Advertenties


1.4 motor vervangen door 1.6?

Gestart door Spiff, 24 maart 2007, 23:20:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spiff

Hierbij zou ik een beroep willen doen op de hier aanwezige technische Megane kennis:

Ik ben sinds een half jaartje de trotse eigenaar van een Megane I hatchback RN 1.4e uit 1998 (deze motorvariant bestaat volgens de info op deze website trouwens niet?)
Nu is de auto verder prima in orde maar de kilometerstand staat inmiddels op 210.000. Ik heb de kop eraf gehad en de motor is redelijk versleten, nog niets dramatisch maar de rest van de auto is echt in aanzienlijk betere staat zeg maar.

Nu zou er volgens mij redelijk simpel eventueel een ander motorblok in gezet kunnen worden.
Omdat de 1.4 motor sowieso vrij zeldzaam is voor een megane en trouwens ook behoorlijk onderpowered (75 pk voor een auto van 1000 kilo) zou ik graag een 1.6 blok als ruilmotor te nemen, 15 pk meer tenslotte....
Volgens mij zijn het 1.4 en 1.6 blok in principe hetzelfde, dus de motorsteunen en dergelijke zouden gelijk moeten zijn.
Verder weet ik niet hoe het zit met de carburateur en de versnellingsbak (overbrengverhoudingen koppelingsplaat....)
Heeft iemand ervaring met een dergelijke ombouw, of is dit bij voorbaat een kansloze actie?


Patrick

Een 1.4 zit alleen in de 5 drs, sedan en scenic, niet in de coupe en cabrio.
de afmetingen en motorsteunen van een 1.4 en 1.6 zijn volgens mij hetzelfde.
de inspuiting is wel anders, dus alle bedrading aan de motor moet je aanpassen.
katalysator is hetzelfde.
Overbrengings verhoudingen van de versnellingsbak zullen wel iets afwijken denk ik.

Ik denk wel dat het kan, maar je zal wel het een en ander aan moeten passen.

xforce

ik zou dr geen geld in stoppen voor die paar pk extra.
dan zou ik eerder een andere megane kopen met een groter blok, en het interieur overzetten als het zodanig beter was.
En de andere auto verkopen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev