Advertenties


vervangen dieselfilter megane 1.9 dCi

Gestart door chris, 13 januari 2010, 23:32:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chris

Een goede dag!

Ik ben Chris en nieuw in het forum. Ik ben sinds 3 jaar tevreden bezitter van een Renault Megane break 1.9 dCi, bj 2001. Sind enkele maanden begint de motor stationair een tikje onregelmatig te lopen, dus ik ben van plan om allereerst het dieselfilter maar eens te vervangen. Ik zit al ruim over de 60.000 km heen, dus het is nodig.
Kan iemand me uitleggen:
* hoe ik het beste voorkom dat er lucht in het systeem komt.
* hoe ik de lucht die er in komt het beste kan ontluchten.
   Volgens Haynes is het een kwestie van de motor starten, en kort laten draaien in verhoogd statonair toerental. Daarna herhalen.
* wat de mogelijke oorzaken zijn van onregelmatig stationair draaien.

Voor de rest loopt de auto goed en snel en het dieselverbruik zit op 1:18,5 gemiddeld (autorijden nieuwe stijl ;veel over 80 km wegen).

Met vriendelijke groeten,
Chris.

subzero


chris

Bedankt subzero,

Deze handleiding is zeker handig om te hebben.
Alleen zit bij mijn 1.9 dCi geen kraantje op de gele aansluiting. (Ik meen wel een automatische klep op de retour van de injectiepomp.)
Dus zou er nog een methode zonder kraantje kunnen zijn .............?

Groeten, Chris

subzero

Hmm....als je hier je kenteken invult,welk typenr dieselfilter van purflux wordt er dan vermeld?

chris

De Purflux FC500E. Zo te zien net zo'n filter als er nu op zit en als in de handleiding. De aansluitingen uit de handleiding zijn ook hetzelfde, met als uitzondering het afsluitertje op de gele aansluiting (retour opvoerpomp?)

Mvrgr. Chris

subzero

Na lang zoeken heb ik eindelijk wat gevonden. :)

Op sommige modellen zit dus inderdaad geen kraantje en zodoende mag je de stap overslaan om met het contact het filter te vullen.

Ik heb deze info hier gevonden bij de laguna. (hoofdstuk 13 fuel filter blz 13-34).

citaat
"NOTE: certain vehicles are not fitted with a fuel cock.
In this case, ignore the repriming procedure."

chris

Hallo subzero,
Ik zie wel dat je er een hoop werk van heb gemaakt om me een stuk verder te helpen en tot nu toe heel erg bedankt.
Ik heb het filter nu in huis, dus binnenkort aan de slag. Bedankt voor de link naar het manual van de Laguna. Bestaat er ook zo'n manual voor de Megane 1.9 dCi?
Waarschijnlijk zit er in die Laguna's (jaar 2000) dezelfde motor : F9Q732 of in ieder geval F9Q-serie.
Met vriendelijke groet,
Chris

subzero

Hier staan wat pdfjes van de megane,maar daar kon ik dus geen info in vinden van die dieselfilter.

Succes.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev