Advertenties


1000 t/min stationair bij warme motor (te hoog)

Gestart door mnnbcn, 9 maart 2013, 18:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mnnbcn

Het gaat om een K7M m(1.6e) motor, 1997, 230.000 km, 2 x nieuwe koppakking

Probleem: stationair blijf bij (goed) warme motor op 1000-1100 t/min. "hangen". Vroeger zakte hij naar 700. Koud (of "halfkoud") zakt hij wel goed.

- Stationair zakt eerst naar 1500, blijft dan 5 sec. (of zo)  hangen (dat is normaal geloof ik) en zakt dan naar 1000-1100.

- Als de auto rolt, zakt de stationair zowiezo niet onder de 1500 (is dat normaal?).

- Ik heb het idee dat dit bij de laatste koppakkingwissel is gekomen. Toen is ook de kat vervangen.

- Slangetje MAP-sensor is vervangen (en OK), en ik heb de ECU ge-reset.

- de koppeling tussen de KAT en voorpijp lekt een heel klein beetje (daar moet ik nog eens wat van dat spul tussen doen).

- Bij de APK zeiden ze niets, dus het CO zal wel binnen de waarden vallen.

- Hij slaat nooit af.

Alvast bedankt voor tips / ideen / ervaringen!



BadEend

#1
Heb je al gecontroleerd of de stappenmotor nog goed gangbaar is?
Ik zou als ik jou was die uitlaatklem gewoon vervangen door een nieuwe, dat is een stuk degelijker.
De uitlaat t/m de lambdasonde heeft effect op de motorloop.

fitz


mnnbcn

Als het gasklephuis bij een koppakkingsrep. ook los moet, zou het me niet verbazen als onze lieve monteur een kapotte pakking terug heeft gezet (hij had ook een beetje haast).

Ik ga het maar eens uitbouwen, controleren, schoonmaken en zo.

Bedankt, alvast.

BadEend

Controleer dan ook gelijk de pakkingen van het inlaatspruitstuk!

mnnbcn

OK, ik neem alles vanaf de kop. Als het lukt (bij de Scenic kan je daar niet heel makkelijk bij).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev