Advertenties


1.6 16v 05-2000 distributieriem

Gestart door Rendall, 14 mei 2011, 13:32:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rendall

Hallo, ik ben Rendall en ik wil de distributieriem van de megane coupe van mijn vriendin vervangen.

Ik heb voorheen van een paar auto's al een d-riem vervangen maar dat waren mijn eigen auto's en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ik deed dit altijd op de duim/wijsvinger manier om de spanning te meten.

Nu heb ik dit forum echt helemaal afgezocht naar informatie over het vervangen van een d-riem maar sommige aspecten blijven mij onduidelijk en ik hoop dat door deze topic mij zo te kunnen voorbereiden dat ik de d-riem van mijn vriendin kan vervangen.

Ik weet dat haar type auto een waterpomp op de d-riem heeft zitten.
Nu heb ik ook gelezen over bepaalde gereedschap die benodigd zijn bij deze klus, maar wat ik niet snap, is als ik dmv het draaien aan de krukas alle markeringen goed heb, en voordat ik de riem eraf haal zelf nog markeringen zet op de de 2 nokkenassen de krukas en op het vliegwiel dan kan er toch niets mis gaan? Mocht er bij het afmonteren iets verdraaien dan zet ik deze toch terug op de markering?

Ik draai de bout van de krukaspoulie los met een luchtsleutel en mijn ervaring is dat het geheel niet tot heel weinig verdraaid en verdraaid deze dan zet ik toch alles weer op de markering?
Of kan ik deze auto niet met een luchtsleutel bij de krukaspoulie komen dmv de binnenkap van de wielkast eruit te halen?

Het klinkt misschien laconiek maar zo deed ik het altijd voorheen, dus dan staat alles precies nog zo zoals het was met de oude riem.

Het komt er dus op neer dat ik alle poulies op de standen laat staan zoals met riem en ik vervang de rollen en waterpomp, zet de nieuwe riem er weer op en alles staat nog op de markeerpunten, draai vervolgens handmatig 2a3 x het 'blok' rond en staat alles dan nog gelijk aan de markering dan is het goed en dan nog alleen de juiste spanning op de riem.

Wat ik eerder aan gaf is dat ik voorheen de riem met als meeting mijn duim en wijsvinger gebruikte maar nu heb ik een midlock 370 tandriemspannigsmeter  bemachtigt en deze zou ik dan ook graag willen gebruiken. Ik wil het goed doen alleen weet ik niet wat de waarde moet zijn (de spanning) van deze riem?
Ik heb echt het hele internet en dit forum afgezocht.
En op welk punt kan ik dit het beste meten?

Voor dat ik bezig ga wil ik graag weten of deze megane ook een koelvloeistofaftap heeft op de radiateur, dit omdat ik de waterpomp dan uiteraard gelijk vervang.

Ik hoop dat ik geholpen kan worden.       

matthew

Je hebt idd blokeergereedschap voor je krukas en nokkenassen nodig.
Omdat er bij de krukas geen spie in zit,verdraaid deze altijd met los maken als je hem niet blokkeerd.
En als bij deze motor je er dan 3 tanden langs zit zijn je kleppen krom.

Markeren heeft dus geen zin bij deze motor.

En de reden dat je geen riemspanning kunt vinden is dat er een spanner op zit waar je het pijltje in het midden van een u-tje moet draaien.(alles zit op de spanrol).
Ook dien je alle loop en spanrollen te vervangen,van zowel de distributie als van de multiriem.


Rendall

Bedankt voor je reactie. !-!

Uiteraard vervang ik alle meelooprollen en de spanrol van de zowel d-riem als multiriem.
Wat betreft dat benodigde gereedschap snap ik. Zit hij konisch of iets?

De krukas kan dus afzondelijk van de poulie draaien bij het losdraaien?
Ik moet er dus voor zorgen dan de krukas vast komt te staan en dan 'nog' zonder het gereedschap...

Kan ik het vliegwiel niet vastzetten? Ofwel aftekenen op het vliegwiel?
En zou je kunnen vertellen waar ik dat gereedschap kan halen?
Ik neem aan dat het gereedschap dan nog goedkoper is samen met de d-riem,waterpomp en multiriem met de daarbij behorende rollen dan het laten doen.

Er zijn verder geen problemen met de nokkenassen begrijp ik en aftekenen met deze is voldoende..Ooo ik zie het, ook deze moet vast gezet worden...Deze verdraaien toch niet?

Dus als ik de spanningsrol monteer, kan ik dmv het aandraaien van de bout (neem ik aan) de riem op spanning brengen.
En er staat een pijltje en een u-tje op/in en staat het pijltje in het midden van het u-tje dan staat hij dus op spanning en heb ik daar geen omkijken naar...Begrijp ik dit goed? Dat is eigenlijk heel makkelijk dus en het scheeld weer spanning.(dubbel zinnig;))

Als ik dus weet hoe de krukas en de nokkenassen vast gezet kunnen worden dan weet ik genoeg om eraan te beginnen.




matthew

Daarvoor heb je dus het speciaal gereedschap nodig.

Vaak koop je die in complete sets universsel en betaal je een 300 ex voor,maar dan heb je voor meerdere merken.

Je kunt vragen bij een garage of je het mag lenen.

Aftekenen gaat de riem geheid minimaal een tand verkeerd liggen.

Als je er niet aan kunt komen zou ik het toch laten doen.

Jacques

Als het goed is zit er aan de voorkant, vlakbij de koppeling een schroef, die kun je eruit draaien. daar past een pen 10mm in en die valt in een uitsparing van de krukas. Dan staat de boel geblokkeerd en staan cilinder 1 en 4 in het BDP. Als je het niet snapt kan ik je wel een foto sturen. Stuur me dan je e-mail adres. Zo werkt het bij de F7P en F7R motoren. Ik weer dat jij een 1.6 16V hebt.

Rendall

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Jacques, ik heb je een pb gestuurd.

mkool

Citaat van: Jacques op 16 mei 2011, 00:23:33
Als het goed is zit er aan de voorkant, vlakbij de koppeling een schroef, die kun je eruit draaien. daar past een pen 10mm in en die valt in een uitsparing van de krukas. Dan staat de boel geblokkeerd en staan cilinder 1 en 4 in het BDP. Als je het niet snapt kan ik je wel een foto sturen. Stuur me dan je e-mail adres. Zo werkt het bij de F7P en F7R motoren. Ik weer dat jij een 1.6 16V hebt.

Jacques, 1.6 16v is wel even anders dan een f7r en deze kun je zelfs verdraaien met de pin erin! Zoals al eerder aangegeven zit er zelfs geen spie in het nokkenas tandwiel.

Ik heb er nog nooit 1 vervangen van een 1.6 16v, maar waag me er binnenkort aan, leen hiervoor een setje gereedschap.

echt niet te vergelijken !!


Rendall

Gelukt!
Het is echt niet moeilijk!
Wel lastig omdat je er niet fijn bij kunt en het ene moment heb ik het blok iets moeten omhoog krikken om de deksel en de bouten eruit te kunnen krijgen en op een ander moment heb ik het blok laten zakken om de rekbout en de poulie los te draaien.

Wel het juiste gereedschap gebruikt: Pen van 7.9mm dik en 70mm lang en een beugel (halve maan) om de krukassen te blokkeren.
Ik kon dit gereedschap ook kopen voor 106 euro dus ook nog geen 300 euro!?

Rekbout overigens aangedraaid met een moment sleutel zoals omschreven..ergens... :q

 

matthew

300 euro is voor een complete set voor meerdere merken.

Bij dealer kun je zowiezo los kopen maar weet de prijs er niet van.

Maar mooi dat het gelukt is voor je.

mkool

Citaat van: Rendall op 26 mei 2011, 17:27:19
Gelukt!
Het is echt niet moeilijk!
Wel lastig omdat je er niet fijn bij kunt en het ene moment heb ik het blok iets moeten omhoog krikken om de deksel en de bouten eruit te kunnen krijgen en op een ander moment heb ik het blok laten zakken om de rekbout en de poulie los te draaien.

Wel het juiste gereedschap gebruikt: Pen van 7.9mm dik en 70mm lang en een beugel (halve maan) om de krukassen te blokkeren.
Ik kon dit gereedschap ook kopen voor 106 euro dus ook nog geen 300 euro!?

Rekbout overigens aangedraaid met een moment sleutel zoals omschreven..ergens... :q

 

Ah beter. Waar heb je dit gereedschap gekocht? Ik moet ook nog hetzelfde klusje uitvoeren binnenkort.

Rendall

Dit setje kun je o.a. kopen bij schaftenaar automaterialen in zwolle.
106 excl. En met dit setje kun je meerdere auto's mee doen.
Inhoud:
-halve maan met bevestigingsmateriaal.
-Blokkeerpen met schroevdraad.
-'blokkeerpen' zonder schroefdraad en korter

matthew

Zonder schroefdraad is voor de 1.8 en 2.0 motoren.

Rud Sure

Citaat van: Rendall op 26 mei 2011, 17:27:19
Gelukt!
Het is echt niet moeilijk!
Wel lastig omdat je er niet fijn bij kunt en het ene moment heb ik het blok iets moeten omhoog krikken om de deksel en de bouten eruit te kunnen krijgen en op een ander moment heb ik het blok laten zakken om de rekbout en de poulie los te draaien.

Wel het juiste gereedschap gebruikt: Pen van 7.9mm dik en 70mm lang en een beugel (halve maan) om de krukassen te blokkeren.
Ik kon dit gereedschap ook kopen voor 106 euro dus ook nog geen 300 euro!?

Rekbout overigens aangedraaid met een moment sleutel zoals omschreven..ergens... :q

 
Top dat het vast zit maar lijkt me toch beter om de rekbout op maximale lengte te controleren en eventueel te vervangen. En daarna aandraaien stage1: 20Nm en stage2: 135 graden nadraaien. Dat is best veel dus wel de krukas goed vastzetten middels BDP-pen of vliegwiel blokkering.
Gr
Rud

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev