Advertenties


1.6e komt pas op gang bij 3000 toeren

Gestart door Marco K, 1 mei 2005, 23:19:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco K

Met mijn M?gane Coup? 1.6e uit 1998 heb ik het volgende 'probleem'.

Bij het wegrijden vanuit lage toeren doet de motor heel weinig. Voorbeeld: Ik rijd in z'n 2 over de laatste drempel het dorp uit en druk het gaspedaal vol in. De motor loopt 1500 toeren, en de wagen begint te versnellen. Niet echt vlot, maarja de 1.6e motor is nou bepaald niet een snelheidsmonster. ;D Maar het vreemde is dat zodra hij boven de 3000 toeren komt, hij er opeens veel meer zin in krijgt.

Dit verschijnsel doet zich ook voor in alle andere versnellingen, dus heeft op zich niet met snelheid te maken lijkt mij. Mijn coupeetje is uitgerust met een Autostyle open luchtfilter, een Supersprint katvervanger en een Simons einddemper.

Ik weet niet of het echt een probleem is of gewoon een karakteristiek van de motor, maar misschien kan een technisch ingesteld mede-clublid mij het volgende verklaren.  ;)

EyesOnly


Tony

Ja dat klopt, zelfs de 2.0 8v is wat traag in lage toerentallen.
Dat hoort bij het type motor. Het zijn wat over-vierkante motoren waardoor het maximum koppel wat hoger in de toerentallen ligt.
Dus schakelen bij 2500 toeren is bij dit type aan de lage kant. Tussen de 3600 en 4000 gaat dit veel beter. De enige vertraging die er dan nog is, is de relarief lange versnellingsslag. Een shortshift compenseert dat aardig, maar vergt iets meer spierballen en de juiste versnellingsbakolie.

Michel Veltman

is idd de motor die pak lekker pakt tussen de 3000-4000 toeren dus zal je wat steviger moeten doortrekken
niet echt stadsverkeer vriendelijk zeg maar ;)
- "Never argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience." ;)
- aka Yonexfreak :)

Bob

Ook de 2.0 16v komt pas lekker op gang boven de 4000 tpm, dus dit lijkt me inderdaad vrij normaal  ;)

Tony

@ Remco:
Dat had ik niet gelezen. Mijn ervaring met de 8v is dat ze niet echt rap zijn.
Daarom is oa de 16v bedacht denk ik zo. Die heeft toch een wat kortere slag.
Peugeot had hetzelfde probleem in de jaren 80. Daarom Talbot overgenomen en voila: de 205 was al een stuk sneller.

Marco K

Nee ik heb geen echt probleem met de auto hoor. Hij trekt immers bij de hogere toeren gewoon prima door ;)

Het is gewoon iets wat me altijd al opviel, en ik vroeg me af of anderen dat ook hadden.

Het schijnt dus normaal te wezen bij een 1.6e, dus dat is dan ook 'opgelost'. Dank allen!  :D

Thomas Rouw

Citaat van: Tony op  2 mei 2005, 02:58:52
Ja dat klopt, zelfs de 2.0 8v is wat traag in lage toerentallen.
Dat hoort bij het type motor. Het zijn wat over-vierkante motoren waardoor het maximum koppel wat hoger in de toerentallen ligt.

HUH, dat klopt dus echt niet. de boring keer de slag van de F3R (2.0e 8v) is 82,7 X 93 dus daarmee zeker geen overvierkante motor. de slag is namelijk groter dan de diameter, waarmee het een soepele van onderuit motor is. de 2.0e het koppel bij lage toeren is bruikbaarder dan het vermogen bovenin, ook de 8kleppenkop werkt niet mee aan een sportieve motor.
en volgens mij is de K7M (1.6e 6v) gezegend met een boring x slag van 79.50 X  80.50, en is die daarmee bijna vierkant maar nog zeker niet over vierkant. en geen 16 klepper dus bij lange na geen hoge toeren machiene. als je vind dat ie niet hard genoeg gaat. dan hebbie gewoon de verkeerde motor erin liggen. de 8vtjes zijn soepele toerwagen machienes (ik rijd 1400km per week dus heb een 2.0e 8v) en de 16vtjes al weer wat sportiever maar ook nerveuzer.

er is altijd wat uit te wisselen tussen verschillende motoren, maar verwacht geen wonderen. koop dan een 16v met een kapotte motor en hang er een F4R uit de clio in, 172 pk meen i. en geen keurings station die je iets kan maken, want het is dezelfde motor als de oude, maar dan met meer pk's.

grtz Thomas

Cabrio-DriverTU

#8
ikzelf heb in mijn cabrio een 1.6e liggen en trekt HEEEEEL GOED op!!!
!!!!!STANDAARD MOTOR!!!!!! niks gechipt

heb in het weekend nog gesprint tegen een mitsubitschi carisma met 135pk gechipt.
en heb em toch lekker weg gegereden. was een heel stuk rechte baan.
en hij heeft niks anders gezien dan mijn lekker kontje van mijn renault? ;D ;D

Timo Zuiderduin

Citaat van: Cabrio-DriverTU op  3 mei 2005, 21:13:27
ikzelf heb in mijn cabrio een 1.6e liggen en trekt HEEEEEL GOED op!!!
!!!!!STANDAARD MOTOR!!!!!! niks gechipt

heb in het weekend nog gesprint tegen een mitsubitschi carisma met 135pk gechipt.
en heb em toch lekker weg gegereden. was een heel stuk rechte baan.
en hij heeft niks anders gezien dan mijn lekker kontje van mijn renault  ;D ;D

is van zoveel verschillende factoren afhankelijk,..
banden, autogewicht, koppel etc. etc.
en je cabriootje heeft standaard ook al 120 pk dus is niet echt heel erg veel verschil

EyesOnly

Citaat van: Timo Zuiderduin(Meg-Cabrio) link=topic=1571.msg27728#msg27728
en je cabriootje heeft standaard ook al 120 pk dus is niet echt heel erg veel verschil
quote]
nee hoor zeker niet

Cabrio-Driver_TU

ben ff niet ingelogd.

euhmm dacht toch dat een 1.6e maar 90pk heeft ?::)
all?? kan verkeerd zijn.
maar dacht dat toch

Robin

Had die maar 120 pk, haha wat zou iedereen met een  2.0 16v raar staan te kijken dan met 150 pk :) :) :) :)

Stefan

ook een cabrio 1.6e heeft 90 pk idd

120........ dacht t niet
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Timo Zuiderduin

sorry,.. ik wist niet dat er verschil zat tussen oude en nieuwe model,..
p.s. ook nieuwe heeft geen geen 120pk maar 110pk kom ik net achter.

MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1598 cm3
boring x slag 79,5 x 80,5 mm
compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 79 kW (110 pk)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev