Advertenties


vraagje baspijp

Gestart door mickeynox, 28 november 2005, 20:21:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickeynox

Ik heb ongeveer 8jaar geleden  :o een baspijp van jbl gekocht. Ik weet dus nie meer precies welke het is kheb er ook helemaal nix meer van (wat boejes of aankoop bewijs betreft). Maar ik kon nog een beetje op de pijp lezen dat het om de jbl pt-1000 is.

Nu heb ik wel es gehoord dat een kist beter is dan een pijp en dat je je sub gewoon over kan zetten naar een kist. Is dat zo?? Kan ik dan gewoon een kisje kopen en deze erin zetten. Of moet ik daar weer moeilijk mee gaan doen??

Ik ben er al es mee naar een audio zaak geweest, maar die moest allemaal weten wat de specs van deze pijp waren en dat weet ik dus nie en kan het ook nergens op het net vinden .

En omdat dit al heel lang gelden is zou ik er wel eens een andere versterker 8ter willen doen, omdat volgens mij de oude erg zwak is. Maar waar moet ik dan opletten ivm de sterkte van de sub enzo???

Kunnen jullie me helpen aub?????

Greetz Martijn

Timo Zuiderduin


mickeynox

Yeps dat is hem es ff melen dan heb ik er dadelijk 2 ook wel lache, maar dan moet ik wel weten of het goed is als ik hem in een kist doe  ???


Erix

hmmm... kan geen *blozend* icoontje vinden :P

Heej Martijn,

Een baspijp is inderdaad zwaar klote of deze moet precies dezelfde lengte hebben als een 1/4 van de golflengte van de resonantie frequentie van je subwoofertje (ongeveer een metertje of 2). Het veiligste wat je kunt doen is een kistje maken van een liter 30 a 35 die goed stevig is, dit betekend niet dik hout gebruiken maar goede verstevigingen aanbrengen. Daar je subwoofertje in vastschroeven en wat met zacht dempingswol te experimenteren tot je geluid een beetje naar wens is.

Een andere optie kost wat meer moeite maar dat vind ik zoiets zeker waard. Je zou de subwoofer kunnen laten doormeten op zijn T/S parameters en een geschikte behuizing ontwerpen. Mocht je voor deze laatste optie kiezen dan kun je me PM-en voor wat details.
ZX-Audio · the finest audio products around

Ferdi

Citaat van: Erix op 28 november 2005, 22:43:33
hmmm... kan geen *blozend* icoontje vinden :P


:-[       ;) :D

Erix

ZX-Audio · the finest audio products around

mickeynox

Dus dit is cker geen gevalletje van simpel overhangen  ::)
Moet ik maar es goed gaan nadenken wat ik ermee ga doen.

In ieder geval thnx 2 all......

Erix

Kan twee kanten op als je goed leest....

De eerste optie is simpel overhangen. Kan zeker goed in je smaak vallen.... en beetje watten erin leggen is ook niet het einde van de wereld lijkt mij.

Wil je echt wat beters dan kost het wel wat meer moeite inderdaad. Maar dat is meestal met alles zo ... toch?
ZX-Audio · the finest audio products around

mickeynox

Dat is cker zo. En ja na 8 jaar is het ook wel es tijd voor iets anders of niet soms  O0

Erix

Heej das nie eerlijk eh.... die optie had je in het begin niet gegeven  :P

Als ik de foto van de wooferunit achter de link van Timo bekijk lijkt het me geen onverstandige keuze om wat anders te zoeken. Zet die pijp ook op marktplaats en leef je uit met een nieuw systeempje ;) (iets wat ik iig zou doen).
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev