Advertenties


[Coupé 1.6 16v 2002] Gaspedaal reageert niet, storingslampjes

Gestart door musje83, 30 juni 2013, 00:08:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Nou, hij staat op de stoep, mijn 2002 Coupé 1.6 16v. Heerlijke auto om in te rijden, lekker veel trekkracht (vooral in 2/3) en gekocht met kennis van een aantal problemen.

Het volgende is er aan de hand:

De auto start altijd. Wegrijden lukt tot nu toe ook altijd en gisteren en vandaag meerdere ritjes, waaronder een van 70km snelweg en een stuk of 10 van een kilometer of 3-10, probleemloos gemaakt. Tijdens een kort ritje vanavond gebeurde er echter iets wat Renaults uit deze generatie wel vaker schijnen te hebben  :')

Tijdens het rijden reageert het gaspedaal opeens nergens meer op en blijft hangen op het toerental dat ik reed, net onder de 3000. Terugschakelen laat de toeren zakken naar stationair, gaspedaal reageert nog steeds niet. Tijdens het rijden contact uit/aan helpt niet. Storingslampjes in het midden, spiraal en het 'grafiekje', branden beiden. 

Dit was vlak bij huis dus ben op koppel (in 1e en 2e versnelling) naar huis gereden. Auto geparkeerd, klep open, wat gekeken, gestart en nergens last meer van. Ritje naar de benzinepomp gemaakt (sigaretten  o-)) en weer terug, geen enkel probleem.

Wie herkent dit en waar moet ik naar kijken? Ik lees her en der dingen als stekker voor het gaspedaal, stekker gasklephuis en meer electronica gerelateerde zaken.

Jacques

Waarschijnlijk heb je een electronisch gaspendaal en een gasklep, die bedient wordt door een actuator (electromotortje). Drive by wire zoals dat in het Engels heet. Als je electronische gaspendaal hapert, wat meestal gebeurt in het gebied waar je vaak rijdt, dan reageert je gasklep niet. Remedie: uitlezen en gaspendaal of gaspendaalsensor (een soort pot-meter (=variable weerstand)) vervangen.

BadEend

#2
Of elektronisch gasklephuis verrot, deze gaan met enige regelmaat stuk.
Uitlezen zorgt waarschijnlijk voor meer informatie aangaande het probleem, had je beter voor de koop kunnen doen.

musje83

Ik snap dat ik dat beter van tevoren had kunnen doen, maar zoals ik al had uitgelegd had ik vrij weinig keuze. Ik had op korte termijn een auto nodig en heb een beperkt budget. Hoe dan ook, de reden voor deze aankoop doet er niet toe, ik heb nu een Mégane met dit probleem  Y

Goed, gasklephuis ga ik sowieso er uit halen, doormeten en reinigen. Gaspedaal sensor ga ik ook naar kijken, goede tip. Zal de stekkers schoonmaken, of adviseren jullie doorsolderen? Kan ik evt. ook een lus solderen zodat als de stekkerverbinding 'hapert' het signaal altijd via de lus aankomt? Of krijg je dan spanningsverschillen?

BadEend

Gewoon stekkers schoonmaken, doorlussen lijkt me geen goed idee.
En eventueel doormeten.

musje83

Ok, thanks  !-!

Wat betreft het geluid dat de auto maakt: Bij nadere inspectie blijkt dat de aandrijfashoes is gescheurd, vrees dat m'n homokineet naar de knoppen is.

Vraag: Moet ik de hele aandrijfas vervangen of enkel de homokineet?
En: is de aandrijfas van een '98er 1.6e identiek of moet ik echt een van een Megane 1 phase 2 hebben? Ik vind namelijk een hoop (sloop) assen van 1.6e'tjes maar weinig van een Phase 2.

L0we

http://www.mister-auto.nl/fl/aandrijfas/bolk-bol-d011203_g13_a999BOL-D011203.html

Een nieuwe as (mijn eigen auto even als voorbeeld genomen) kost zo'n 70 euro. Je kan op die site ook even bekijken wat de verschillen zijn tussen ph1 en ph2, al verwacht ik dat het zo past.

BadEend

Je hebt er een van een PH2 nodig i.v.m. het ABS.
Je kan proberen er een nieuwe hoes op te zetten met nieuw vet.

SebasMegane

Wat voor geluid hoor je dan en wanneer?

OFFTOPIC: @ BadEend, hoe kan jouw bericht geplaatst zijn om 16:55 als het nu 16:51 is ?!

BadEend

@Sebas
Dat weet ik niet, tijd van posten word bepaald door het forum.

musje83

@Badeend Weet je het zeker? Ik weet namelijk dat mijn PH1 ook ABS had.

@SebasMegane: Hij maakt altijd een nogal hard zoemgeluid tijdens het rijden (vanaf +/- 20km/h), behalve als ik een bocht naar links maak (op redelijke snelheid), dan hoor ik niets meer.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

BadEend

Vanaf bouwjaar 04/1999 zijn de aandrijfassen anders. (andere buitenvertanding)
Kijk maar eens op mister auto of op een andere onderdeel site.

SebasMegane

Citaat van: Paul op  3 juli 2013, 15:39:34
wiellager

Klinkt indd als een wiellager, heb precies hetzelfde gehad toen ik nog een Fiat Coupé had.

musje83

Afgelopen vrijdag deed 'ze' het weer. Echter nu kon ik het niet 'resetten' door de motor even 1 minuutje af te zetten, het gebeurde de volgende morgen gewoon weer. bleef rond de 2000 toeren hangen en 'halen' met korte, snelle stoten naar 2300 toeren.

Ben eens onder de motorkap gedoken en daar viel me op dat er boven op het blok aan de achterkant een stekker in het blok verdwijnt. Deze zat/zit heel erg los.
Deze heb ik losgetrokken en het is een soort 'dopje/plugje' met een groen afdichtringetje. Deze was viezig (zat wat olie op). Ik heb het dopje schoongemaakt en weer teruggezet en nu heb ik sinds zaterdag geen problemen meer gehad.

Wat kan dit 'dopje' nu zijn? Hoort deze niet op de een of andere manier goed vast te zitten?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev