Advertenties


Olieverbruik 1.2 TCE

Gestart door wvanstrien, 25 juli 2017, 08:26:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvanstrien

Hallo,

Deze topic ben ik al meerdere keren tegen gekomen maar helaas staan er niet bij hoe het probleem is opgelost.

Mijn 1.2TCE 115  verbruikt ongeveer 1ltr olie op 3000 / 4000km. Wie heeft dit ook / ook gehad? En wat was toen de oplossing?

Ik hoor het graag!

Mvg,

Wvanstrien

Bego1972

Hallo. Ik heb hetzelfde. Ik vermoed dat het euvel in de  carterventilatie zit. De dealer geeft aan dat er voor de 1.2 tce 115 geen software updates zijn en dat het niet vaak voorkomt. Ook vind ik de olie erg zwart. Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit herkennen.

mark29


Rhumboy

Bij mij is alles normaal. Na 15000km controle in de garage en geen druppel kwijt. Bij 30000km onderhoud gedaan en was nog perfect op peil.

Bego1972

Even een update. Ik heb het olieverbruik. nog niet helemaal volledig beschreven.
Ik heb de auto overgenomen van de leasemaatschappij. De vorige berijder is mijn collega. De auto heeft nu 130.000 km gereden en olieverbruik word steeds wat meer. De auto rijdt verder prima. Ik vind het verbruik aan de hoge kant. Mijn collega gaf aan dat het olieverbruik naarmate de auto ouder werd toenam. De auto rijdt verder prima.

Ik hoor graag van anderen die dit  hoge olieverbruik bij een km stand >100.000,00 ook hebben (gehad) en wat de oplossing is (was).



A110

Ik vermoed dat bij jou je inlaatkleppen/spruitstuk vervuild is. Hierdoor gaat de motor meer olie en brandstof verbruiken.
De oplossing zou zijn een granulaat in combinatie met een chemische behandeling en een motorolie flush.
Dit komt omdat het direct ingespoten motoren zijn en de brandstof niet meer langs de klap de verbrandingskamer binnenkomt maar direct in de verbrandingskamer ingespoten word. Hierdoor vervuilen deze type motoren enorm. En deze vervuiling komt ook tussen de zuiger en zuigerveren te zitten hierdoor slechte afdichting tussen cilinderwand en zuigerveer waardoor je een hoger olieverbruik krijgt.

Maar eerst zullen we met een camera via het bougie gat de vervuiling moeten constateren en kijken hoeveel deze vervuild is.

Wij staan wekelijks zulke (direct-ingespoten) motoren te reinigen, voornamelijk de THP van Peugeot deze heeft exact dezelfde klachten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29


markklok

TCE130 hiero
Toevallig eergisteren olie bijgevuld... gok 1,2 liter op 8k  (teller staat nu op 93k)

matthew

Wat a110 (jeroen) zegt komt idd voor, en de behandeling zoals beschreven is goed om te doen.

Er is voor de 1.2 versie ook idd een software update voor olieverbruik te verminderen.

adinsx

#9
Klinkt bekend dit. Is het alleen olieverbruik of hoor je ook een licht rateltje van de distributieketting?

Ik heb (nog drie weken) de 1.2 TCe130. Tot aan de 30.000 km ging het prima. Daarna begon het olieverbruik een beetje toe te nemen naar van max naar min. in 15.000 km en later om de 8.000 km. Toen rond de 76.000 km kreeg ik een wat vreemde storing (brandstofdruk storing, zou het even exact op moeten zoeken), en ook het rateltje nam wat toe. Ik denk niet in relatie staand met elkaar, of toch wel. De slechtere oliekwaliteit is ook niet prettig voor de distributieketting.
Niettemin, bij 81.000 km kwam er een nieuwe motorblok in omdat de kettingsspanner was uitgespannen zo bleek later. Dat i.c.m. het olieverbruik deed Renault Frankrijk besluiten de boel te wisselen. Let wel, ik was een van de eerste in NL met de 1.2 TCe130, dus wellicht dat ze daarom hiervoor kozen.

Goed, opnieuw inrijden en geen olieverbruik meer gehad (nu 134.000 km op de klok). Wel is het rateltje terug en tja, die interne motorvervuiling is echt wel een ding bij de moderne motoren. Bij 101.000 km, 20.000 km met het nieuwe blok dus, stond ie in de garage. De kleppen compleet aangekoekt, en dus volgde een reiniging. Daarna ook niet meer voorkomen. Inderdaad ook (deels) opgelost door een software-update denk ik.

Kortom: Hou het in de gaten en laat de interne vervuiling in ieder geval oplossen.

Verder niets dan lof over de 1.2 TCe130 in mijn geval. Prima soepel blok, alleen wordt de opvolger de 1.6 TCe205 met als omhulsel de Mégane IV Estate GT. Had die niet in de leaseregeling gepast, dan had ik me overigens wel twee keer bedacht om weer de TCe130 te nemen. Ik denk het niet...


Edit:  Zie net dat de TS een TCe115 heeft, maar wellicht geldt er inmiddels hetzelfde voor. Tot slot: Doe niet elke 30.000 km een beurt, maar liever wat eerder. Dat voorkomt snel vervuilende olie en daarmee ook vervelende storingen.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark29

Inmiddels blijkt hier een actis oplossing voor te zijn, als je dit probleem hebt, meld bij je dealer dat er een actis oplossing voor is.
Het oplossingsnummer heb ik uiteraard niet onthouden.

Betreft een herprogrammeren van inspuitsysteem, wat er veranderd word om het olie verbruik tegen te gaan word er niet duidelijk omschreven, die info krijgen we nooit mee. Maar het is in ieder geval ontwikkeld tegen de olieverbruik.
Word er dus nieuwe software ingeladen, waardoor er bepaalde componenten anders aangestuurd worden, klepjes en dergelijke die met de olie druk te maken hadden en de ketting.  Stom dat ik de specifieke info, die zowiezo summier is, niet onthouden heb om hem hier neer te kunnen typen.....

adinsx

#11
Ik heb ergens die beschrijving van de OTS wel liggen toen het bij mij is aangepast. Het zit hem deels in de aansturing van de verstelbare nokkenassen en daarmee de kleptiming. Vast iets omtrent drukken en vacuüm. Het exacte verhaal kan ik me echter ook niet meer herinneren, maar zal eens zoeken waar ik de uitdraai van deze actis-oplossing heb.


Edit: vond deze zelfgemaakte foto net terug:
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark29

#12
Ja dat is hem.
Vorige week moest ik die programmering doen.


haelewyn

#13
Citaat van: A110 op 27 november 2017, 14:38:29
De oplossing zou zijn een granulaat in combinatie met een chemische behandeling en een motorolie flush.
Maar eerst zullen we met een camera via het bougie gat de vervuiling moeten constateren en kijken hoeveel deze vervuild is.

Wat is de kostprijs van een dergelijke behandeling ?
Is deze behandeling betaalbaar genoeg om bv preventief om de 50.000 km te laten doen ? Eventueel eerst beoordelen en pas uitvoeren indien noodzakelijk.. ?

Verder : regelmatig olieverversing laten uitvoeren schijnt bij de huidige turbomotoren zeker aan te raden te zijn. Met 10.000 km per jaar .. hoe vaak zou je dat dan laten uitvoeren ? Jaarlijks ? Tweejaarlijks ?

Is de olie die de garage gebruikt te vergelijken met wat er vanuit de fabriek op is voor eerste vulling ?
Die lijkt me tot op dit moment weinig vervuild te zijn. Ziet er alleszins heel netjes uit maar ik heb wel nog maar rond de 6000 km met mijn auto.

Over de basisvraag van TS heb ik, raar genoeg, meer gevonden in problemen over dezelfde motor bij Nissan, vooral in de Qashqai en op Engelse websites had ik daar eerder al wat over gevonden.

Edit : Doet me denken dat er een slechte serie van deze motoren ergens anders werd gemaakt voor nissan dan voor renault (schijnt er minder last mee te hebben). Schijnt ook een probleem van voor bouwjaar 2016 te zijn geweest. Oorzaak was vooral fabricagefouten van zuigers / zuigerveren. Ook raar is dat werd beschreven dat meerdere klanten tot 3 motorwissels lieten doen op korte tijd dus soms een oorzaak buiten het blok ?.
Ik heb de link nog even gezocht : https://www.qashqaiforums.co.uk/viewtopic.php?f=32&t=2780

mark29

Bij ons op het werk hebben we ook die set van Tunap, gisteren inlaatkleppen schoongemaakt met granulaat.
Is een behoorlijk bewerkelijk klusje, gaat best wat tijd inzitten, en de bussen materiaal zijn niet bepaald goedkoop.
Het resultaat zijn wel weer schone inlaat kleppen waardoor de motor weer fatsoenlijk kon ademen.
Was een scenic 3 met een tce motor.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev