Advertenties


[Scenic] Motor uitgevallen tijdens het rijden

Gestart door Amelsfort, 8 april 2013, 10:04:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amelsfort

Hoi allemaal,

na inmiddels een aantal problemen met mijn Scenic (1.6 16V 2005), heb ik maar besloten mezelf hier te registreren in de hoop zelf wat meer informatie/kennis op te kunnen doen bij problemen.

Gistermiddag tijdens een rit van een kleine drie kwartier, gaf de auto ineens heel kort twee schokjes, maar reed vervolgens wel door. Een goede kilometer verder viel echter spontaan de motor uit. Gelukkig kon ik een eindje uitrollen en de auto in een vluchthaven zetten. Toen ik 'm opnieuw wilde starten, werkte de startmotor wel maar sloeg de motor zelf niet aan. Een kleine 30s later, sloeg de motor wel aan en kon ik het laatste stuk (+/- 10 minuten) zonder problemen naar huis rijden.
Vanmorgen startte de auto ook normaal en kon ik prima (<10 minuten) naar m'n werk rijden.

Ik gebruik de auto erg weinig (alleen af en toe in het weekend) en enige tijd geleden is de versnellingsbak vervangen.

Wat kan hiervan de oorzaak geweest zijn? Ik reed op het moment van het probleem 80km/u met de cruise control aan. Daarna heb ik ook niet meer harder gereden aangezien ik, voor alle zekerheid, maar binnendoor naar huis ben gegaan.
Ik heb her en der al wel gelezen over vergelijkbare problemen en dat het de BDP-sensor zou kunnen zijn. Echter trad het probleem in die gevallen volgens mij veel vaker/constant op. Dat is bij mij (nog) niet het geval.

Alvast bedankt!

[update]
Zojuist heb ik twee korte ritjes gemaakt (10 en 15 minuten). Bij het tweede ritje viel de motor weer uit voor het stoplicht. Ook toen startte hij niet gelijk. Pas nadat we hem uit de weg hadden geduwd en een minuut later, wilde hij weer starten. Thuis aangekomen sloeg ie bij het inparkeren weer af, maar startte toen wel direct.

Zijn er dingen die dit kunnen veroorzaken en wat ik zelf gemakkelijk kan controleren/schoonmaken?

Overigens is het een van de laatste modellen uit de serie tot 2003. Alleen de site van het RDW noemt 'm '1.6 16V 2005'.

Zojuist heb ik even gekeken, maar ik kon de stappenmotor niet echt vinden. De motor loopt stationair overigens prima.

BadEend

#1
Waarschijnlijk de BDP sensor. Heb je er al een met een gemodificeerde stekker? (blauw)
BDP sensor zit net boven de versnellingsbak.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev