dat er meer brandstof ingespoten word en verder word alles aangepast naar mijn behoefte.

Als ik weer meer weet laat ik weer van mij horen.

Jeroen
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: BadEend op 26 november 2015, 12:32:05
Dit inhouden tijdens de opwarmfase herken ik ook bij mijn Clio III.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Felix op 26 november 2015, 13:02:51
Dat inhouden is ook present bij mijn Megane II 1.6
Voordat de software was geüpdate was dit er nog niet. Vooral met dit koude weer erger ik mij er behoorlijk aan :neen:
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Benjamin Renon op 26 november 2015, 19:11:31
Het inhouden bij koude motor is het eerst verwarmen van de cat om alles binnen de juiste norm te houden. Met de RS had ik er ook last van, maar naar het herprogrammeren is dit vrij wel verdwenen. Heb er af en toe maar kort last van als het kouder dan normaal is.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 30 november 2015, 19:52:14
Ik heb een afspraak staan om mijn auto te laten chiptunen op 15 december.

Als het uitgevoerd is zal ik mij weer melden met mijn bevindingen.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: matthew op 6 december 2015, 16:35:19
Het inhouden van alle motoren in de opwarmfase (eerste 2 a 3 minuten) hoort erbij en is voor het milieu.

Hoe irritant dat ook is, er is niks defect.

Het is wel weg te programmeren bij een goede tuner.

Een renault dealer zal dit helaas nooit mogen/kunnen doen.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 7 december 2015, 08:04:39
Citaat van: matthew op  6 december 2015, 16:35:19
Het inhouden van alle motoren in de opwarmfase (eerste 2 a 3 minuten) hoort erbij en is voor het milieu.

Hoe irritant dat ook is, er is niks defect.

Het is wel weg te programmeren bij een goede tuner.

Een renault dealer zal dit helaas nooit mogen/kunnen doen.

Daar was ik inderdaad nu ook achter, ben wel blij dat het softwarematig is en niet iets anders.
Ik laat inderdaad dit weg programmeren omdat ik het persoonlijk heel irritant vind.
Verder ben ik zeer tevreden over de auto. Dus ik hoop er daarna nog lang plezier van te mogen hebben.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Edwin op 19 december 2015, 15:38:29
heb je via de dealer al een software update gehad.
Bij mijn 1.2 tce heeft dit niet geholpen hoor. Injectorcleaner van Wynns wel een beetje maar het is niet helemaal wel.
ik zelf overweeg tuning maar daar is mijn vrouw niet zo voor. Herkenbaar?
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 19 december 2015, 19:37:04
Citaat van: Edwin op 19 december 2015, 15:38:29
heb je via de dealer al een software update gehad.
Bij mijn 1.2 tce heeft dit niet geholpen hoor. Injectorcleaner van Wynns wel een beetje maar het is niet helemaal wel.
ik zelf overweeg tuning maar daar is mijn vrouw niet zo voor. Herkenbaar?


De dealer had geen software update meer, nieuwste was al geprogrameerd.
Ik heb deze week mijn Megane laten chiptunen.

Ik zit nog in de inrij periode, rijd niet zoveel met de auto en het heeft wel een aantal kilometers nodig om zich helemaal aan te passen en ik heb vandaag pas weer mijn tank volgegooid met BP ulitmate98.
Dus heb nog niet zoveel ervaring maar de ervaring wat ik tot nu toe hebt is geweldig.
Koud is dat inhouden helemaal verdwenen, gasrespons is veel beter geworden en bij warme motor reageert hij heel soepel op het gaspedaal zonder inhouden. Motor draait en voet enorm soepel aan.
Het vermogen/koppel is ook een verademing heel soepel trekt hij op bij gasgeven.
Ik heb wel aangegeven dat ik niet het maximale vermogen wil hebben dit om mijn aandrijflijn te sparen en ik heb het ook niet nodig. Het belangrijkste is dat de auto/motor nu heel soepel is met rijden, gasrespons is zeer verbeterd en waar ik het meeste last van had als de motor nog koud is dat deze erg inhoud is nu helemaal verdwenen.

Ik heb er totaal geen spijt van dat ik het gedaan heb.

De ham vraag is natuurlijk door wie ik het heb laten uitvoeren.
Na veel lezen op het internet en heb bij ons in het dorp een aantal collega's gesproken die hun auto al door deze mensen heb laten chippen heb ik ook maar besloten om het bij deze mensen te laten doen.
Ze komen op lokatie en doen de software aanpassing in hun bestelbus die als kantoor is ingericht. Daarna gaan we samen rijden en als het niet goed is passen ze het weer aan.
Dus het word niet op een rollenbank uitgevoerd.
Ik heb er ongeveer 25 - 30pk en 40-50 Nm aan vermogen en koppel bijgekregen.

Dit zijn de mannen die bij mij de chiptuning hebben uitgevoerd.

http://www.mobile-chiptuning.nl/

@Edwin Ik zie wel dat ze voor jou motor nog geen chiptuning hebben, je zou ze eens kunnen contacten.

Verder had ik afgelopen week ineens meer probleempje's zoals een toch weer niet aan willen slaan van de motor in de ochtend en een flikkerend instrumentendisplay. Na even zoeken zag ik dat mijn accu gescheurd was en dat het accuzuur  eruit sijpelde zo in mijn accubak. Ik heb alles schoongemaakt en gelijk de massa-aansluitingen opgeschuurd en een nieuwe accu gemonteerd waarna deze problemen ook weer over zijn.

Ik hoop nu echt van mijn Megane te kunnen gaan genieten.

Jeroen
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 4 januari 2016, 08:10:08
Helaas moet ik toch weer melden dat de Megane vanochtend weer niet wilden aanslaan. Het duurde lang voordat hij pruttelend aansloeg met gas bij geven.

Ik heb het idee dat het toch met mijn benzinepomp te maken heeft. De tank is nu net onder de helft en het is weer enorm vochtig buiten.
Vorige keren was het ook met enorm vochtig weer. Tankinhoud weet ik niet meer van de vorige keren.

Zijn er hier nog techneuten die een suggestie of tips hebben?

De andere storingen zijn wel over gelukkig.

Jeroen
Titel: *Opgelost* Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 14 januari 2016, 20:07:45
Het was deze week wat rustiger in de werkplaats dus ben lekker met mijn eigen auto in de weer geweest.

En ik kan jullie vertellen dat ik de oorzaken van het inhouden gevonden heb en inmiddels ook opgelost. Wat een verademing de Megane rijd weer als nieuw, nou misschien zelfs beter als nieuw.

De problemen werden steeds erger. Bij een bepaalde gaspedaalstand begon de auto enorm in te houden en te schokken en daarbij waren er plofjes in de uitlaat te horen. Ik moest dan echt gas terug nemen of ineens gas bijgeven.

Er waren 3 oorzaken die al mijn problemen veroorzaakten.

1e  was een bobine van de 3e cilinder. Als deze een bepaalde temperatuur had bereikt was er een onderbreking in het secundaire circuit. Dit circuit zorgt voor de vonk naar de bougie toe. Waarom de motor niet op 3 cilinders is gaan draaien weet ik niet. Misschien dat het primaire circuit nog voldoende stroom ontwikkelde om toch nog een kleine vonk naar de bougie te sturen.
Nieuwe bobine en 4 nieuwe bougie's gemonteerd.

2e probleem ben ik na heel lang zoeken en meten achter gekomen, het is ook gelijk het duurste van de reparatie helaas. Ik had al een tijdje mijn twijfels over de benzinepomp. Tegenwoordig zitten de benzinefilters in de pomp met vlotter verwerkt. Vroeger kon je makkelijk en alleen het benzinefilter vervangen tegenwoordig dus niet meer. Je zit gelijk vast aan een dure pomp/vlotter unit met ingebouwd filter.
Maar omdat het allemaal ingebouwd zit kun je het ook niet even makkelijk controleren. Eerst moet je onder de achterbank het luikje open maken dan kan je de benzinepomp uit de tank halen.
Maar dan zie je nog steeds niks je komt gewoon niet bij het filter. Heb de gok genomen en een complete nieuwe gemonteerd. Daarna heb ik de auto een hard-reset gegeven en alles via diagnose apparatuur opnieuw ingeleerd. Toen was het moment van de waarheid de proefrit.
Ik merkte gelijk al verschil
de motor reageert weer heerlijk op het gaspedaal, ook mede door de chip tuning, en van inhouden of schokken is helemaal geen sprake meer van.

3e probleem was een inlaatdruksensor die gaf vanochtend pas storing in de diagnose apparaat, niet in mijn display. Maar hij heeft een onderbreking gededecteerd in de 12V circuit. Heb de sensor uit voorzorg vervangen.

Ik ben weer heel blij, het kost wat maar dan rijd hij ook weer heerlijk.

Ben natuurlijk een echte monteur en wilden natuurlijk wel weten wat er nu eigenlijk aan de hand was met de oude pomp. Ik alles uit elkaar gehaald en de behuizing open gezaagd om het filter element te bekijken. Je wilt niet weten wat voor een vieze drap daaruit kwam. En het filter was helemaal zwart van de viezigheid. Waarschijnlijk is er een keer ergens vuile benzine getankt met dit als gevolg. Ik hoop dat de tank wel schoon is kon het niet zien maar ik voelden geen viezigheid onderin dus heb de gok maar gewoon genomen. En anders over 6 jaar weer een nieuwe als ik de auto dan nog heb.
Zo zie je maar dat de kilometerstand ook niet veel zegt. Bij mijn staan er nog maar 48000 km op de auto en word dit jaar 6 jaar oud.

Jeroen
Titel: Re: *Opgelost* Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Paul op 16 januari 2016, 10:55:23
Mooi dat je het gevonden hebt. Toch zie je dat het ook belangrijk is om bij de basis te beginnen.
Brandstofdruk nokkenastiming enz. 
Toch wel gek dat het zo vies is bij die km stand. Ik heb er nog geen 1 hoeven vervangen vanwege een vervuilde filter.
Nu lekker rijden.
Titel: Re: *Opgelost* Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Edwin op 6 februari 2016, 19:24:24
mijn megane 1.2 Tce 115 pk hikt nog wel een beetje zo rond de 2400tpm maar niet heel storend meer. Het liefst zou ik hem willen laten tunen maar mijn vrouw houdt daar allemaal niet zo van. Dus blijven we zo rijden. Zal voor de gein wel eens de tuner contacten.
Titel: Re: *Opgelost* Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Edwin op 26 februari 2016, 10:26:57
volgende week ga ik nogmaals bij de dealer langs om te zien of ze het probleem kunnen verhelpen. Jou bevindingen heb ik ze door gemaild. Ze waren er blij mee.
Eens kijken wat ze volgende week te zeggen hebben.
Titel: Re: *Opgelost* Hikkende 1.2 TCe
Bericht door: Edwin op 13 maart 2016, 10:41:09
Er was wederom nieuwe software beschikbaar. Deze geinstalleerd. Lijkt nu toch wel ver weg te zijn. Niet helemaal.
kreeg na de update in het display wel een storingsmelding "controleer inspuiting". Deze verdween weer en is nog niet terug gekomen.
Titel: Re: *Opgelost* Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Meganeholic op 18 mei 2016, 02:22:47
Mijn Megane 3 Coupé 1.2 TCE stottert ook als hij net aan gaat.
Als ik dan te snel wil vertrekken kan hij wel effe irritant doen.
Ook kan de uitlaat dan knallen.

Ik heb deze wel laten chiptunen, ik weet echt niet goed aan wat dit kan liggen.
Eens als hij wat warmer is na 500 meter doet hij normaal.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 23 oktober 2016, 13:56:18
Update van de hikkende 1.4 TCe.

Helaas moet ik jullie toch vertellen dat de hik/schokken er nog steeds niet uit is.
Van de zomer met de hogere temperaturen nagenoeg geen last gehad. Maar nu de temperaturen weer dalen en het weer meer vochtig en nat weer is is het duidelijk aanwezig. In de opstartfase vind ik het nog acceptabel maar nu doet hij het bij warme motor ook. En dan met name in het eerste kwart van het gaspedaal, dit resulteert zeg maar bij het overschakelen en dan rustig het gas intrappen is het voor mijn duidelijk voelbaar.

Ik blijf zoeken naar dit probleem en houd jullie zeker op de hoogte, ik vind dat het er niet hoort en het moet er gewoon uit.
Verder rijd de auto heerlijk.

Jeroen
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Tedo op 23 oktober 2016, 22:25:30
Balen! Hier met een 2.0 TCe gelukkig geen last van hikken.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: adinsx op 26 oktober 2016, 15:24:26
Citaat van: A110 op 23 oktober 2016, 13:56:18
Update van de hikkende 1.4 TCe.

Helaas moet ik jullie toch vertellen dat de hik/schokken er nog steeds niet uit is.
Van de zomer met de hogere temperaturen nagenoeg geen last gehad. Maar nu de temperaturen weer dalen en het weer meer vochtig en nat weer is is het duidelijk aanwezig. In de opstartfase vind ik het nog acceptabel maar nu doet hij het bij warme motor ook. En dan met name in het eerste kwart van het gaspedaal, dit resulteert zeg maar bij het overschakelen en dan rustig het gas intrappen is het voor mijn duidelijk voelbaar.

Ik blijf zoeken naar dit probleem en houd jullie zeker op de hoogte, ik vind dat het er niet hoort en het moet er gewoon uit.
Verder rijd de auto heerlijk.

Jeroen

Hi Jeroen,

We zitten even 'in hetzelfde schuitje' want sinds dinsdagochtend staat mijn GTline (met de 1.2 TCe130, niet de 1.4) bij de dealer. Tussen de 2000-3000 tpm houdt de motor in bij deellast. Dus zeg tot 40% van het gaspedaal. Vooral in dat toerengebied is het goed merkbaar. Even in de zes wat gas bij op snelwegtempo resulteert in een hoop geschok.
Ook bij mij is het sinds enige weken ontstaan nu het kouder is. Bobines en bougies zijn vervangen, zojuist gebeld en ook een injector is vervangen maar zonder resultaat.
Inmiddels hangt de dealer met de technische dienst van Renault aan de lijn om het op te lossen. Ook hier afwachten dus...

Op de teller staat 101.000 km, waarvan overigens 20.000 met het verse motorblok. Bij 81.000 is er een nieuw blok ingehangen i.v.m. kettingrek / defecte spanner.
Downsizing... Doe mij me RS maar weer terug...

Overigens, lease in mijn geval dus die rekening hoef ik me niet druk om te maken. (motorblok vervangen was € 8.600,- uit mijn hoofd)

PS: De Laitovo screens waar we eerder PM-verkeer over hadden zitten perfect en bevallen dus erg goed  ;)
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 27 oktober 2016, 08:06:47
@adinsx, goed om te horen van de laitovo screens.

Laat mij ook weten als ze het gevonden hebben bij jou auto.

Mijn vermoeden ligt nu bij het gasklephuis, dit omdat ik ook al heel veel gemeten en als het nodig was vervangen heb. En volgens mijn zijn ze van de 1.4 en 1.2 hetzelfde maar dat zou ik na moeten kijken.
Ik heb nu een schema opgevraagd en ga zelf kijken met een scoop of ik iets kan ontdekken. Als ik niks zie laat ik mijn gasklephuis bij een ander bedrijf testen maar dan zit ik wel even zonder auto.

Ik zit al wat jaren in de auto's en dit probleem doet mij aan de vroegere monopoint injectie denken waarbij de potentiometer van de gasklep weleens vervelend ging doen vanwege inslijten van de banen waarover de contacten lopen die de stand doorgeven van de gasklep naar de computer. Deze banen gingen ook slijten in het eerste gedeelte van de gasklepstand. Dit kwam omdat we daar het meeste in gasgeven.

Ik houd jullie uiteraard ook weer op de hoogte.

Gr. Jeroen
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: adinsx op 27 oktober 2016, 13:38:01
Prima. Ik rij vanmiddag weer even langs de dealer. Vandaag nog niets gehoord en ze moeten haast maken.
Volgende week dinsdag een event van BMW waar ik mijn auto achterlaat om een week lang een pr-demo mee te nemen. Aan de dealer de keuze of hun leenauto daar een week staat, of de mijne ;)
Nee, ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Lastige is en blijft dat er geen storingscodes zijn.
Zelf ook technisch zeer geïnteresseerd overigens in de oplossing. Het is dat het een leaseauto is en er zelf aan klussen er niet bij is.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: adinsx op 27 oktober 2016, 15:34:06
Snelle update: Even de dealer gebeld zo straks. Vanuit Technische dienst Renault vermoeden ze interne vervuiling, iets wat vaker voorkomt bij de moderne direct ingespoten motoren.
(leesvoer voor tussendoor: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2014/7/praktische-oplossingen-tegen-motorvervuiling-2014-1-10117424)

Niettemin, ze zijn nu in overleg welke stappen er genomen moeten worden. En natuurlijk wie het betaald. De leasemij of Renault NL. Het motorblok is tenslotte pas 20.000 km oud.
Meteen maar even gemeld dat ze het snel moeten oppakken omdat hun leenauto anders een week in Rijswijk bij BMW Nederland staat.  :x
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: mark29 op 27 oktober 2016, 17:33:37
Vorige week iemand van tunap gesproken die was bij ons op het werk, die benoemde ook dat er verschillende tce motoren waren met vervuiling aan de kleppen.
Maar we zijn dit zelf nog niet tegen gekomen in de werkplaats overigens.
Wel verschillende met problemen met kettingspanners en koppakkingen.

Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: mark29 op 27 oktober 2016, 17:34:57
A110 was jij ook monteur?
Je zou de inlaat er eens eraf kunnen halen en dan kan je deels de kleppen zien, mogelijk zie je vervuiling aan de kleppen.
Als dit te erg is, kan die ook problemen veroorzaken.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Felix op 27 oktober 2016, 19:27:49
De 1.4 TCe (H4JT dacht ik?) heeft toch multipoint injectie ipv directe injectie?
Nevermind. Even een foto van het inlaatspruitstuk opgezocht en toen bleek ik er toch naast te zitten.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 27 oktober 2016, 19:39:17
Citaat van: mark29 op 27 oktober 2016, 17:34:57
A110 was jij ook monteur?
Je zou de inlaat er eens eraf kunnen halen en dan kan je deels de kleppen zien, mogelijk zie je vervuiling aan de kleppen.
Als dit te erg is, kan die ook problemen veroorzaken.

Ja klopt ik ben monteur met een eigen bedrijfje.
Mijn TCe is nog een indirecte inspuiting. Ik heb mijn inlaatspruitstuk begin dit jaar al eens verwijderd en mijn motor is inwendig perfect schoon, geen vuiltje te zien.

Maar ik weet er alles van, interne vervuiling is bij de THP van de PSA groep enorm groot waar ik veel mee te maken hebt.

Ik heb ook nog aan een ketting of spanner zitten denken maar daar loopt mijn motor veels te netje's voor. Er zijn ook geen geluiden hoorbaar wat je eigenlijk altijd wel heb bij een koude start. Of onregelmatig draaien (verkeerde timing).
Koppakking zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ik heb geen witte rook of koelwater verlies dus dat sluit ik ook uit.

Ik heb vandaag het gasklephuisje verwijderd en het zwarte plastic deksel eraf gehaald. Was heel simpel om te doen. Popnagels doorboren en je kan het er zo vanaf halen. Wat mij opviel is dat er helemaal geen pakking tussen zit wat ik raar vind ivm binnendringen van vocht.
Verder is het een simpel systeem en ik kon geen rare dingen zien.
Na alles gemonteerd te hebben doe ik wel altijd alles weer opnieuw inleren en resetten zodat de motor ECU weer in een basis instelling staat en ik moet zeggen dan reageert de motor beter op het gasgeven waarbij bijna geen hikjes meer te voelen zijn.

Wat ik nog wil gaan proberen is om de slang van de benzinedampen los te koppelen bij het inlaatspruitstuk zodat ik het hele vacuumsysteem van de brandstof uit kan schakelen en kan uitsluiten. Het kan zijn dat er een klein vacuumlekje aanwezig is in het systeem.

Zo blijven we bezig en van de straat.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: adinsx op 28 oktober 2016, 15:55:32
Heb een update voor je, alleen niet de juiste voor jouw 1.4 denk ik.
Laat ik bij gistermiddag beginnen. Zoals gezegd gingen ze de kleppen bekijken en toen ik einde middag langs kwam waren ze volop bezig met reiniging van de inlaatkleppen. Forté Valve Cleaner werd daarvoor gebruikt, en inderdaad het was een grote zwarte smurrie. Opvallend want er stond pas 20.000 km op dit blok (vervangen bij 81k, nu 101k op de klok).

Directe inspuiting, dus ja dat komt veel voor. We schrijven er regelmatig over in ons vakblad. (onder de techneuten hier wellicht bekend, vakblad AMT)

Zal een paar foto's even uploaden.
In opdracht van Renault zijn ze dus gistermiddag/avond de kleppen gaan reinigen.
Zojuist weer even gebeld, en na de kleppenreiniging was het inhouden verdwenen. Goed nieuws dus. Nu moet alleen nog een compressie / lektest gedaan worden. Deze gegevens moeten naar Renault en dan moet er akkoord komen.

Ziet er dus naar uit dat ik vanavond het leenhok (een III Estate Limited. Comfortabeler dan mijn GTline op 18", maar mist handsfree wat ineens bijzonder irritant is :p) terug kan brengen en de witte weer op kan halen.

Jouw 1.4 TCe is zoals je al zegt indirect ingespoten, dus daar zal je probleem niet liggen. Check toch de kettingtiming eens, bij mij ging het heel lang goed namelijk. Ik had al een 'ratelend' klachtje bij 40.000 km, vooral bij een bepaald toerental, of stationair rollend in de eerste versnelling. Bij 81.000 sloeg hij 's morgens niet meer aan. Al moet ik wel zeggen dat ik het inhouden toen nooit gemerkt heb.

Tot slot als we het toch over vervuiling hebben. Tunap heeft reiniging van inlaten met granulaat. Over een 2,5 week organiseren we een kennisevenement (AMT Live (http://amtlive.nl/pleinen-stands)), en daar gaan ze het ook demonstreren. Schijnt bijzonder goede en goed uit te voeren reiniging te zijn. BMW en de PSA-merken hebben deze reiniging gehomologeerd.
Wie interesse heeft (sorry, reclame maar goedbedoeld) toegang is gratis, gebruik als kortingscode even AMTRED als uitnodigingscode van de redactie.   !-!

@A110
Mocht je AMT kennen, ik heb altijd interesse in verhalen achter de techneut / ondernemer. Kunnen we daar nog eens contact over hebben ;)
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: Yorick op 28 oktober 2016, 16:09:31
Wat een verhalen en een kennis mannen. Ik blijf het een bijzonder topic vinden wat interessant is om te lezen (afgezien van de klachten natuurlijk..)

Het houdt jullie zeker van de straat  :q Succes verder!
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: mark29 op 28 oktober 2016, 18:52:39
AMT live in rosmalen? Ik werd er ook al voor uitgenodigd, maar geen behoefte aan om heen te gaan, en bovendien ga ik volgende week op vakantie dus. Edit, ik zie nu dat het net na mijn vakantie is blijkbaar, wie weet.....
Bij ons op het werk was dus vorige een kerel van tunap, die deed dus inderdaad die reiniging, zijn soort van korrels in het nederlands verwoord.
Die set word besteld, zodat we dat binnenkort ook zelf kunnen uitvoeren, hij was er overigens voor een peugeot met vervuiling aan de kleppen, en dat in een renault garage  8)7
Is een apparaat van tunap die zeg maar kan stralen met slangen erbij om de boel ondertussen op te zuigen.
Forte werkt inderdaad met andere middelen, die mannen van forte zijn ook vaker geweest, erg slimme mensen, die gaan alleen met de probleem autos om.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 28 oktober 2016, 19:25:02
Citaat van: adinsx op 28 oktober 2016, 15:55:32
Tot slot als we het toch over vervuiling hebben. Tunap heeft reiniging van inlaten met granulaat. Over een 2,5 week organiseren we een kennisevenement (AMT Live (http://amtlive.nl/pleinen-stands)), en daar gaan ze het ook demonstreren. Schijnt bijzonder goede en goed uit te voeren reiniging te zijn. BMW en de PSA-merken hebben deze reiniging gehomologeerd.
Wie interesse heeft (sorry, reclame maar goedbedoeld) toegang is gratis, gebruik als kortingscode even AMTRED als uitnodigingscode van de redactie.   !-!

@A110
Mocht je AMT kennen, ik heb altijd interesse in verhalen achter de techneut / ondernemer. Kunnen we daar nog eens contact over hebben ;)


Haha.. Ja ik ben lid van het AMT blad en heb al een paar keer met een probleem en de oplossing in het blad gestaan, en ik zit ook regelmatig op het forum. Dus ik ben er wel bekend mee.
En zit toevallig voordat ik hier ging kijken voor reactie's te kijken wat de programmering van AMT live is voor woensdag 16 nov.
Ik denk dat ik zeker weer aanwezig zal zijn. Er zijn weer leuke en leerzame kennis sessie's aanwezig.

Het is voorlopig erg druk bij ons met reparatie's en storingen (Peugeot 107 met semiautomaat met een versleten koppeling, VW Golf 1.9 Tdi met versleten klepstoters waardoor nokkenas beschadigd is, Peugeot 406 uit 1997 waarbij de krukaspoelie kapot gegaan is en een stuk tussen de distributieriem is gekomen waardoor riem van tijd is gegaan maandag op tijd zetten en kijken of de klant geluk heeft of dat er 16 kromme kleppen zijn).
Dus daarom mijn auto weer even op de zijlijn gezet. Als ik weer tijd heb ga ik weer verder.
Ik mag bij mijn ex collega's van de Renault de software weer terug zetten naar OEM om te kijken of het niet aan de tuning ligt. Verder staat nog een compressietest op het programma. En ik zit inderdaad te denken om de timing te controleren. Maar dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn bij deze motoren. Misschien dat mark29 dit nog kan bevestigen?
En of er speciaal gereedschap nodig is voor de timing?

Gr. Jeroen
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: mark29 op 28 oktober 2016, 20:13:42
Ja dat is wel nodig, maar ik heb dat nog niet gedaan aan deze motoren, dus kan er helaas niet specifiek in zijn.
Wel diverse gezien waar collega s mee bezig waren.

Zou dan eigenlijk de documentatie op moeten zoeken.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: adinsx op 28 oktober 2016, 23:02:29
Citaat van: A110 op 28 oktober 2016, 19:25:02
Haha.. Ja ik ben lid van het AMT blad en heb al een paar keer met een probleem en de oplossing in het blad gestaan, en ik zit ook regelmatig op het forum. Dus ik ben er wel bekend mee.
En zit toevallig voordat ik hier ging kijken voor reactie's te kijken wat de programmering van AMT live is voor woensdag 16 nov.
Ik denk dat ik zeker weer aanwezig zal zijn. Er zijn weer leuke en leerzame kennis sessie's aanwezig.
Gr. Jeroen

Oh, dan wordt de wereld klein. Want als je AMT openslaat zie je mijn hoofd langskomen op pagina 3  --.
Ik denk dat je er binnenkort iets over de vervuilde kleppen kan lezen in mijn 'Commentaar'
En nu herinner ik me inderdaad enkele 'Opgelost op Garageforum'-artikelen welke collega Joram heeft geschreven en ik vaak even nakeek.
Mooi, die kleine wereld. Dan zie ik je in Rosmalen wel. Vraag er even naar Tom  !-!

@Mark
Je bent ook van harte welkom   ;)

Ontopic:
Zeker even de timing (laten) controleren dan. Succes en ik blijft het draadje volgen hier.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: adinsx op 7 december 2016, 11:05:35
Hoe is het met de hikkende / inhoudende TCe Jeroen?
Bij mij blijft het nu weg na die kleppenreiniging. Wel tijdens ons event nog met de specialisten van Forté gesproken. Zij geven wel aan dat door een iets verlopen timing de motor nog prima kan lopen, maar daardoor wel andere drukpulsen in de inlaat kunnen optreden. Dat kan vervuiling weer in de hand werken. Kortom, hangt lekker met elkaar samen.
Titel: Re: Hikkende 1.4 TCe
Bericht door: A110 op 7 december 2016, 13:49:51
Ik heb de laatste tijd wat meer grote afstanden gereden en daardoor is het hikken wel veel minder geworden en neem ik er nu genoegen mee.
Ik rijd normaal niet echt afstanden waardoor de bougie's kunnen aanslaan misschien heb ik wel te koude bougie's erin zitten.
Maar voor nu laat ik het er even bij.

Je was wel continu in gesprek dus ik heb je niet aangesproken, was het wel van plan maar ik had ook een druk programma van de sessies bezoeken.
Daar zaten inderdaad hele interessante onderwerpen tussen. Ik heb vooral een praatje met Tunap gemaakt.

Het is en word een groot probleem in de toekomst. We zullen het gaan meemaken.

Wel fijn dat het bij jou over is.

Jeroen
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev