Beste collega bestuurders,
Sinds een half jaar heb ik een megane 1.4 tce op gas. Voorheen een Fiat bravo 1.9 multijet, maar gezien ik geen zin meer had om iedere paar maanden weer bij de garage te staan ben ik maar op zoek gegaan naar iets anders.
Sinds een aantal maanden merk ik een soort stottering tijdens het rijden. Moeilijk te omschrijven maar het lijkt alsof hij soms overslaat. Soort gevoel van 3 cilinders maar dan niet zo erg.
Nu start ik hem net na het tanken en geeft hij de melding: controleer luchtvervuiling. Dat zegt de gemiddelde bestuurder dus zoveel als niks.
Google'en leert dat gasklephuis en bobine vaak worden genoemd. Laten we dan maar met het meest voor de hand liggende beginnen; de bobine mede gezien het licht stotteren.
Na een zoektochtje kom ik op verschillende websites uit waarbij sommige op websites vermelden: 4 stuks nodig.
Hoe zit dan nou? Per cilinder zit toch 1 bobine die je los kunt vervangen. Ik kan het natuurlijk aan de website of dealer vragen maar 'wij van wc eend...'
Wat denken jullie gewoon 1 bestellen en per cilinder testen of is er een reden om ze alle 4 te vervangen door nieuwe?
Alvast bedankt voor het meedenken
Ik zou de auto eerst laten uitlezen voordat je zomaar onderdelen gaat vervangen. Misschien is het iets heel anders.
Even laten uitlezen en je weet waar het probleem zit.
Ga ik morgen sowieso even laten doen. Hopelijk komt daar meer uit maar gezien de vrij algemene melding misschien ijdele hoop.
Ben benieuwd wat er uitkomt.
Ik vind die logica wel grappig, nee geef geen geld uit aan een diagnose van een paar tientjes, want de dealer is zo stom.
Maar liever wel 100 euro voor niks aan verkeerde onderdelen.
Uitlezen is altijd stap 1!
Dpn Sensor vervangen. Deze is het aan het begeven. Daardoor het stotteren en de melding milieuvervuiling.
Heb het ook gehad.
Suc 6
Wat is een dpn sensor?
Adviezen geven terwijl het allerlei dingen kan zijn zonder uit te lezen is oer dom in mijn ogen.
Google het maar eens. Deze meet/regeld je brandstofinspuiting. Vervangen en je probleem is verholpen. Kost ongeveer €38.- En is zelf te vervangen. Suc 6
Nou ik heb het gegoogled. En ik kan het niet vinden. En bij de techneuten hier is het ook niet bekend (als een Renault monteur het al niet kent...)
Dus nogmaals de vraag: Wat is een DPN sensor? Geef eens een voorbeeld.
misschien BDP sensor ( bovenste dode punt ) lees "krukassensor"?
Inderdaad exuuses BDP maar ben dan ook geen monteur. Maar de renault monteur had dit zeker moeten erkennen als probleem zijnde. Nogmaals je kunt hem zelf simpel vervangen en kosten paar tientjes.
Tuurlijk ken ik de bdp sensor wel. Maar je gooide maar een term in de lucht.
En nog is dit een gok.
Dit is het zelfde als naar een doktor gaan en zeggen: ik heb iets.
Maar niet zeggen wat en zelfs geen symptomen, en dan roep jij van ja doe de grote teen maar vervangen want die kriebelt bij mij ook wel eens.
Uitlezen. Dan verder kijken, gokken kost onnodig geld.
Meten is weten , gokken is dokken zegt de technische dienst bij mij op het werk altijd .
Heb ook nog nooit van een dpn sensor gehoord. :D
Vandaag uit laten lezen. Lambadasonde en bobine geven foutmelding + nog 4 foutmelding onbekend waarschijnlijk doordat ergens iets los is gehaald zonder accu te ontkoppelen. Was ook een kortsluiting geweest als fout op bobine 1.
Nu de boel gereset omdat het dus zowel de Lambada alsook de bobine kan zijn. Monteur zegt kan beide wel vervangen maar misschien is het maar 1 van de 2. Zodoende dus even wachten tot een foutmelding komt.
Heb toch de indruk dat het de bobine is of BDP misschien zoals hier ook wordt aangegeven, zeker gezien inhouden/stotteren.
Mocht na een paar weken geen foutmelding komen dan ga ik toch maar eens bobine 1 vervangen. Je zou ze ook kunnen doormeten maar ik heb geen multimeter. (bobine kost 40, uitlezen 20) dus dat is beide het geld niet. Met name ook vanwege rijcomfort; een soms licht stotterende auto wordt je ook niet gelukkig van. Niet in de laatste plaats kan de kortsluiting er natuurlijk voor zorgen dat ik straks op de fiets moet.
Goed dat je hem hebt laten uitlezen..
Bdp sensor strookt niet met de uitkomst.
Een bobine zou aan het overlijden kunnen zijn.
Hoe is het peil van de koelvloeistof? Verbruikt hij deze ook?
Ik heb diverse 1.4 tce gezien die niet lekker liepen, en bleek de koppakking kapot te zijn.
Stel hij loopt een beetje op koelvloeistof, kan hij pingelen op 1 cilinder, er daar storing bobine gaan geven(gevolg geen oorzaak dus!) en door langer slecht lopen uiteindelijk een lambdasonde storing.
Voor vervangen is het zaak verder te denken, hoe komt het, wat gebeurt er, wat is het gevolg?
koelvloeistof heb ik 6/7000 geleden 1 liter bijgevuld tot net boven de max. Net even gekeken en reservoir staat 2/3 cm onder de minimale waarde. Zou best kunnen dus, zeker gezien hogere temperaruren door LPG.
Heb ooit eens een corsa gehad met lekke koppakking, daar was binnen 100 kilometer de hele voorraad weg.
ik zou dus verwachten dat je na 7000 km wel meer kwijt zou zijn dan +/- 1 liter als hij lek zou zijn. Ook heeft hij ongeveer 10 kilometer stadsverkeer nodig om op temperatuur te komen en stationair loopt hij gewoon regelmatig. Of hoe zien jullie dit?
Je merkt het overigens t beste bij snelwegverkeer. Het voelt ook meer als een elektrisch probleem dat overslaan/inhouden.
Denk indd dat lambadasonde een gevolg is van een kapotte bobine of koelvloeistof o.i.d.
Ja moeilijk te zeggen, kan in begin stadium zijn, heb je veel druk op het koelsysteem?
Maar goed, wissel de bobine eens van plek.
Rijd ermee, dan weer uitlezen, als het probleem zich verplaatst, is het inderdaad een bobine.
Ik hoorde laatst dat er meer tce motoren zijn ook met vervuiling aan de kleppen.
Vandaag een 1.5dci bij de dealer neergezet met eerst "controleer inspuiting", daarna deze melding.. Ben benieuwd.
Universeelmeter heb je al voor 3,99 Euro bij de Action. Alleen van de hele lage weerstandswaaren, zeg maar 0 tot 5 Ohm moet je niet veel nauwkeurigheid verwachten. De kabels hebben meestal al een weerstand van ca 3 Ohm. Verder een absolute aanrader om problemen mee te tekkelen.
Citaat van: gjcvro op 10 november 2016, 21:49:05
Vandaag een 1.5dci bij de dealer neergezet met eerst "controleer inspuiting", daarna deze melding.. Ben benieuwd.
Opgelost. Setje slangetjes vervangen.
Beste mensen
Excuses voor de late reactie, vervangen van de lambda sonde op cilinder 1 heeft de boel opgelost. Volgens de monteur zou er wat vocht bij zijn gekomen waardoor deze niet altijd even goed meedeed.
Bedankt voor het meedenken!!
Suggereer je nou dat je 4 lambdasondes hebt?
Ik denk dat je iets anders bedoeld.