Advertenties


Verschil tussen tce 180, 190 en 220

Gestart door swaquilino, 1 juni 2016, 23:08:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

swaquilino

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat de verschillen zijn tussen de tce 180, 190 en 220 motoren. De PK's inderdaad ja, maar ik bedoel is het volgende:

Ze hebben allemaal hetzelfde motorblok (F4Rt). Wat zorgt voor de extra pk's bij de tce 220 in vergelijking met de tce 180?

(Van de RS weet ik dat deze ook hetzelfde motorblok gebruikt, maar dat deze andere zuigers heeft)

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven : - )

gr. SwaQ

mark29

Ik heb nooit onderdeelnummers hiervan vergelijken.
Maar zo ver ik wel wist heeft de 220 pk een andere turbo. Maar ik zou verwachten, dus ik weet het niet zeker, ook andere nokkenassen, mogelijk andere compressie, en zuigers.

Verder tussen zal het voornamelijk softwarematig zijn allemaal.
Net als de 163 en 170 pk motoren, is gewoon identiek, maar het motormanagement maakt het anders.

Marvin tce 180

Wat ik weet is dat de 220 motorblok dezelfde is als in de rs ligt alleen dan een geknepen versie. Welke door goede chiptuning richting de 300 kan  !-!
En volgens mij zijn de 180,190 idd hetzelfde blok alleen aangepast door andere software. Heb zelf de 180 tce en inmiddels gechipt naar 210  :) Als ik eerder had geweten dat de 220 versie
dezelfde blok als de rs had dan had ik die liever in me bezit gehad. Maar twijfel er aan of je door chiptuning de auto wel op de weg kan houden?! Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft
binnen het forum.....

Greetz Marvin
Megane Estate GT-Megane 4 RS

mark29

Ik heb eens 1x met een gechipte megane rs op winterbanden gereden, dat gumde heerlijk over de weg hoor.
Verder heb ik alleen maar met gewone rs gereden.

swaquilino

ok, nu snap ik het  !-!

@Marvin, wat is je ervaring met het chiptunen van de tce 180? Merk je genoeg verschil om het aan te raden?
Ik heb namelijk een afspraak gemaakt  bij ATM chiptuning, maar ik twijfel nog een beetje  8)7

Tedo

Forumlid Stefan heeft zijn TCe 180 laten chippen bij Unlimited tuning naar (bijna) 220 pk. Ik neem aan dat het verschil dus met name in de software zit, zeker bij de 180 en 190.
In Frankrijk zijn er inderdaad mensen die hun 220 al naar de 300 pk hebben weten te krijgen. Of dat met een 180/190 ook lukt? Geen idee.

Marvin tce 180

Heb die van mij ook bij unlimited laten chippen, heb niet zozeer het gevoel dat de winst in
de paardenkrachten zit maar meer in het koppel. Blijft lekker door trekken en is ook niet meer
zo zenuwachtig op het gaspedaal respons. Is zeker aan te raden want er is meer uit het motorblok van de 180 tce te halen. Alleen ik rij wel op bp ultimated ron 98 en merk daar al een groot verschil mee. @Tedo nee doormiddel van tuning is de 300 pk grens niet mogelijk is met de 180/190 tce. Denk zelf dat het max rond de 200 pk ligt, en dat ze met de 220 tce daarom over zijn gestapt naar
een geknepen rs blok.....

En mark 29 dat heb ik ook hoor op mijn 17 inch gt line velgen met winterbanden dat gummen  :)
Megane Estate GT-Megane 4 RS

Skyhawkq

Ik zit zelf ook te overwegen mijn TCE180 te chippen dus ben wel beniewd naar de ervaringen.

Terug naar het Topic. Op de website van Renault Powertrain kun je per type motorblok en tranmissie een sort brochure downloaden met de belangrijkste specificities erin.
Als je de brochure van de F4RT nagaat dan zou er amper verschil moeten zijn in het RS-blok en het 180TCE-blok. Verschil in vermogen zou dan toch voornamelijk softwarematig gerealiseerd moeten worden. Ik kan mij toch niet aan de indruk ontrekken dat er meer hardwarematige aanpassingen zijn gedaan.

Overigens is de transmissie van de TCE180 nagenoeg identiek aan die van de RS. Volgens de brochure zou deze transmissie (de PK4) een koppel tot 400nm aan moeten kunnen. Mag ik hieruit concluderen dat chippen van een 180TCE relatief probleemloos moet kunnen met het oog op het extra vermogen dat de aandrijflijn moet verwerken? Er zou tevens ook voldoende rek in het blok moeten zitten om veel hogere vermogens te leveren.

Tedo

Het zal vast niet alleen softwarematig zijn, maar grotendeels wel. Andere turbo zal er ook wel op zitten, en wellicht nog wat andere (mechanische) afstellingen.
Een 180/190 kan je naar 220 krijgen, een 220 zelfs naar 300 pk.
Dan is alleen nog de vraag of de bestaande remmen al dat geweld weer tijdig kunnen stil zetten.
Weet iemand of daar nog verschil in zit? Bij de RS wel in ieder geval.

mark29

Rs heeft zowiezo ander onderstel, ophanging, remmen, fusee, schokbrekers enz enz.
Maar de motor verschilt meer dan alleen software heb ik lang geleden eens gehoord, maar wat precies, durf ik niet te zeggen.
Ik zou zeggen ook de turbo.
Maar als je dialogys erbij pakt en 2 kentekens van een 180 en een 220 pk en die naast elkaar legt, kan je zo de onderdeelnummers opzoeken.
Maar goed, op het werk heb ik niet alle tijd om dit soort dingen uit te zoeken, daar moet ik ook werken namelijk  o-)

Stefan

#10
Die van mij heeft inderdaad alweer een tijdje 220pk (219,1 om precies te zijn)
En moet zeggen dat ik nog steeds tevreden ben.
Loopt als een tierelier en trekt vanuit iedere toeren regio als een trein door.
Sinds de auto gechipt is, heeft ie naar mijn gevoel wat meer over hoger in de toeren (trekt langer en harder door) en is gewoon wat soepeler.

Een tijdje geleden vanaf het stoplicht samen met een mercedes C350e vol de snelweg op gejakkert en de meneer in de mercedes kreeg me toch zeker niet los gereden.
Topsnelheid zit ook wel iets verschil in. voor het chippen max. 228 op de teller gereden, daarna (afgelopen vakantie in Duitsland) alweer 235 op de teller en hij had nog wat meer gehaald als de ruimte niet "op" was geweest :D had ik het gevoel.
Acceleratie verschil heb ik geen idee van, dat komt allemaal op het heel goed schakelen neer en sinds hij meer vermogen heeft is het toch wel iets lastiger om plankgas weg te trekken en iedere keer precies goed te schakelen
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Davy180tce

een 180tce is met het standaard blok naar de 270 pk met 420 nm te krijgen doormiddel van een andere turbo (rs turbo) en rs injectoren ik zit er aan te denken om mijn megane zo te kietelen maar het is nogal een investering  8)7

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev