Advertenties


Dashcam

Gestart door knight-rider, 14 maart 2018, 21:12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knight-rider

Ik heb de Megane nu iets meer dan 1 jaar en ben al een tijdje aan het rondkijken naar een dashcam om erin te installeren.
Zoveel keuze, maar heb nog altijd niet kunnen beslissen wat ik ga nemen.
Het enige wat vast staat is dat het een dual dashcam zal worden, net zoals ik vroeger ook in mijn Citroën C4 had.

Zitten er hier mensen die al een dashcam hebben in hun Megane (zo ja welke).
Of mensen die ook aan het rondkijken zijn om een dashcam te zoeken??

Bijkomende vraag ivm het wegwerken van de kabels van de dashcam.
Waar zitten de airbags? Klopt het dat er geen airbag zit in de A-stijl, maar wel in de B-stijl?

adinsx

Ik heb van het weekend mijn DOD 460W (full-hd, alleen naar voren) ingebouwd. Vooral door de grote kap achter de binnenspiegel i.v.m. de radar e.d. zit hij wat verder naar rechts, een beetje voor de bijrijder. Maar goed, 80% rij ik alleen.

De kabel had ik bij de III weggewerkt via het dak, naar de rechter A-stijl, dan achter het dashboardkastje. Vervolgens achter het paneel, links van voeten passagier en dan naar de 12V. Echter... bij de IV zit het allemaal wat strakker in elkaar. Dus de route is wat anders geworden.

Dashcam zo hoog mogelijk en kort mogelijk achter binnenspiegel. Voeding gaat eerst onder dakbekleding, dan naar rechter A-stijl. Daar naar beneden, onder de bekleding door bij voeten passagier. Vervolgens past het draadje precies tussen de bekleding en kappen van de middentunnel om zo bij de 12V-stekker bij de achterpassagiers te eindigen. Je ziet er dus helemaal niets van.

Beste optie is uiteraard om de voeding uit de zekeringkast weg te pakken met zo'n handig verloopstekkertje, maar daar had ik nog niet zoveel zin in.
In de A-stijl zit meen ik geen airbag, althans is me niet opgevallen. Daarnaast het snoertje niet diep in de A-stijl gelegd, maar tussen de afdekkap en het deurrubber. Als je wil zal ik nog wat foto's maken. Hieronder een foto van het snoer tussen bekleding middentunnel en de afdekkappen die er zitten. Met wat duwen op de bekleding kun je het snoertje er simpel achter leggen.


Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

marcelca

Ik heb in mijn megane 4 GT nadat ik door vandalisme schade aan mijn auto had de auto voorzien van dashcams ( voor en achter ), deze werken icm power magic pro van blackvue ook als die geparkeerd staat en er beweging in de buurt van de auto komt...

de dashcam die ik heb is de blackvue DR470-2ch... ( als je een ook voor parkeren gebruikt, minimaal de 64GB versie nemen )

Ben met het inbouwen ongeveer 3 uurtjes zoet geweest om netjes alle draden weg te werken, draad naar achtercamera en stroom af te takken in de zekeringkast, in je A stijl zit idd geen airbag, maar je hoeft het niet eens allemaal volledig los te maken, als je het rubber lostrekt, heb je een soort lepeltje erbij waarmee je de draad ertussen kan wurmen en rubber er weer op en klaar...

uit mijn positie op de bestuurdersstoel zie ik een bijna niet, want dan valt ie weg achter mijn spiegel, terwijl ik wel in de laagste stand zit


dit zie ik ongeveer


en de camera achter, draad door het doorvoerrubber naar je achterklep is lastig maar het kan dus wel



knight-rider

#3
Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, om die daar in het midden te plaatsen.
Vond dat eigenlijk al wat laag, dacht eerder aan rechts of links net buiten het vlak met die puntjes.

De doorvoer door de rubber voor de camera achteraan wist ik al wel, heb dat ook zou gedaan bij mijn Citroën.

De modellen waar ik momenteel aan denk:
* Mini 0906
* Qvia AR790 WD 2CH
* BlackVue DR750S-2CH (of de 650 of 470)

marcelca

in het midden kan je zoals op de foto te zien bijna niet zien vanaf je bestuurders plaats, de blackvue is ook behoorlijk dun van vorm ( de andere ken ik niet )...

heb ook eerst proeffilmpjes gemaakt en vanaf die plek gaf die ook het mooiste en overzichtelijkste beeld, plus het voordeel dat dit gedeelte in geval van regen goed word schoon gewist door je ruitenwisser

adinsx

Tjonge, dat ziet er netjes uit zo Marcel. Mijn Dod is een stuk groter en zit een beetje in beeld van de bijrijder. Mocht deze dashcam kapot gaan dan ook maar eens naar een BlackVue kijken.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

rfm

Hoe heb je de kabel aan de linker van de spiegel weggewerkt ?
Kon je die kap waar de spiegel op zit loshalen of loopt de draad erlangs naar de hemel ?

marcelca

Citaat van: adinsx op 19 maart 2018, 10:31:07
Tjonge, dat ziet er netjes uit zo Marcel. Mijn Dod is een stuk groter en zit een beetje in beeld van de bijrijder. Mocht deze dashcam kapot gaan dan ook maar eens naar een BlackVue kijken.

Ik heb de blackvue echt geselecteerd op het uiterlijk ( en kwaliteit natuurlijk ), ik vind het persoonlijk niet zo mooi als het erg in het zicht zit

marcelca

Citaat van: rfm op 19 maart 2018, 11:40:20
Hoe heb je de kabel aan de linker van de spiegel weggewerkt ?
Kon je die kap waar de spiegel op zit loshalen of loopt de draad erlangs naar de hemel ?

ik kon met het plastic lepeltje wat je bij de blackvue kreeg het plastic heel klein stukje liften en toen kon de draad er achter, zo naar de hemel toe....

1 draad loopt via de hemel naar de achtercamera, hier hoefde ik eigenlijk ook niks voor los te maken ( behalve de rubbers dan ), en 1 draad naar de zekeringkast waar ik de constante en contact stroom van heb afgetakt met zo`n dubbele zekeringhouder

adinsx

Heb je een foto welke zekering ik moet hebben? Gebruik nu de 12V bij de achterbank, maar wil uiteindelijk de stroom gewoon op contactstroom zetten. De 12V gaat namelijk pas werken als de motor loopt, heb liever dat ie al gaat lopen wanneer de auto opent.

Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Dat zekeringkastje is wel echt krap bij de Megane heb ik gemerkt.

Waar heb je die powermagic pro geplaatst, in de zekeringskast zelf, of ergens onderaan het dashboard zodat je er nog bij kan om hem uit te schakelen of instellingen makkelijk te wijzigen?

marcelca

heb geen foto`s ervan maar zal ik van de week even maken

marcelca

Heb even fotootjes voor jullie gemaakt, de power magic past idd niet fatsoenlijk in het zekeringskastje dus heb een onder het dashboard geschroefd, zit niet in het zicht maar kan nog wel makkelijk bij de instellingen of kan een eventueel uitschakelen




was beetje lastig om zekeringen op de foto te krijgen, je ziet de 2 aftak zekering houders met 2 zekeringen erin, de rechter op de foto is constante plus de linkker de contact plus


adinsx

Dank Marcel. Ga binnenkort ook eens aan de knutsel.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Citaat van: marcelca op 19 maart 2018, 09:02:34
in het midden kan je zoals op de foto te zien bijna niet zien vanaf je bestuurders plaats, de blackvue is ook behoorlijk dun van vorm ( de andere ken ik niet )...

heb ook eerst proeffilmpjes gemaakt en vanaf die plek gaf die ook het mooiste en overzichtelijkste beeld, plus het voordeel dat dit gedeelte in geval van regen goed word schoon gewist door je ruitenwisser
Hoe zit het eigenlijk met de zichtbaarheid van de camera van buitenaf?
Op die plaats zie je die waarschijnlijk wel heel goed hangen, dus iedereen kan zien dat er een camera hangt?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev