Advertenties


[Coupé 2.0 F3R-750] Nog resterende problemen (schudden/ploffen)

Gestart door musje83, 30 november 2012, 14:05:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Hallo mede-mégane liefhebbers,

Even in het kort: Ik heb afgelopen Juni een Coupé 2.0 uit '98 gekocht, welke 1,5 jaar had stilgestaan. Legio problemen maar verder in goede staat en heel goedkoop. In het begin had ik natuurlijk legio problemen, waar intussen gelukkig veel van zijn opgelost. Na een ritje Italië lijkt de auto te zijn 'losgekomen', dat wil zeggen dat ik voorheen moeite had de 120/130 te halen, maar in Duitsland lukte het de 180 aan te tikken en lange stukken die snelheid vol te houden. Na 2500km in het buitenland had de auto meer vermogen en had ik veel minder problemen dan toen ik hem kocht.

Voor de vakantie bougies (standaard, niet speciaal LPG) en kabels vervangen en alle filters.
Na die vakantie is het flex stuk van mijn middendemper vervangen, wat leek te helpen, verder is er weinig aan gebeurd. Nu heb ik nog de volgende problemen:



  • Stationair loopt de auto nog altijd niet mooi rond. Je hoort hem ploffen in de uitlaat en het toerental wil soms wel eens gaan schommelen. Rond de 900 toeren weinig aan de hand maar soms hangt hij op 500/600 toeren en dan schudt de hele auto.

  • Bij koud weer, onder 15 graden ongeveer, valt de auto bij koude motor uit op LPG en als het echt heel koud is soms ook op benzine. Dit is de ene keer erger dan de andere keer, meestal los ik dit op door eerst 1 á 2 km op benzine te rijden en dan pas over te schakelen op gas. Zodra ik op gas rijd, draait hij stationair 1100/1200 toeren, soms iets lager (als hij niet uitvalt, althans)

  • Bij het intrappen van het gaspedaal (vaak op LPG, soms ook op benzine) reageert de motor in de 1e en 5e versnelling er traag. In de 1e krijg ik na 1,5 seconde alle vermogen terug, in de 5e duurt het gewoon te lang.

  • Bij het achteruitrijden moet ik fors gas bijgeven en met de koppeling spelen, anders slaat de motor af.

  • Bij het uitlezen krijgt alleen de luchthoeveelheidsmeter foutmeldingen: hij geeft correcte waardes door maar de boordcomputer krijgt een permanente foutmelding.


Recent een wiellager laten vervangen. Tijdens het vervangen moest ik op de brug de auto in 1e versnelling zetten, koppeling op laten komen en zo ver mogelijk naar links of rechts sturen. Op dat moment slaat de motor af!!


Het helpt om regelmatig de langwerpige zwarte stekkers van beide boordcomputers er uit te trekken (1x per week). Dan leert hij zichzelf weer in en loopt de motor stationair eerst 1200-1400 toeren, gaat na verloop van tijd netjes richting 1000 en zakt dan geleidelijk weer naar het punt waar hij constant uitvalt bij het stoplicht, waarna ik weer reset.

Wie kan met bovenstaande advies geven waar naar te kijken? De luchtsensor wordt vervangen, maar dat veroorzaakt niet het probleem uitvallen bij scherp sturen...

BadEend

ECU kapot of slecht contact?
Hoe staat het met de klepspeling?

musje83

ECU kapot zou opzich kunnen, maar hij dóet het wel. Alleen is af en toe reset nodig. Klepspeling wordt binnenkort nagekeken.

Nu heb ik er alleen een probleem bij (HEEL vervelend):

Eergisteren heeft 'mijn' monteur het thermostaathuis vervangen, die lekte. Ging allemaal prima. Startte na reparatie in een keer, maar eenmaal buiten zette ik de auto even uit, en toen ik weer wilde starten lukte dat niet. De startmotor bleef maar rondgaan, maar de motor wilde niet aanslaan. Met veel, heel veel moeite kreeg ik 'm uiteindelijk aan de praat (toch zeker 10-15x startmotor rond) waarna hij een tijdje slecht op het gas reageerde. Ook hing er een enorme benzine lucht in en om de auto. Vrij snel daarna ging het wel weer en ben ik veilig thuis gekomen (30km).

Gister en vandaag echter gebeurt het me regelmatig dat de auto na een tijdje stilstand prima wil starten, de eerste 500-1500 meter goed rijdt en daarna enorm in gaat houden tot het punt dat ik niet meer vooruit kom. Koppeling in en gas geven resulteert in vrijwel geen reactie, alsof de auto geen brandstof meer heeft. Daarna valt 'ie uit en moet ik weer die hele 'niet willen starten' cyclus door, en met veel pijn en moeite komt hij dan weer tot leven, paar keer gas geven tot ik de 2000-3000 toeren weer makkelijk aan kan tikken en dan kan ik veilig wegrijden en is er niks meer aan de hand.

Wat kan dit nou weer zijn? Bovenstaande is overigens gewoon op benzine, op gas doet 'ie helemaal niets.  ;(

BadEend

Laat eens kijken naar de waardes van de LMM en de koelvloeistof temperatuur sensor.
Probeer ook eens de stekkers van de computers in te spuiten met contactspray en controleer of er geen vocht in de stekkers en de computers zit.
En controleer ook de bedrading daarvan.

musje83

@Badeend: Dat heb ik een paar maanden geleden nog gedaan. Sommige stekkers waren goed vuil, en ze zijn op dit moment nog allemaal in orde.
De waardes van de temp sensoren zijn goed, die van de LMM ook, alleen geeft die wel een storing af aan de ECU, daarom ga ik deze ook vervangen. Maar tot die tijd heb ik een nog veel groter probleem (tevens in het Laguna forum gepost):

Afgelopen vrijdag heeft een bevriend monteur mijn thermostaat vervangen, aangezien de oude lekte bij de pakking. Dit is goed gegaan, maar na 30km vrij probleemloos terug te hebben gereden (al is hij 1x uitgevallen waarna hij extreem moeilijk startte) begonnen de problemen.

Daags na de reparatie reed ik iemand naar het station. Auto startte in een keer, reed probleemloos de straat uit, maar toen begon het gedonder: geen reactie meer op het gaspedaal, dit gebeurde tijdens het rijden. Gaspedaal indrukken zorgde zelfs voor een remmende werking op de motor, terwijl die volgens de toerenteller ergens rond de 1000-1100rpm bleef steken.

Aan de kant gezet, auto wilde niet starten. Klep open, allebei de stekkers voor de ECU's (2 brede zwarte stekkers die in zo'n aluminium kastje gaan) los, 10 sec wachten, terugzetten en weer starten. Nadat de startmotor een keer of 5 á 10 rond ging kwam hij moeizaam aan de praat, maar ik kon wel weer rijden. Twee kilometer verderop: zelfde probleem, zelfde oplossing. En zo heb ik het nog een rit meegemaakt, waarna ik hem maar aan de kant heb gezet op mijn werk.

Eenmaal goed onder de motorkap gekropen met mijn collega (die vroeger monteur was) bleken er 2 dingen niet te kloppen:

- Zwart/blauw kabeltje met metalen oogje dat op het thermostaathuis zat (op de moer die in het blok gaat) had 'mijn' monteur nu op de LPG verdamper gezet. Dit is weer terug gezet op zijn oude plekje.
- Het stekkertje van een van de koelvloeistof temperatuur sensoren was hij vergeten vast te maken, deze weer vast gezet.

Daarna gaan rijden, de auto startte direct en bleef vrij netjes lopen. Na 100 meter rijden echter weer wegvallen van het vermogen. Sleutel om en weer starten: in een keer starten! Daarna 500 meter kunnen rijden: weer hetzelfde probleem. En weer: contact uit en direct weer starten. Daarna weer stukje gereden, maar nog niet ver kunnen rijden (kan niet al te lang van kantoor wegblijven).

Herkent iemand dit? Is hier met enige logica te achterhalen wat het probleem kan zijn? En voor mijn beeldvorming: wat kan het überhaupt zijn dat ik na een paar honderd meter rijden het gaspedaal intrap en de motor juist afremt in plaats van optrekt?

J to the H (Jeroen)

Als je start, rijdt je op benzine, en na een tijdje gaat ie over op gas.
Ik denk dat ie prima op benzine rijdt, maar zodra de auto op gas verder wil, hij geen brandstof meer krijgt.
Doet hij dit ook als hij op de benzine stand staat?

BadEend

Je hebt maar een koelvloeistoftemperatuur sensor. Bedoel je niet toevallig de inlaatlucht temperatuur sensor?
Controleer of de ECU nog goed werkt door deze door te meten.

musje83

@Jeroen, hij doet dit nu op benzine. Er wordt niet geschakeld naar Gas.

@Badeend, er zitten in elk geval 3 sensoren voor de koelvloeistof; 2 in het thermostaathuis en 1 in de radiateur.
De waarden van de inlaatlucht temperatuur sensor (voor het gemak LMM genoemd) kloppen wel maar bij uitlezen krijg ik daar foutmeldingen op (sensor komt uit een Scénic). Maar die melding kreeg ik ook al weken vóór dit probleem, het compleet wegvallen van vermogen heb ik pas sinds er een nieuw thermostaathuis in zit.

musje83

Nee, niemand? Ik rijd er inmiddels noodgedwongen 13km heen- en terug mee naar mijn werk, maar moet elke paar honderd meter tijdens het rijden het contact uit/aan zetten om überhaupt vooruit te kunnen. Op benzine, dus.

En mijn monteur is voorlopig uit de running door een liesbreuk, en de Renault garages zijn berucht duur. Help  :-[

RobScénic

Ik zou die inlaatluchttemperatuursensor eerst gaan vervangen. Als die een foutmelding aangeeft zul je dit eerst op moeten lossen voordat je verder kunt kijken.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Roadkill (Michiel)

Ben je al een keer langs een gasspecialist geweest? Die kunnen vaak ook dieper in het systeem komen. Enne ik geef ruiterlijk toe dat de dealer duur is, maar met de beun waar je nu heen gaat ben je zo te horen nou niet echt goedkoper uit.....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

musje83

@RobScénic: Is ook eerste wat ik ga doen zodra het loon weer is gestort (net dure verhuizing gehad). Maar die sensor liep ook al te miepen vóór dit gezeur begon, maar de auto was toen in ieder geval nog rijdbaar, nu (bijna) niet meer.

@Roadkill: Nog niet, ook dat staat op de planning. Maar zoals iedereen altijd adviseert; eerst zorgen dat 'ie op benzine goed rijdt, dan pas met LPG gaan rommelen :)

@Paul v Dijk: Thanks, maar dat zei je op het lagunaforum ook al. Probleem is dat dit probleem zich voordoet op benzine. En dat wil ik eerst oplossen. Een defecte LPG computer zou deze problemen bij mijn weten niet kunnen/mogen veroorzaken, aangezien ik die volledig omzeil door de schakelaar gewoon op benzine te zetten.

;(

RobScénic

Dus hij doet het op benzine? Dan hoef je (nog) niet aan de LPG installatie te denken, de auto zal eerst goed op benzine moeten rijden voordat hij op LPG goed rijdt. Grote kans dat de hele LPG installatie geen problemen heeft.  Het maakt niet uit dat die sensor voorheen al liep te miepen, voordat je verder kunt met je probleem zul je eerst moeten zorgen dat alle fouten eruit zijn. Dit is er eentje die het kan veroorzaken.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Paul

In je gascomputer kan wel je probleem zitten.
De brandstofinspuiting wordt onderbroken op het moment dat je op lpg rijdt.
Als je computer de onderbreker niet goed aanstuurt, of het signaal valt weg dan kan je ook problemen op benzine krijgen.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev