Advertenties


Airco condens water lekkage

Gestart door Aragon, 14 juli 2010, 21:31:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aragon

Recentelijk heb ik ontdekt dat ik aan de bijrijder zijde airco water lekkage heb.
Duidelijk komt uit het middenconsole water omlaag en zoekt uiteindelijk het laagste punt op : het opbergbakje in de vloer aan bijrijder zijde.
Ik heb op een onderwerp gelezen dat er een verstopping kan zitten, maar waar kan ik die vinden en kan ik dat eventueel zelf verhelpen ?
Of zijn er nog meer mogelijke oorzaken voor dit probleem ?
:huh: :huh:

Aragon

Het betreft een Megane II uit 2004. 1.5 dci

duckie1098

Heb het net vandaag gedaan.Het is te doen op een krik de wielen aan 1 kant ongeveer 20 cm van de grond maar werk wel veilig, dus steuntjes gebruiken.Het is wel een prutswerkje maar het resultaat is er wel naar.
nu nog mijn deuren waterdicht maken.Is hier ook een fotootje van?

Groetsels,

Ben

Aragon

Dat is nog eens een snel en duidelijk antwoord. Dank.
Ik zal het weekend de auto schuin zetten en dat klusje eens klaren.
Zal het resultaat wel terugkoppelen.

duckie1098

Het hitteschild moet je wel even losmaken voor het gemak.Er zitten 5 clipjes op die je zo los kunt draaien en 1 plastic clip waar de kabel van de sonde in de uitlaat doorheen zit.Die kun je bijna niet anders los krijgen dan te wrikken.Pas wel op dat je de kabel niet vernield.later, als je klaar bent kun je die er zo weer op duwen, net als de 5 clipjes.

Succes ermee,

Ben

Roeland

hallo,

sinds vorige week heb ik gemerkt dat ik ook water heb staan in het bakje onder de voeten aan de bijrijders kant.
ik heb niet gemerkt dat een ander deel van de vloerbekleding nat is rondom het bakje.
kan ik aannemen dat dit ook van airco zou kunnen komen of is het mogelijk dat dit vocht er van de onderkant in komt (gat in vloer)

mvg Roeland

Megane-Eric

Beste heren ff een aanvulling, vorige week terug van vakantie uit het zonnige zuiden, dus alleen maar met airco gereden. Ik bemerkte in de vakantie dat mijn mat aan de bijrijderzijde vochtig was, en zag af en toe wat druppels bij de middenconsule weg komen, verder niet veel aandacht aan geschonken, tis ten slotte vakantie. Thuis de boel bekeken, SH#T, rechter kant vloer wel  3 cm water. Dacht dat de afvoer van de airco verstopt was, eerst de vloer helemaal vrij gemaakt, stoel eruit, mat omhoog, isolatiemateriaal eruit gesneden want de boel moet wel droog anders krijg je later veel meer problemen, stoppen uit de vloer gehaald om het water af te voeren, en dan dweilen, isolatie in de zon laten drogen, elektrische kachel in de auto gezet om de mat te laten drogen. Toen verder om het probleem te verhelpen. Zoals mijn voorgangers al beschreven, de afvoer doorprikken en doorblazen, maar je kunt er wel moeilijk bij, ik heb dan wel de voorpijp los geschroefd, en de rubberen ophanging van de uitlaat gedemonteerd, dit om er goed bij te kunnen. Ik moet er wel bij zeggen, dat ik een garagebrug tot mijn beschikking heb. Aangezien er maar weinig troep uit kwam, moest er wel een ander probleem zijn!! Toen ik de interieurfilter eruit haalde, daarvoor moet je het dashboardkastje wel demonteren, kwam het water mij tegemoet. Mogelijk had het euvel te maken met regenwaterafvoer onder bij de voorruit. Ruitenwissers gedemonteerd, en de zwarte kunststof "rooster" verwijderd. Dit rooster houdt het grove vuil tegen, bladeren e.d. Toen werd het probleem al wel duidelijk, de bak, deel van de carrosserie, die het regenwater opvangt en afvoert, zat vol met rotzooi van de bomen e.d. Eerst de bak helemaal schoon gemaakt, daarna de twee afvoerslangen van de bak door geblazen, en getest door water in de bak te gooien. De slangen zaten dus verstopt, gevolg is dat het waterpeil alleen maar stijgt. Hoog in de bak, tegen het schutbord, zit de luchtaanvoerpijp voor je interieur (kachel), en daar liep het water bij mij zo de auto in. Al met al, toch een hele klus, en mijn conclusie, kijk periodiek of deze bak niet vervuld is, zeker als je auto regelmatig onder of bij bomen staat. Verder, vergeet ook niet de interieurfilter te vernieuwen!!
Suc6 & grtz.
Eric
*****RESPECT*****

E.tenBrinke

Ik ben gister met het zelfde euvel naar de garage geweest, waar ik dus zelf de auto even op de brug heb mogen zetten en even heb mogen kijken naar de slang van de airco, deze zat bij mij tot vingerdiepte vol met prut toen dit eenmaal weg was kwam er gewoon een straal water uit dat ik me d'r bijna mee heb kunnen douchen, tevens gelijk het klepje van de afvoer verwijderd dit werd ook aangeraden door mijn monteur en daarna de auto weer gestart en de airco weer getest en nu komt er gewoon constant een beetje water uit de afvoer. dus daarna het hitteschild weer terug geplaats en klaar was ik weer  !-!
Megane 3 2.0 DCI 160
Tuned @ Van Beek Autoracing:
196,0Pk@3650rpm / 428,0Nm@2750rpm

Aragon

Hallo allemaal.
Vandaag de klus geklaard.
Auto half op het trottoir met flink wat houten klossen en er onder gerkopen.
De 4 klemmetjes van het hitteschild verwijderd en het schild (zacht aluminium) zover mogelijk verbogen dat ik voldoende bij de afvoerslang kon.
Met mijn vinger open gemaakt en het water kwam eruit stromen.
Vervolgens goed schoongemaakt en het rubber lipje eraf getrokken.
Komt geen condenswater meer in het interieur (wel maar pas een dag gevolgd).
Liggen nu kranten in om te drogen.
In het plaatje een weergave van het geheel.
Was uiteindelijk een half uurtje werk en viel reuze mee.
Hitteschild weer zo goed mogelijk in vorm gedrukt en vastgezet met de klemmen.


Iedereen dank voor de bijdragen, Aragon
:grin: !-!

Aragon

#9
Oeps, plaatje staat er niet in, ga ik nog even proberen.
Lukt niet, maar probeer deze url maar.



Misschien dat iemand andrs het plaatje wel kan toeveoegen, ik krijg het niet voor elkaar.

Even voor je aangepast

matthew

Je plaatje klopt wel ongeveer zo.

duckie1098

Als die regenwater verzamelbak (afvoer) verstopt zit hoor je het water dan ook soms klotsen als je de bocht omgaat?Dat heb ik namelijk en er sputtert wat water op de vloer bij de passagier

groetsels

Ben

matthew

Als je het hoort klotsen ligt je paravan vol.

Moet je je wissers demonteren en dan het paravan en dan zit er links en rechts een afvoer.
Eerst al het blad boven weghalen  en dan eigenlijk auto op de brug en dan omhoog en dan kun je van onder af de waterafvoeren van het paravan de klep eraf halen zodat deze ook weer vrij kan door lopen.

Rinus

Ik heb vandaag ook de ruitenwissers en het parafaan gedemonteerd om te kijken of er bij mij ook sprake is van een verstopping, omdat ik -net als eerder genoemd- een klotsend geluid had na een flinke regenbui.

Het verwijderen van de ruitenwissers ging wat moeizaam, maar is uiteindelijk toch gelukt.
Toen het parafaan weg was, was goed te zien dat er nog steeds water in de bak stond en dat dit dus niet weg liep door de daarvoor bedoelde gaten.
Een beetje pielen met een buigzaam stukje kunstof zorgde er al voor dat het water bij het gat aan de rechter zijde redelijk normaal weg kon lopen, na deze met de luchtslang nog even na te hebben geblazen was deze  helemaal schoon.
De linkerkant echter, die onder het motortje van de ruitenwissers, was een heel ander verhaal.
Deze zat ook verstopt, maar hier kom je niet zo makkelijk bij. Ook met het flexibele stukje kunstof vier er weinig eer te behalen en de luchtspuit redde het ook niet.
Uiteindelijke een stukje slang aan de luchtspuit gemaakt en toch geprobeerd het gat door te blazen.
Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal ideaal, maar het water loopt nu in ieder geval wel weg.
Ook kan het komen omdat dit gat aanzienlijk kleiner is dan die van de andere kant.
Anderen met andere conclusies/oplossingen?

Ook wilde ik de slang van de airco schoonmaken, maar ik zie zo 1,2,3 de slang niet zitten, ook niet aan de hand van dit plaatje: http://img87.imageshack.us/f/afvoerslangairco.jpg/
Zit dit misschien onder de kunstof plaat aan de voorzijde van de auto? :?

Rinus

Goed, dan ga ik daar morgen nog eens naar kijken, al moet ik toegeven dat ik me niet helemaal op m'n gemak voel als ik onder de auto lig.
Als ik mij niet vergis zit daar dan toch de kunstof afdekplaat in de weg?!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev