Een Magene 1.6 8v uit '98 met LPG. motortype K7M
Reed prima (net door de APK heen) kom 's avonds terug zonder problemen. De volgende morgen loopt hij niet echt lekker en op als ik op de snelweg rij in de 4-5 versnelling heeft hij geen vermogen meer kan niet sneller dan 100
Het vebruik lijkt stuk hoger en motor is warmer
Stationair draait hij prima, kan vol gas geven to 5000+ toeren zonder happering etc (dus Kat is ok?)
Starten gaat ook prima.
Heb de kleppen gesteld (was niet echt mis mee)
Heb de Lambda sensor gemeten. schommelt tussen the 0,2x tot 0,8x dus lijkt goed?
Hbe de Inlaat temp sensor gemeten en die was 5000 (wat klomt met de buiten temp)
Heb de water temp sensor gemeten en die was 550 (60 graden op de meter) dus dat lijkt ook goed.
heb de vliegwiel sensor schoon gemaakt maar dat was niet echt smering en anders start hij moelijk
Heb de bobine's omgewisseld met anderen.
Heb de alle bougie kables omgewisseld met anderen
Is vreemd dat de ene dag prima en volgende dag probleem..
Iemand nog ideeen? Wordt een beetje radeloos.. l-
(((((((((( Een Magene 1.6 8v uit '98 met LPG. motortype K7M Reed prima (net door de APK heen)))))))))
dan zou ik is Testen hoe hij op benzine rijd en of er tussen beide verschil is met vermogen verlies!
kan zijn dat ze via meting bij APK iets terug geregeld hebben ivm CO-gehalte.
verdamper kan kapot zijn...
vacuum Tank?
Vuil in filter? etc etc etc...
Sorry was ik vergeten te melden. Is het zelfde als op benzine. zelfs iets slechter.
APK is aan paar weken geleden (met steek proef!) dus CO2 was goed en is niets bijgesteld.
Ik denk toch aan de kat dan.
apk is maar een moment opname.
een auto op LPG loopt (normaliter) op benzine *meestal slechter*
wel vreemd dat op benzine & LPG er niks verandert!
hoe is de compressie????
of uitlaatdruk?
of inlaat?? ( te weinig lucht )
ik ken het werkelijke verhaal niet dus weet niet wat er Exact gebeurt is.
Citaat van: matthew op 27 april 2011, 22:45:07
Ik denk toch aan de kat dan.
apk is maar een moment opname.
Mee eens. maar is mij verteld als je vol gas kan geven tot toerental is in het rode dan is de Kat goed. Ook komt er goede luchtdruk uit de uitlaat.
Maar inderdaad tussen benzine of LPG is geen verschil, gewoon slecht vermogen als de motor belast wordt, als hij still staat kan ik gewoon vol gas geven zonder problemen. Omdat de ene dag goed was en de voglende dag niet dacht ik aan een sensor of zo.. Alle connectors uit ik uit elkaar gehad maar geen verandering.
lees kleppen gesteld,
geen moertje los gelopen?
al eens mee gemaakt.
maar qua kat kan het ook,ik had het zelfde en wou op een gegeven moment niet harder dan 20.
als je wilt testen of het de kat is,even voorpijp losdraaien.
distributie tand versprongen?
checken bij vliegwiel thv bdp sensor en cylinder db kant op zuiger boven in.
hopende een oplossing voor je te hebben gevonden
Of de Kat NU goed is of niet goed is maakt weinig uit!!!!
ik heb toender tijd de Kat inwendig kapot geslagen zodat het hele binnenwerk eruit was lege kat dus.reden hiervan was omdat het binnenwerk van de kat tegen de buitenkant trilde en daardoor rammelde..alleen had je met 160 of hoger een koptelefoon nodig omdat het verschrikkelijk schreeuwde binnen in de auto :( later een nieuwe kat eronder gezet.
ik zou toch is compressie meten...BTW:volgas geven tot 5000! hoelang heeft dat eigelijk geduurt?
eigenlijk moeilijk zeggen op deze manier.was mooier geweest als je kon zien wat er werkelijk gebeurt en dan is het zoeken naaaaaaaaaaaaaaar..................
filmpje er van?
Citaat van: 200016v op 28 april 2011, 00:10:16
Of de Kat NU goed is of niet goed is maakt weinig uit!!!!
ik heb toender tijd de Kat inwendig kapot geslagen zodat het hele binnenwerk eruit was lege kat dus.reden hiervan was omdat het binnenwerk van de kat tegen de buitenkant trilde en daardoor rammelde..alleen had je met 160 of hoger een koptelefoon nodig omdat het verschrikkelijk schreeuwde binnen in de auto :( later een nieuwe kat eronder gezet.
ik zou toch is compressie meten...BTW:volgas geven tot 5000! hoelang heeft dat eigelijk geduurt?
eigenlijk moeilijk zeggen op deze manier.was mooier geweest als je kon zien wat er werkelijk gebeurt en dan is het zoeken naaaaaaaaaaaaaaar..................
Even reactie op jou.
Als de kat kapot is dan bedoel ik in dit geval het blok binnen in los,en als deze zo gaat liggen dat het de uitlaatgasstroom blokt,krijg je minder vermogen en loopt de auto niet harder dan 100 meer.
Dus je opmerking is niet correct!!!!!!
ik denk dat er een gesmolten witte/grijze kat inzit.
haha
had ik de laatste keer ook.
en nee niet zon kat die miauwt hahaha
Belast gaat goed to 2500 toeren, daar boven geen vermogem meer en de kleptikken is veel luider..
Morgen gaan we met een Endoscoop in de uitlaat de Kat bekeken. Eens kijken of dat het is..
Dan kunnen we ook flimpjes/foto maken..
We hadden al een maand geleden de kleppen gesteld. dus het eerste wat we dachten dat er een moertje los was. Maar bleek niet het geval, alleen nog extra nauwkeurig bijgesteld..
zon moertje dacht ik ook al,distributie tijdstip gecontroleerd?
pingelt hij niet?
Omdat boven 2500 toeren de motor een hol geluid geeft en ook het tikken van de kleppen veel luider wordt, dachten we dat een blokkaarde in de Kat wel moest zijn.
Dus veel pijn en moeite de Kat eraf gehaald en met de Endoscoop erin gekeken:
Vanaf voorkant ziet het goed uit:
(http://fixma.nl/pics/megane/kat3.jpg)
Van achterkant dus niet:
(http://fixma.nl/pics/megane/kat2.jpg)
Bleek een beugel van de Kat te zijn, edelmetaal (magneet deed niets) Dus dan maar open maken er eruit halen
(http://fixma.nl/pics/megane/kat4.jpg)
De Kat zelf vult maar de helft van de behuizing. Is niet kapot dus maar laten zitten (bespaard genoeg voor de volgende APK)
Beugel zat schijnbaar om de Kat heen en is los gekomen. Dus dachten we hebben het nu. 8)
Maar helaas een proef ritje maakt duidelijk dat we er nog niet zijn.. >:(
Mhh misschien toch maar naar de garage brengen. Hopelijk weten ze meer..
Idd nog even d riem timing controleren.
Citaat van: matthew op 2 mei 2011, 19:47:44
Idd nog even d riem timing controleren.
Inderdaad het (misschien omdat we eerder dachten dat we het hadden) is de distributie reim. Hij mist nl tand(en)!
Dat hebben we niet verwacht aangezien aardig nieuw was.. Dus morgen even een nieuwe halen.. !
Zal later foto's plaatsen..
Als een d-riem tanden mist dan loopt die niet meer.
D riem zit achter kappen weg gewerkt en de mult riem ook wel v riem zijn in het zicht gemonteerd.
Citaat van: matthew op 2 mei 2011, 22:03:02
Als een d-riem tanden mist dan loopt die niet meer.
D riem zit achter kappen weg gewerkt en de mult riem ook wel v riem zijn in het zicht gemonteerd.
Weet ik, heb genoeg DR gemonteerd. kap er af gehaald (ook wiel, en binnen scherm en poelies) en mist echt tanden. zal morgen wel even een foto plaatsen als hij er af is.
Als een tandje te vroeg dan boem is ho. maar paar tandjes later kan hij wel hebben (kleppen blijven open als de zuigers naar beneden gaan = vermogen verlies)
Dus erg veel geluk gehad..
Nog verwoede pogingen gedaan om de ECU uit lezen maar helaas mijn ELM reader kan niet contact krijgen met de ECU (protocol verkeerd).
Jammer..
I got it!
Yep it was de distributie riem! kijk en huiver!
Mhh niet geheel op tijd meer, en mis wat: :huh:
(http://fixma.nl/pics/megane/verschoven.jpg)
Mis nog meer: :x
(http://fixma.nl/pics/megane/tandjes.jpg)
Heb ik al gezegd dat hij wat tandjes miste? 8)7
(http://fixma.nl/pics/megane/misveel.jpg)
Een wonder dat hij ook nog 5000 toeren hier op gedraaid heeft en tijdje mee rond gereden.. _o_
Gelukkig de goed kant op geschoven..
Hij rijd nu weer als een zonnetje! Bedankt voor alle hulp!
Hier nog een videotje
Zo, jij hebt mazzel gehad!
Maar.. wat is de oorzaak dat hij zoveel tandjes kwijt is??
Geen idee, wist ik het maar.. De snaar is opgezet door de garage. En zou nog bijna 30.00 mee moeten gaan..
Heeft een paar keer backfire gehad.. Maar of dat mee te maken heeft? Heb dit nog nooit zo erg mee gemaakt.
Zelfs ander knutsel vrieden waren in shock 8)
heb al veel gezien maar dit nog nooit! :neen:
was het een optibelt riem?
dat zijn net post rekkers,zijn de enige riemen die ik al eens gezien heb met stuk of 15 tandjes er af maar deze,zo rond om?
dat je motor geen schade heeft dat is een wonder.
hoeveel km zat de riem er om?
vind het altijd maar spannend met die riemen,aanbevolen km stand hou ik me iig nooit aan.
niets kunnen vinden aan eventuueel tandwielen of spanner?
er zit zon gek patroon in de verdwenen tandjes.
goh wat heb jij een geluk gehad met je 5000 tpm :P
Ik zou ook even naar de winkel lopen om een staatslot te kopen! Met zoveel geluk.......
Tering wat een geluk zeg. In ieder geval mooi dat je het probleem hebt weten te vinden en hebt kunnen repareren. Veel rijplezier verder!
Als ik jou was zou ik het bij je nieuwe d riem wel even in de gaten houden, vooral omdat de tandjes met zo'n "patroon" missen.
Je heb inderdaad flink geluk gehad. Nu hopen dat de nieuwe riem wel heel blijft!!
Zit er geen scherp of beschadigd tandje aan 1 van de tandwielen ?
Ik zou na een week de riem weer checken.
gr,
willem
Ik kon niets ontdeken aan de tandwielen , maar zal over een paar weken weer eens controleren. Jammer dat het zo moeizaam is. Telkens die lastige 4 boutjes los halen om het te kunen zien. Bij mij ander auto een VW Polo zijn het twee clipjes. Even wat handiger..
Onthoud: beter safe than sorry! Hoe lastig het ook is, dalijk liggen de kosten ineens een stuk hoger omdat je geen zin had om het te checken ;)
Ik zou het inderdaad toch, ondanks het even wat werk is, over een week alweer controleren. Y
Toch omdat er zo'n appart "patroon" in zat. :)
We moesten toch de dynamo snaar vervangen, dus even de distributie riem bekeken en ziet er goed uit naar 400KM. Wel altijd een toer om de 4 boutjes van de beschermkap ;(
(http://fixma.nl/pics/megane/10may2011.JPG)
Over een tijdje maar weer eens bekijken..
!-!
Ik heb alleen mn twijfels bij de spanrol ;)
Normaal zit daar een borgmoer op, zo een met een plastic ringetje erin.
Heb het een keer meegemaakt als ze niet met de juiste kracht vastgezet zijn dmv een momentsleutel dat ze mettertijd loskomen.
Misschien iets voor de volgende keer. Zet ze zelf altijd vast met een borgmoer of met loctite. Beter goed vast dan snel los ;)
Zeurmode uit :)
Is geen gezeur Den maar handige tip.
Die moer zat er altijd op, waarschijnlijk door een garage gedaan.. Heb momentsleutel gebruikt maar daarna nog vaster gedraaid (40nm is wel erg weinig). de moer is zover nog nooit los geraakt. Had op dat moment geen borg moer.
De VW Polo heeft ook een normale moer..
Mag ook niet te strak he, anders kan de rol schuin komen te staan omdat deze in het frame van de waterpomp zit. Bij teveel kracht kun je dat kromtrekken namelijk en gaat het lekken.
Zat er geen nieuwe bij de spanrol ?
Waar ik ze bestel zit er altijd een nieuwe bij namelijk.
In ieder geval weer goed dat tie weer goed rijdt !-!
Het was een compleet set met riem en spanner en zelfs olie keerringen. maar geen moer voor de spanner.
Zo ver geen lekkage, heb al eens eerder die bout aangedraaid en zo ver nog geen problemen..
Gelukkig niet ;)
Zal ook niet snel gebeuren hoor want rondom de pomp zitten ook wat boutjes dus zal niet zo'n probleem zijn.
Verder wel goed dat het allemaal weer werkt toch.
Kun je weer toeren en maar snel lid worden ;)
:D
Is de tandriem ook ouder als 5 jaar? het patroon komt overeen met de schok belasting lijkt mij
de riem ziet er ook oud uit (ik heb het eerder gezien bij opel vectra liep ook goed af)
De riem was minder dan 2 jaar oud. Ziet er inderdaad versleten uit. Maar dat zou hij nog niet moeten zijn.