Advertenties


Waar hebben jullie je tweeters geplaatst

Gestart door erik161, 1 juli 2005, 07:39:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik161

Sinds ik bezig ben met audio in m'n auto heb ik altijd al problemen gehad met schel geluid.

Eerst had ik speakers van Next Audio Emotions, deze klinken op zichzelf al vrij schel. Daarom heb ik er een Morel Hybrid 6 compo set voor in de plaats gekocht.
Dit is een aanzienlijke verbetering. Toch blijft het mid-hoog vrij schel klinken.
Laatst heb ik een RTA meting laten uitvoeren, toen bleek dat er een rare kronkel in het 2-3,5Khz bereik zak. Bij 2 zat ik 6dB onder de nullijn en rond de 3,5Khz 12dB boven de lijn.
Deze uitleg heb ik tot nu toe verzameld:  -6bB:  De woofers moet je in- of uit fase gaan zetten.De +12dB heeft te maken met sterke reflecties rond te tweeter. Wat ik ook probeer het blijft me te schel klinken. Het lijkt alsof er gewoon geen oplossing voor is. ???
Bij m'n coupe zitten standaard kapjes voor op het dashboard, daar heb ik mijn tweeter ingebouwd. Het kapje afgewerkt met polyester plamuur en er een geluidsabsorberend materiaal op gelegd. Misschien moet ik m'n A-stijlen ook met dit materiaal bekleden. Ik heb ook al een paar testringen gemaakt, scheef afgezaagd, zodat de woofers meernaar binnen zijn gericht. De woofers zijn nu nog niet luchtdicht aan het paneel bevestigd, ik ben gewoon op zoek naar de juiste oplossing voordat ik alle definitief ga vastzetten.

Nu was ik gewoon nieuwsgierig waar jullie je tweeter hebben geplaatst en of jullie ook problemen hebben met een schel mid-hoog.

Deze foto is nog gemaakt toen ik bezig was met het richten van m'n tweeter, maar hier zijn uteindelijk wel m'n tweeters terecht gekomen.

Robin

Tweeter 3db verzwakkertje ertussen (dat zal al de helft schelen).
En het lijkt (zo op de foto) dat ze toch nog wel een stukje raam mee pakken.

bij mij zit die op de originele plek (onder het roostertje dus) zonder verzwakker maar ik ga nog eens kijken wat er gebeurt met een verzwakkertje er tussen.

M.V.G

erik161

Ik heb m'n tweeter al 3dB verzwakt. Zit standaard op m'n filter.

MB82

Ik heb ze onder het originele kapje in het dashboard zitten en het klinkt zeker niet schel.

Erix

Fase omkeren heeft hier verder geen invloed op.

Als een tweeter te schel klinkt is ie te laag afgefilterd (te dicht tegen zijn Fs). Filter kun je voor de gek houden door de impendatie te veranderen.

Wat je ook kunt doen is een notch filter maken om die schelle frequenties te absorberen. Alleen heeft dit ook invloed op het impendantie verloop waardoor je een kans hebt dat er andere dingen gaan afwijken.

Dit zijn de meest effectieve methodes... er zijn nog wel een aantal trucs maar probeer eerst een van deze maar.
ZX-Audio · the finest audio products around

Timo Zuiderduin

Citaat van: Erix op  2 juli 2005, 17:18:41
Fase omkeren heeft hier verder geen invloed op.

Als een tweeter te schel klinkt is ie te laag afgefilterd (te dicht tegen zijn Fs). Filter kun je voor de gek houden door de impendatie te veranderen.

Wat je ook kunt doen is een notch filter maken om die schelle frequenties te absorberen. Alleen heeft dit ook invloed op het impendantie verloop waardoor je een kans hebt dat er andere dingen gaan afwijken.

Dit zijn de meest effectieve methodes... er zijn nog wel een aantal trucs maar probeer eerst een van deze maar.
impendantie veranderen?
notch filter?

Erix

Impendantie is de weerstand die de luidspreker levert op een bepaalde frequentie. De gemiddelde impendantie over het gehele frequentiegebied wordt opgegeven als de nominale impendantie (auto spul meestal 4 ohm). Op basis van deze 4 ohm en een gekozen cutoff frequentie worden de componenten van het filter berekend. Aangezien we de frequentie willen veranderen en de componenten niet willen vervangen kan er met de impendantie geprutst worden.

Een notch-filter is zoals de naam al zegt een bepaald type filter. Er zijn 4 soorten filters:

  • Low-pass filter Laat alleen een laag-frequent signaal door. Hogere frequenties worden geabsorbeerd.
  • High-pass filter Laat alleen een hoog-frequent signaal door. Lagere frequenties worden geabsorbeerd.
  • Band-pass filter Laat alleen frequenties door binnen twee grenzen. Hogere en lagere frequenties worden geabsorbeerd.
  • Notch filter Laat alleen frequenties door buiten twee grenzen. De frequenties binnen de grenzen worden geabsorbeerd.
ZX-Audio · the finest audio products around

Ferdi



Timo Zuiderduin

Citaat van: Erix op  2 juli 2005, 19:03:35
Impendantie is de weerstand die de luidspreker levert op een bepaalde frequentie. De gemiddelde impendantie over het gehele frequentiegebied wordt opgegeven als de nominale impendantie (auto spul meestal 4 ohm). Op basis van deze 4 ohm en een gekozen cutoff frequentie worden de componenten van het filter berekend. Aangezien we de frequentie willen veranderen en de componenten niet willen vervangen kan er met de impendantie geprutst worden.

Een notch-filter is zoals de naam al zegt een bepaald type filter. Er zijn 4 soorten filters:

  • Low-pass filter Laat alleen een laag-frequent signaal door. Hogere frequenties worden geabsorbeerd.
  • High-pass filter Laat alleen een hoog-frequent signaal door. Lagere frequenties worden geabsorbeerd.
  • Band-pass filter Laat alleen frequenties door binnen twee grenzen. Hogere en lagere frequenties worden geabsorbeerd.
  • Notch filter Laat alleen frequenties door buiten twee grenzen. De frequenties binnen de grenzen worden geabsorbeerd.
hmm,,. tsja, ik ben dus absoluut niet electrotechnisch aangelegd, het zegt mij allemaal vrij weinig.
maar ja, het is goed dat er mensen zoals Erix zijn die het af en toe even kunnen toelichten.

erik161

#10
Ik heb geen topspullen in m'n auto liggen, misschien vraag ik wel teveel van m'n componenten. Bij de sommige populaire muziek heb ik eigenlijk geen problemen, maar ik had laatst de nieuwste cd van coldplay opstaan. Hier werd ik helemaal gek van het rondzingen. Zelfs thuis klinkt ie schel en daar heb ik een stuk betere spullen.

Het lijkt me erg ingrijpend om een filter aan te passen. Ik kijk er als volgt tegenaan: De standaard filters worden meegeleverd voor een gemiddelde auto. Als je een probleem hebt in een bepaald frequentiegebied, dan moet je zorgen dat je dat gebied dempt of versterkt.

Ik heb ooit een keer zelf speakers gemaakt (voor thuis) en in deze set waren bepaalde gebieden niet zoals ik ze wilde horen. Na diverse aanpassingen van het filter, kon ik het toch iets beter krijgen. Ik merkte wel dat elke aanpassing veel invloed heeft op het totale geluidsbeeld, zoals spreiding, klankbeeld, etc.
Demping in de speaker aanbrengen of juist weghalen kan het beeld ook veranderen. Dit heb ik bijv. gemerkt door de deur van de auto te dempen.
Ik ben nog steeds aan het expirimenteren met m'n woofers, nu heb ik bijv. ringen scheef afgezaagd, zodat de speakers iets meer naar je gezicht staan gericht. Dit heb ik alleen voor ??n speaker gedaan. Door deze wijziging merk ik wel dat het geluid van woofer en tweeter dichter bij elkaar liggen, maar biedt geen oplossing voor de schelheid. Ik moet wel zeggen dat ik de speakers niet netjes (lees luchtdicht en trillingsvrij) heb bevestigd. Dit kan volgens mij ook veel veranderen als ik dat eerst goed zie te krijgen.

Ik voel er niet zoveel voor om aan het filter te gaan rommelen, dit kan heel erg lastig gaan worden. Is een parametrische EQ of processor geen verbetering? Als je later een andere auto krijgt, dan kun je met deze apparaten eenvoudiger je klankbeeld instellen.

wess

"rondzingen" in de auto................mmmmmmmmmm..........

lijkt me sterk. misschien over je carkit dan als je zit te bellen, of je hebt een bandsetup in de auto liggen.

misschien dat er inderdaad iets betere EQ puntjes en speaker balance verhoudingen moeten worden gemaakt om het geluid enige verbetring te geven.



Erix

Rondzingen is een heel ander fenomeen. Dit is een gesloten lus (kortsluiting) van je audio-signaal. Het geluid wat je uitstuurd wordt hier door je ingang weer binnengebracht en zo krijg je een soort kettingreactie. Dit komt het meest voor wanneer er microfoons worden gebruikt en het geluid wordt geregeld door een lam###. Dan krijg je zo'n enorme piep die je vast wel een keer  hebt gehoord.

Ik vraag me wel af waar je de wijsheid vandaan haalt dat ik heb gesuggereerd dat je aan je filters moet gaan rommelen. Mijn vorige post was er juist op gericht om je filter te laten zoals deze is (ik had er al op gegokt dat je hier vanaf wilde blijven). Lees hem nog eens goed door en beoordeel hem dan nogmaals...

Als de schelheid alleen bij je Coldplay CD is laat dan lekker alles zitten. Degene die die CD's van Coldplay mastered ben ik sowieso geen fan van dus neem die CD niet als referentie. Luister naar een hoop CD's en verschillende muziekstijlen (ook degene waar je normaal niet mee geassocieerd wilt worden :P ). Heb je dan nog veel 'last' van die pieken rond je midden frequenties dan ligt het inderdaad aan je installatie. Dat je geen topspullen hebt maakt niet zo heel erg uit. Een goed geinstalleerd speakersetje van 60 euro klinkt vele malen beter dan een top-of-the-art set die gewoonweg in je auto zit geschroeft.

Die digitale processoren zijn meer een soort lap-middel die weer wat geld van je bankrekening opslurpen. Natuurlijk kun je met een goede EQ je signaal mooi strak trekken maar dit is niet iets wat ik persoonlijk zelf zou doen. Maar ik zit dan ook niet bij jou in de auto ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

erik161

Citaat van: Erix op  2 juli 2005, 17:18:41
Fase omkeren heeft hier verder geen invloed op.

Als een tweeter te schel klinkt is ie te laag afgefilterd (te dicht tegen zijn Fs). Filter kun je voor de gek houden door de impendatie te veranderen.

Wat je ook kunt doen is een notch filter maken om die schelle frequenties te absorberen. Alleen heeft dit ook invloed op het impendantie verloop waardoor je een kans hebt dat er andere dingen gaan afwijken.

Dit zijn de meest effectieve methodes... er zijn nog wel een aantal trucs maar probeer eerst een van deze maar.

Ik dacht dat je toch bedoelde om aan m'n filter te gaan rommelen. Geen idee hoe ik dit antwoord anders moet opvatten, zal wel aan mij liggen hoor.

Als Ik jouw reacties lees, dan definieer ik het probleem eigenlijk niet goed. Ik weet nu eigenlijk niet meer hoe ik het goed moet beschrijven.
Ik moet je trouwens gelijk geven over EQ's.

Erix

Zal het proberen iets verder te verduidelijken dan.

Een notch-filter kun je toevoegen. Deze komt parallel op je tweeter te staan.

De impendantie veranderen doe je aan de luidpsrekerzijde van het filter. Het filter zelf blijft intact. De highpass is berekend op een bepaalde impendantie (4 ohm). Als deze veranderd dan zal de kantelfrequentie verschuiven. Als je luidspreker impendantie zakt dan stijgt de cut-off frequentie en als de luidsprekerimpendantie stijgt dan zakt de cut-off frequentie. Hoe je impendanties veranderd?! Wet van ohm gebruiken....
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev