Advertenties


woofers zuigen...

Gestart door xforce, 11 september 2006, 22:10:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xforce

Hallo,

Ik heb onlangs 2 subwoofers gemonteerd.
Type Rockford Fosgate P2 12 inch 4 Ohm a 200 Watt RMS.
met daarbij behorende 200 Watt RMS versterkers.

Zie foto;s bij audio opstellingen een topic verderop.

Het probleem is nu, dat wanneer de woofers wat harder staan, dat ze enorm zuigen.
En niet mooi klinken.

De kasten zijn in een triangle vorm gemaakt. Driehoekig dus.
De inhoud is volgens het boekje  27 liter bij een sealed enclosure.
Andere mogelijkheid was 65 liter bij een vented enclosure.

Bij mij is hij dus sealed. echt niet 100% naadloos gesloten. Er lopen enkele kleine kiertjes.
Zou dit veel invloed hebben op het zuigen ??? Of maakt een naad van een milimeter geen zak uit?

Of is het slecht om een gesloten kist te hebben, en zou er eigenlijk een basspoort in moeten?

Ik heb er niet veel verstand van, ik weet alleen dat deze dure mannetjes nu klinken als een LP speler uit 1940.

wouter

Erix

Spleetjes en kiertjes zijn voor ELKE behuizing dodelijk!

Haal je kisten eventjes uit de auto en plak de randen van buitenaf met brede en sterke kwaliteits-tape af. Koop een kwastje, polyester/epoxy hars en verharder en maak zo van binnenuit de kist helemaal dicht. Giet de spleten dus lekker vol en laat alles goed uitharden bij +/-24 graden Celsius. Als de kist helemaal luchtdicht is en van binnen helemaal behandeld met de hars trek je de tape eraf... en voila, een knalharde behuizing.

Het geluid van lekkende lucht zal nu weg zijn. Klinken de subwoofers nu eventueel nog bagger stop dan wat dempingswol (geen noppenschuim ofzo dus!) in de behuizingen om de Q-factor wat naar beneden te krijgen. Kistjes volgens het boekje zijn gemiddelde van gemiddelde van gemiddelde kistjes. De gemiddelde auto heeft nu eenmaal een veel grotere luchtinhoud in de kofferbak dan een megane waardoor je Q-factor in een megane coupe hoger zal uitvallen dan bijvoorbeeld in een sedan zoals de megane classic. Een te hoge Q-factor geeft een dreun-achtige bass en mist meestal de echte volle diepte. Een te lage Q-factor geeft daarentegen een te wollige diepe bass. Kwestie van een beetje uitproberen ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

xforce

oke, dus het is eerder dat de kieren het geluid verpesten dan dat er per se een basspoort in zou moeten.

Het lastige is dat ik geen lossekisten heb gemaakt, maar dat ik het als 1 geheel heb gemaakt. Ik ga even kijken of ik de woofer eruit kan schroeven, en dan alles met een overdosis houtlijm kan dichtmaken.

Meganez

Een beetje houtlijm gaat hier niet helpen hoor, als je het polyesteren niet aandurft zou je polyurethaankit kunnen gebruiken, maar zelfs dit is nog een beetje flexibel en weet niet wat het doet. Zomaar wat gaan poorten moet je sowieso nooit doen, in ieder geval niet als je een kist hebt gemaakt op de inhoudt van een gesloten woofer.

xforce

oke, dan zal ik wat meer moeite moeten doen.
Ik heb het geheel inderdaad niet 100% luchtdicht op het moment.

Maar als ik het geluid hoor, dan heb ik gewoon het idee dat de woofer zijn lucht niet kwijt kan,
alsof hij ook echt een gat nodig heeft om de lucht uit te knallen. maar dat is dus niet per se nodig ?

Meganez

Hij heeft ook een bepaalde tegendruk nodig om lekker te kunnen spelen. Die bereik je juist met een luchtdichte kist. [off topic] Ik vind enclosures sowieso beter klinken omdat deze wat strakker en korter spelen, dat past meer bij mijn muziek style [on topic]

xforce

Okeej bedankt voor de reacties.

Dit is dus mijn opstelling...


Hierbij heb ik driehoekige behuizingen in de hoeken. Deze bestaan uit de onderplaat waar ook de versterkers op zitten, een achterplaat, een zijplaat, een driehoekvormig bovengedeelte, en hier zit het voorste schuine gedeelte op getimmerd. Dit is van binnenuit met houtlijm in de kieren vastgelijmd, en aan de buitenkant een hele harde zwarte bouwkit. Ik heb zojuist toch nog met houtlijm alles perfect afgewerkt om in ieder geval de kleine kiertjes nog helemaal weg te krijgen. Al is het maar om te testen wat dit voor verschil geeft en reactie van de woofer.
Het geluid klinkt gewoon zo bizar, dat ik niet weet waar te zoeken. En het is geen doen om alles er weer uit te halen, en opnieuw losse kisten te maken, dit omdat alles er nu exact op maat in verwerkt zit. En de inhoud van de kist ook exact de 27,01 liter geeft.
Zodra de lijm uitgehard is, ga ik het testen, en laat ik het jullie weten

Erix

De 'voorgeschreven' inhoud is sowieso de netto inhoud... hier moet je dus de ruimte die de woofers zelf innemen nog bij optellen om tot je uiteindelijke kistinhoud te komen. Dit komt niet op een liter nauwkeurig, maar het telt wel allemaal mee om een 'te kleine' behuizing te krijgen die weer voor een stijging van de Q-factor zorgt.

Mijn persoonlijke mening over gesloten behuizingen. Ze leveren geen bijdrage als behuizing zijnde. Alle energie die ontstaat aan de achterzijde van de subwoofer gaat nu verloren wat ik gewoonweg zonde vind. Een gesloten behuizing is natuurlijk wel het makkelijkste en het minst kritisch om te bouwen. Voor de doe-het-zelf enthousiasten dus ideaal maar voor het uiteindelijke resultaat zonde. De subwoofer kan meer dan wat je dan hoort... Alleen maar mijn mening. Maarja wie ben ik om over jullie systeem te oordelen....
ZX-Audio · the finest audio products around

Michel Cijs

ligt ook aan je eigen muzieksmaak, -wens en wat je ermee wilt bereiken natuurlijk.....

ik heb zelf een gepoorte kist gehad en een gesloten maar geef zelf de voorkeur aan het laatste. Behalve dat het zuiver en lekker moet klinken heb ikzelf dan ook geen extreme eisen....hoeft niet op wedstrijd niveau

goede bekabeling vind ik wel belangrijk, geen ruis etc en de muziek moet zo helder mogelijk klinken met een mooie lage bass (die niet te hard moet zijn maar wel een beetje 'voelbaar' in de maagstreek ;))

Ik denk alleen wel dat je met bovenstaande oplossing een probleem hebt om het allemaal luchtdicht te krijgen. Het mooiste is om een kist te bouwen welke net iets kleiner is zodat je hem in en uit de auto kunt halen. De afwerking is dan een plank ervoor op maat met de kofferbak die deze kist afschermt. De sub zie je dan wel.
Dit is het fraaiste en scheelt je nog in bekleden ook Y

Zo zit het iig bij de mijne ook en dit werkt zeer fijn (ook voor het in en uitbouwen vd achterlichten bijv)

xforce

het hoeft van mij niet allemaal perfect te klinken, maar op het moment klinkt het gewoon alsof er iets goed mis gaat.
Dan nog een vraag...
Stel dat de kist echt te klein is, want naar veel lucht ruimte zit er niet om de woofer heen, dan zou het toch wel verstandig zijn om er in ieder geval een gat in te maken aan de achterkant bijv. Om er voor te zorgen dat er niet een te grote druk in de kist ontstaat?

Erix

NEE ABSOLUUT GEEN GAT!!!

Een gat is namelijk niet zomaar een gat. De subwoofer verplaatst continu lucht met een bepaalde regelmaat. Deze regelmaat zorgt ervoor dat er een golvenpatroon ontstaat met een bepaalde grondfrequentie. De achterkant van de subwoofer zit nu in een gesloten ruimte waar deze drukverschillen niet weg kunnen. En dat is precies het hele idee van een gesloten behuizing... druk opbouwen met een bepaalde kracht.

Maar je nu een 'gat' in de behuizing dan veranderd het type behuizing. Hierdoor krijg je een heel ander druk verloop binnen in de behuizing en de luchtkolom in het gat zelf gaat ook resoneren. Door dit resoneren krijgt deze luchtkolom eenzelfde soort zuigerwerking als de subwoofer zelf alleen dan een paar graden (meestal rond de 45 graden als het ontwerp een beetje klopt) uit fase met de subwoofer. Hoe slechter alles onderling matched (subwoofer, kistinhoud, luchtkolom) hoe verder de zuigerwerking uit fase gaat werken en hoe slechter de demping op de subwoofer.

Als je geluk hebt dan heb je als eindresultaat alleen een kist die nu helemaal nergens meer naar klinkt. Heb je pech, dan is de zuigerwerking van de luchtkolom verder gekanteld dan 90 graden en verandert de demping op je subwoofer in een anti-demping waardoor je de subwoofer met enkele 10-talle watts mechanisch de vernieling in draait.

Is de behuizing echt te klein? Stop deze zoals gezegd luchtig vol met watten. Dat is het enige wat je eraan kunt doen... maar hier kun je wel heeeel wat virtuele liters mee winnen. Blijft het bagger... tja dan zul je echt opnieuw moeten beginnen hetzij nu met een wat betere voorbereiding en een wat betere zorg tijdens de bouw zelf (no-offence).
ZX-Audio · the finest audio products around

xforce

hey hallo,
daar  ben ik weer.

Hartelijk dank voor de zeer professionele uitleg.
Ik zou me bijna schamen met mijn amateur opstelling tegenover jouw experience.

De inhoud is exact gemaakt op de geadviseerde hoeveelheid van 27 liter.
Echter inclusief het volume van de subwoofer in de kist.
Maar aangezien de megane een kleine kofferbak heeft, komt het dus ten goede dat de kist eigenlijk iets minder dan 27 liter bevat.

Vanochtend heb ik dus de kist grondig dichtgelijmd bij alle kieren.
Dit de hele dag laten drogen. En zojuist getest.
En warempel !!! Wat een verschil. Het geluid klinkt nu gewoon "goed in mijn oren"

Ik ga me nog wat meer verdiepen in het verharden van de kist. En dan zou ik dus eigenlijk nog op zeer geschikte opstelling komen zo. Vooral met de beperkte ruimte klaag ik niet over het resultaat.

Deze week ga ik het geheel nog bekleden, en ik hou jullie op de hoogte.

Nog 1 laatste vraag.

Vanwege symetrische drang, wil ik graag 2 power caps kopen.
En deze aansluiten elk op 1 sub-versterker.

Is het zo dan juist...

Accu - Zekering - 5 meter kabel naar achter - verdeelblok (inclusief zekeringen) - powercap - versterker -  subwoofer.

Ik hoor het graag.

Erix

#12
Ja hoor... zo zou je hem zonder problemen kunnen aansluiten.

Alleen wat betreft die kleine kofferbak van de megane en kleinere kist... die redenatie hoort precies omgekeerd.

Veel plezier en succes verder met je installatie  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

TrickeY

en je auto is tog lang geen 5 meter? is dat dan niet onnodig ? :D

xforce

naja ik heb er 5 meter in gelegd.
Als ik dan morgen de lotto win, en een A8 haal.
dan hoef ik geen nieuwe kabel te kopen.

naja je snapt wel 5 meter voor just in case....

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev