Advertenties


[Coupé 2.0 8v] Licht bokken bij geen gas

Gestart door musje83, 23 april 2013, 11:39:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Hola Méganisten,

Intussen zijn veel problemen met mijn Meg opgelost (sommigen vanzelf  8)7 ) maar helemaal probleemloos is 'ie nooit geworden. Maar goed, de auto heeft 1,5 jaar stil gestaan, dus dat viel te verwachten.

Wat is nu het probleem: Op benzine heb ik inmiddels voldoende trekkracht en rijdt 'ie over het algemeen prima. Wel merk ik de volgende dingen:

- Stationair bij het stoplicht draait de Meg zo'n 1200-1500 toeren. Dotje gas brengt het vaak weer terug naar 900 maar dan gaat de motor schudden en kom ik moeilijker van m'n plek dan op 1200-1500 toeren.
- Als ik tijdens het rijden mijn gas loslaat (ongeacht de versnelling) en hij afremt op de motor, gaat de auto licht schudden. Beetje hetzelfde gevoel als proberen te rijden in een te hoge versnelling, qua schudden.
- Starten gaat niet heel netjes, hij heeft net 1 of 2 keer 'draaien' te veel nodig. Bij warme motor (bijv. korte stop bij tankstation en weer verder willen rijden) heeft hij soms zelfs 4-5x 'draaien' nodig.

Buiten dit is het rijden op LPG niet helemaal jofel maar dat komt later wel.

Gepland onderhoud:

- Gasklephuis schoonmaken
- LPG en benzine filters vervangen
- Lambdasonde vernieuwen
- Inlaatlucht temperatuursensor vernieuwen (zit een sensor van een Scénic op)

Rogier


RobScénic

voer het geplande onderhoud uit, maar vergeet niet de stappenmotor schoon te maken.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

Zijn de kleppen al eens gesteld?
Dat de inlaatlucht temp sensor van een scenic is maakt niet uit mits deze dezelfde motor had.

Dat slecht starten zou kunnen liggen aan een BDP sensor die niet goed werkt. (heb je al een gemodificeerde met blauwe stekker?)
Zijn de injectoren niet vervuild?

musje83

Nee, kleppen zijn nog niet gesteld. Heb het geld niet om dure garages in te schakelen en bekenden met sleutel ervaring (inclusief monteurs) kunnen geen kleppen stellen met plaatjes.

De inlaatlucht temp sensor is van een Scenic maar past eigenlijk niet. Er schijnt een haakse sensor in te moeten i.p.v. de rechte die er nu in zit. Vraag me ernstig af of deze wel de juiste waarden doorgeeft. BDP sensor kan ik eens nakijken morgen :) Injectoren vervuild denk ik niet, heb vergelijkbare problemen op LPG en die omzeilen de injectoren volledig :)

J to the H (Jeroen)

Hoe vervelend het ook is... Stellen moet met LPG regelmatig gebeuren.
Ja, het kost geld, maar dat is inherent aan het hebben van een auto.

Je rijdt op gas,
dat heeft voordelen: goedkoop in wegenbelasting, goedkoop brandstof.
Maar ook nadelen: onderhoud is iets meer en je moet iets rustiger rijden.




musje83

Ben intussen contact aan het leggen met (Volvo) garage's die ervaring hebben met kleppen stellen met stelplaatjes.
Niet iemand op dit forum aanwezig die die ervaring heeft en mij zou kunnen helpen?  o-)

In veel andere topics/fora zie ik problemen met de massakabel vaak terugkomen. Heb eens onder de motorkap gekoekeloerd en volgens mij is dat ook niet helemaal jofel:

- Kabel chassis/blok is 'gerafeld', kan dit kwaad?
- Er gaat maar één kabel van mijn min-pool op de accu naar... ergens in de auto. Moet daar niet een tweede kabel uitkomen, naar het blok ofzo?

Zie foto's:



BadEend

#7
Die massa kabel is nodig aan vervanging toe.

BadEend


musje83

Vanmiddag nieuwe gevlochten massakabel besteld bij de automat, morgen eens monteren. Verder weinig ontwikkelingen; al merk ik wel dat de auto beter rijdt naarmate de temperatuur buiten omhoog gaat  8)7

L0we

Ik heb wel wat ervaring met het vervangen van de plaatjes van een diesel. Ik weet niet precies hoe dit in mekaar zit, of je losse plaatjes hebt, of dat je de hele bussen los moet halen?
Maar voor je daaraan gaat beginnen zou ik gewoon eens meten wat de speling is. Dan weet je een beetje waar je aan toe bent, en of ze überhaupt wel gesteld moeten worden

Verder kan je ook eens een startkabel van de minpool van je accu naar je motor leggen. Als hij het dan opeens beter doet is het inderdaad een massaprobleem.

musje83

Update:

- Lambdasonde defect volgens uitlezen (tijdje geleden alweer), nu vervangen. Eerste dag geen verschil gemerkt (gisteren), vandaag ging halverwege het storingslampje (spiraal, rechts bovenin) branden en leek ik opeens meer vermogen te hebben...?

- Tip van L0we geprobeerd: zodra ik de startkabel op de minpool hang en met de andere klem in de buurt van mijn blok kom krijg ik een vonkenregen waar je eng van wordt, contact uit. Is dat normaal? Massakabel chassis - blok recent vervangen, zit goed vast.

- Starten met dit (vochtige) weer nog moeizamer dan voorheen. Heb de BDP sensor losgehaald en schoongemaakt, dus daar ligt het niet aan. Tevens computers gereset door de brede stekkers 10min los te trekken en weer aan te sluiten. Bougiekabels, bougies en bobines zijn +/- 9mnd oud. Standaard NGK bougies, overigens.

- Moet bij het wegrijden toeren maken tot +/- 1800-2000 voor ik de koppeling op laat komen, anders valt hij uit

- Stationair gas geven gaat van 900 naar +/- 2000 toeren met veel moeite cq. gepruttel, voelt aan alsof hij 'stikt'

- Boven 2000 toeren niets aan de hand in 1e t/m 3e versnelling

- In hogere versnellingen heb ik afwisselend genoeg power of veel te weinig (stikken), hier is geen vaste lijn in te zien.

Bovenstaande zowel op benzine als op LPG. Ga binnenkort preventief brandstoffilter vervangen, wat zou kunnen helpen met starten, echter overige problemen blijven op gas dus zit ergens anders.

:?

BadEend

#12
Is de uitlaat niet lek en niet verstopt? (inclusief katalysator)
Klepspeling inmiddels al laten checken?

musje83

#13
Uitlaat is niet verstopt, hoor althans niets rammelen als ik de kat schud. Klepspeling nog niet laten checken, ook omdat alles er op wijst dat dit een niet-mechanisch probleem is: het storingslampje zou ook niet gaan branden bij ontzette kleppen.

Misschien denk ik nu verkeerd hoor, maar zijn mechanische euvels niet constant? Mechanische defecten zorgen toch voor permanente problemen? Mijn problemen steken de kop op, verdwijnen soms weer en wisselen enorm in 'ernst'.

Tel daar bij op dat Méganes beruchte electronica-kwaaltjes hebben...

Desalniettemin staat klepspeling opmeten wel op de agenda, maar ik weet dat de auto 1,5 jaar heeft stilgestaan dus probeer zo veel mogelijk zaken uit te sluiten/controleren.

En dat verhaal van de -kabel op de accu en het blok... is dat normaal? Zo nee, waar zou dat op (kunnen) duiden?

BadEend

#14
Dat licht bokken bij geen gas heb ik soms ook bij het rijden op LPG.
Volgens mij heb ik dat niet bij het rijden op benzine.
Zijn de electrode afstand en de warmtegraad van de bougies aangepast aan het rijden op LPG? (bougie met 1 electrode)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev