Advertenties


Renault Megane Coupe Backfire/ Nu inhouden op LPG/schuim koelvloeistof

Gestart door Patrick84, 15 april 2010, 10:02:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick84

Hallo allemaal,
Even voorstellen want dit is mijn eerste bericht.
Ik ben Patrick en ik heb in december een Renault Megane Coupe 1.4 16V gekocht met LPG.
Ik snuffelde al wat vaker rond op dit forum maarja ik had geen problemen en had mij daarom niet geregistreerd.
Bij de aankoop reed de auto eigenlijk wel goed alleen ik ben 1x terug geweest vanwege het inhouden
op lage toeren bij het rijden op LPG.
Op dat moment is toen het gasklephuis schoongemaakt en hij reed stukken beter.

Nu was ik vorige week donderdag aan het rijden en heb ik waarschijnlijk een backfire gehad.
Ik hoorde een klap en de auto had een zwaarder geluid.
Toen de auto maar aan de kant gezet en er was een slang los geschoten.
Deze heb ik er toen weer opgezet.
Maar sindsdien rijd hij niet meer goed op LPG.
Bij zacht gas geven gaat het goed, maar als ik wat meer gas geef dan gaat hij steeds meer inhouden.
En dan ga ik niet harder maar juist achter  ;(.
Dus momenteel rijd ik alleen maar op benzine.
Soms wisselt hij hierbij bij het gas los laten en voor een stoplicht remmen weleens wat in toeren,
maar dit kan volgens mij weinig zijn (volgens mij is er weinig op benzine gereden).
En dit heeft hij niet altijd.

Nu dacht ik, dit gaat misschien wel vanzelf over.. smerigheid en ik heb er vrijdag nog even mee gereden
voordat ik een afspraak bij een garage heb gemaakt.
Toen overdag brande er ook een lampje van luchtverontreiniging, deze ging later weer uit.
Nu wilde ze hem uitlezen maar dat lukte zo niet.. maar ik heb nu weer een afspraak dat ze het nog een keer
gaan proberen en het gasklephuis gaan controleren/schoonmaken en de bougies gaan nakijken.

Nu was ik de koelvloeistof aan het controleren en het valt mij opeens op dat het erg op schuim lijkt.
Niet drapperig ofzo maar wel een klein beetje spul aan de rand (maar dat spul had ik toen bij mijn oude auto ook).
De auto lijkt normaal te rijden op benzine, niet te roken en de temperatuur staat gewoon normaal.
En de verwarming werkt ook nog goed.

Hieronder een foto die gisteravond genomen is met een Mag-lite Led zaklamp (dus wel erg wit licht)
Op dat moment stond de auto uit.
Vanaf de buitenkant van het reservoir dus met dop erop keek ik er wat donker op.


Ik heb nog gekeken toen de auto aanstond maar ik zag niets borrelen.

Ik heb nog gekeken bij het gasklephuis maar hier lijkt niets gescheurd of kapot te zijn.
Heeft iemand dit ook al een keer meegemaakt en weten jullie wat er aan de hand is?.
Ik baal er enorm van en had juist mijn vorige auto weggedaan vanwege de problemen,
en dit zit mij eigenlijk allemaal niet echt lekker en ik maak mij waarschijnlijk weer te druk.
Want ik ben bang dat dit nogal een erg prijzige reparatie wordt  ;(

Alvast bedankt allemaal





maXcomX

Het enige wat je kunt doen om een uitgeblazen koppakking te checken, is de druk meten op het koelsysteem (dealer of vakgarage) Een lekke koppakking hoeft niet perse te betekenen dat er witte rook uit je uitlaat komt ofdat de temperatuur oploopt. Het kan ook ne zo goed een scheurtje in de kop zijn.

Een backfire heeft waarschijnlijk je luchtaanvoerslang (tussen luchtfilter en gasklephuis) los geslagen?

Welk type/merk LPG zit er in je auto?
Heeft deze een verdamper of is het LPI (inspuiting)?

Wat is je KM stand?

Als je nog garantie hebt, dan zou ik hem weer inleveren bij een KMstand van meer dan 170.000. anders loop je het risico dat er wat opgelapt wordt en is de motor helemaal op na de garantietermijn. Let vooral op de kleppen, die worden normaal gesproken voor LPG NIET vervangen voor extra harde (zetels en kleppen) die verbranden dus redelijk gauw na +/- 150.000 KM.

Een koprevisie kost je al gauw tussen de 800 en 1200 euro als de kleppen op zijn.

Goed laten nakijken dus.

Vrolijker kan ik het niet maken, helaas.

Patrick84

Ik zal bij de garage wel aangeven dat de koelvloeistof er raar uitziet,
en als zij willen kijken wat het is.
Ik heb gister nog een keer overdag gekeken.

.

Zou dit niet kunnen komen door smerigheid of verkeerde menging van koelvloeistof?.
Gisteravond mijn vader effe laten zien maar volgens hem is dit gewoon smerigheid en mankeert er niets aan de koppakking.
Maarja hij is ook geen auto monteur  ;)
De foto is trouwens gemaakt toen de auto al +-3uur uit stond.
Het koelvloeistof pijl blijft prima en hij gebruikt geen koelvloeistof.
Onder de oliedop zit geen sludge en als ik in de cilinder kijk dan zie ik dit ook niet.
Hij gebruikt ook geen olie (tenminste niet merkbaar aan de pijlstok)
De kilometerstand is ongeveer 139.000 en ik heb al ongeveer een maand geen garantie meer.
Vandaar dat ik nu een afspraak met een garage in de buurt heb.

Het type lpg systeem wat ik heb is Eurogas en er zit een verdamper op.
Deze is bij de +-120.000 kilometer vervangen. Ook de distributieriem en dergelijke is toen vervangen.
Het gekke is dat hij op benzine eigenlijk wel goed rijd.
Soms zie je hem bij het remmen voor een stoplicht bij een snelheid van +-70 naar 0 dat hij dan opeens wat gaat wisselen
van toeren tussen de 500 en de 1000 toeren.
Dit is mij laatst een keer opgevallen toen ik op benzine reed.
De auto is op benzine nog wel snel.
Toen ik hem net startte vannochtend hield hij eventjes een klein beetje in.
Later niets aan de hand. En normaal zou ik er ook niet echt op hebben gelet.

Bij de backfire lag er een slang los.
Deze heb ik weer vastgedrukt.
Wat zijn trouwens de symptomen van een kapotte LMM?
Als ik de auto op LPG zet werkt het wel.. maar als ik wil versnellen op de snelweg en ik druk het gas
iets meer in dan gaat de auto juist langzamer.
Bij weinig gas gaat het redelijk goed.
Maar ik rijd er nu maar even niet meer op voordat ik alles kapot maak.






RobScénic

En weer durf ik te gokken op het rijtje bougies/bougiekabels/bobine of bougies/penbobines. Ook kan het zijn dat je de kleppen moet stellen, als dat gaat natuurlijk
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

maXcomX

@Rob haha... volhoudert ;-) Zeker 75% boven de 1 1/2 ton is kleppen afstelling/verbrand. Dat is de reden dat veel dealers of lease maatschappijen ze eruit gooien naar de tussenhandel rond deze km stand. Verder is de LPG computer ook aan een reparatie toe (maar die is eenvoudig zelf te repareren). Zodra de site verbeterd is, zal ik weer een FAQ plaatsen hoe je deze computer weer kunt repareren en waar de zwakke punten zitten bij Eurogas (verdamper) installaties. Overigens zou je bij normaal onderhoud niet eens hoeven kijken naar kabels en bougies, die moeten altijd goed zijn en vervangen worden op de normale intervals.

Ja die km stand is een beetje vroeg, maar wel kleppen laten checken.
Verder ook een druktest doen op je koelsysteem. Als ik de foto zo zie lijkt het wel olie in de koelvloeistof? Dat is niet goed. Kijk ook eens op je oliepeilstok ofdat je daar geen wittige substantie of andere smurrie dan olie aantreft.

Kijk verder even goed in je luchtfilter en aanvoerslang, Als het goed is dan vindt je daar een aluminium ring met zeef (vaak tussen het filterelement en luchtfilterhuiswand in geblazen na backfire). Haal dat ding er uit en gooi in de oudijzerbak. Die ring, is behalve vlamdover ook bedoeld om wat meer gas uit de verdamper te trekken, maar meestal zit ie in de weg.
Kijk verder even tussen de "ribbels" van de slang of dat daar geen scheur zit (ribbels stuk voor stuk opentrekken) daar komt waarschijnlijk je -soms- onregelmatige toerental vandaan. Deze installatie is niet echt geweldig qua power, het prestatieverschil zit tussen de 10-20% minder vermogen dan op benzine. Dat merk je goed in bergachtig gebied, als de lucht ook wat ijler is.

RobScénic

Ik had een 1.6 met 2.5 ton op de klok. Kleppen gesteld, bougies en bougiekabels en toen liep hij weer als een zonnetje. En ja ik had een eurogas installatie. Ik spreek alleen uit eigen ervaring, maar mijn ervaring is wel (bij meerdere auto's) dat 95% van alle LPG problemen voortkomt uit de ontsteking.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

maXcomX

Als ze nog niet op het kritische punt zitten van rond de 1 1/2 ton, Ja.
Het probleem is dat Eurogas de kleppen niet vervangt voor extra geharde (vaak op verzoek van klant) maar dat breekt dan wel op, omdat de wagen tegen die tijd al weer van eigenaar is veranderd. En die zit dan vaak met de rapen die gaar zijn...
Het is een wel bekend probleem bij Renault en Eurogas.
Als je verder je normale onderhoud doet, bougies vervangen, kabels checken, kleppen stellen etc. dan zou dat nooit een probleem moeten geven. Maarja, ik zou ze de kost niet willen geven die rustig 3 jaar met dezelfde bougies rond tuffen.

Patrick84

Ze hebben aangegeven dat ze de bougies willen nakijken, maar ik zal wel zeggen dat ze die maar moeten vervangen.
Verder zal ik het nog zeggen met de koelvloeistof en dat ze maar gaan kijken wat het is. Woensdag staat de auto bij de garage dus het zal mij benieuwen.
In ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden.
En ik hoop dat het allemaal mee valt.


Patrick84

#8
Nou.. hierbij nog even een update.
Dinsdag heb ik de auto naar de garage gebracht en woensdag zou ik hem weer kunnen ophalen.
De bougies zijn vervangen, er is een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd en ze hebben het gasklephuis gereinigd.
De monteur ging met mij een proefrit doen en nog steeds hield hij enorm in op LPG.
Dus toen ook maar weer een afspraak gemaakt voor over enkele weken. (hij moest ook nog uitgelijnd en gebalanceerd worden)

Ben ik net thuis en lijkt het haast een waterval onder mijn auto :S
Dus de motorkap omhoog en de koelvloeistof staat onder het minimale pijl.
Toen maar weer geprobeerd de garage te bellen en ik kon de auto weer brengen, zodat ik een leenauto mee krijg.
Ter plekke nog gekeken wat het kon zijn en de radiateur was dus lek :(.
Dit heb ik zelf ook gezien en ze hebben de volgende dag er maar een nieuwe radiateur opgezet.
Voor de rest had hij verder nog geen tijd gehad dus ik kon weer vrolijk rond tuffen op benzine.

Nu was ik thuis en vond ik de lucht-inlaat slang raar op de auto zitten.
Dit was al zo toen ik de auto heb gekocht.
Er zit dus zo'n buigbare alluminium slang op. Deze heb ik gewoon eens losgehaald en bekeken.
En hij leek gewoon finaal dicht te zitten en het lijkt wel dat alles naar binnen is geklapt.



Dus die heb ik eraf gelaten en toen een stukje gereden op LPG.
En ja hoor hij rijd opeens goed.
Dus ik denk dat dit de boosdoener is.

Maar nu vraag ik mij af:
Kan het ook kwaad dat ik er hier een soort plastic slang opzet, want dat lijkt mij wat degelijker?
Verder hoorde ik dat deze ook wat naar beneden moet buigen langs de radiateur.
klopt dit? en zijn er hier ook speciale koppelstukjes voor?
Waar de buis op moest is ovaal en de buis zelf is rond en dat hadden ze met tape afgedicht.
Dit moet toch wel netter kunnen  ;)
En is het in dit geval handig een backfire klep te monteren?
Want dan moet ik dat ook nog maar even uitzoeken.
In ieder geval morgen maar eens rondkijken bij auto materiaal zaken

Iedereen bedankt,
dankzij jullie tips en omdat ik het gedoe zat werd ben ik toch zelf maar verder gaan kijken en
ga ik het LPG probleem maar zelf oplossen.









RobScénic

Gewoon eentje op de sloop halen, een originele dus. Of je besteld een nieuwe bij de dealer.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

subzero

Toen bij mij die buis kapot was heb ik dit hersteld met een plastic beker van tupperware ( :D) en een flexibele plastic buis.

De beker was bovenaan 70mm als ik het nog goed heb,en onderaan ong 58mm.
Deze heb ik goed heet gemaakt zodat ik hem in een ovaal kon drukken en over het gat van de "brooddoos" kon plaatsen,daarna de bodem afgezaagd,de spleet rond ovaal opgevuld met silicone, (pasvorm is niet 100%) en twee schroeven ingedraaid zodat hij goed vast stond en nog een likje zwarte verf gegeven.

De flexibele buis was 60mm binnenkant. (als ik het nog goed heb) (voorbeeld buis: klik)
Deze buis was een beetje te groot voor de 'luchthapper' boven de radiator,dat heb ik opgelost door een stuk oude fiets binnenband rond het gat te bevestigen.

Dit was het resultaat.



subzero


Patrick84

#13
Haha dat ziet er goed uit.
Ik ben vandaag bij de Brezan, Schaftenaar, de renault dealer, de gamma, Karwei, nog een andere zaak en de sloop geweest.
En nergens kon ik een goede buis krijgen. (dus ik was het na een tijdje wel zat)
Ja de originele maar die kon alleen maar besteld worden met die bak erachter a 130 euro :S
Uiteindelijk een te kleine slang meegenomen in de hoop dat ik die maar kon aanpassen.
Dit zou uiteindelijk weer resulteren in een hoop tape en toen kwam mijn pa met het idee om naar de bouwmarkt te gaan.
Ik heb er nu dus waterafvoer koppelstukken aan zitten (van die grijze). dus van een 70mm gaat die weer naar een 60mm buis. Er zitten nu meerdere koppelingen tussen en die zijn weer gelijmd. Het zit goed vast en ziet er nogal degelijk uit.
Het lijkt eigenlijk nog helemaal niet zo verkeerd, als je het vergelijkt met hoe het zat.
De luchtdoorstroming is in ieder geval wel goed :P.
LPG werkt weer goed en hij is opeens stukken sneller.
Wat mij opvalt is dat ik geen luchthapper heb, maar dat hij gewoon langs de radiateur loopt en naar beneden buigt.
Dat heb ik nu ook gewoon zo gedaan. (Dit zou zijn vanwege het uitwaaien op LPG.. dat zei de garage toen ik de auto kocht)
Ik was eerst bang dat dit problemen oplevert omdat het niet flexibel is, maar hij is maar aan 1 kant aangesloten.
Dus dit moet volgens mij geen probleem zijn.

Maarja dat andere bericht lees ik nu pas anders was dat ook een goede optie.
Eerst maar eens kijken hoe het nu gaat.
Ik zal morgen wel een foto schieten.. ik twijfel nog als ik het zo laat ;)






maXcomX

Nou, als ie het nu niet meer doet, kun je hem altijd naar een hondehok met sanitair ombouwen, de afvoer zit er alvast.  :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev